donderdag 18 februari 2021

18 februari 2021

 

Dag van:
Ach.... het staat nog in mijn geheugen gegrifd.... de datum dat we Bikkel uit het asiel haalde...
Zo lang gewikt en gewogen....
Zo lang op internet gezocht bij asiel websites....
En toen die knoop doorgehakt.....
Lieve grote reus Bikkel...
Alweer negen jaar geleden dat we naar asiel Arduin in Roosendaal reden...
Zo bang als ik de eerste minuten voor hem was...
Zo verliefd de minuten direct daarna....
Ons grote voorbeeld voor de honden die erna kwamen....
Allemensen wat heb ik 5 en een half jaar van hem genoten....

Alsof het nooit voorbij kon gaan....
Allemensen wat heb ik van die Bikkel gehouden....
En nog...
Nog steeds kan niet één van de andere vier herders er aan tippen...
Ik ben dol op ze... oh zeker....
Maar er was maar één Bikkel....
Één lieve grote reus Bikkel....
En daarom heet ik voor de kleinkinderen nog steeds 'oma Bikkel".... en ik wil nooit meer een andere naam.....!!!

De auto perikelen....
Nou serieus.... voor je het weet ben ik voertuigen expert hoor...
Kom ik toch vandaag op het lumineuze idee om de ANWB site en die van BOVAG eens te bezoeken...
Hoe vind je die....
Eigenijk puur toeval hoor...
Ik weet namelijk dat ik graag een Nissan wil...want ik wil ook een auto met distributie ketting... en geen riem ....
Een ketting hoef je niet om de zoveel kilometer te vervangen....

Krijg ik van de ANWB een prachtig lijstje te zien....
Aha... denk ik... jullie weten vast ook wat de betrouwbaarste auto is...
Dat weten ze... Hyundai 10i en Honda dus....
Oh.....
Aha....
Dus....
Maahaaaaaar..... die hebben wel een riem en geen ketting....
Geen sprake van dus....
En zo zit ik wéér een halve dag op auto cq garage sites te kijken...
Tot zover de auto perikelen...

Want.. wat veel interessanter is.... vandaag land de Perseverance op Mars...
Niet dat een Mars landing nog zo spectaculair is... ware het niet dat deze landing onder leiding van een Groninger staat...

Hij is de grote navigator....
En.... deze landing gaat plaatsvinden in een krater waar water gezeten zou kunnen hebben....
Daarbij gaat er een helikopterachtige drone mee... en nog meer nieuw spul...
Allemaal voor een zoektocht naar leven ooit op Mars....
Tja en ik heb iets met die Nasa....
Die Apollo landing ('69) waarvoor ik door mijn ouders uit bed gehaald werd, staat nog op mijn netvlies...
En ik weet nog dat ik de terugkomst véél spannender vond dan de landing op de maan....
Die plons in de zee... en dat ze dan niet konden lopen omdat ze nog gewichtsloos waren of zoiets....
Ooit vlogen we in één privé vliegtuigje over Houston....
Wat een belevenis....
En het klinkt gek... want we waren met dat vliegtuigje op weg van ons hotel in Miami naar Disneyworld...
Als kind zou je door het dolle geweest moeten zijn voor zoiets...

Maar ik was liever uitgestapt in Houston...Cape Canaveral.....
Zoals ik ook zo graag aan de hekken van de weilanden bij de vertrek en landingsbanen van Schiphol sta....
Nu ben ik 52 jaar verder... en ik kijk naar de landing op Mars....
384.400 kilometer staat de maan van ons af....
Drie dagen , drie uur en negenenveertig minuten vliegen met 28.000 kilometer per uur.... zo lang doe je daarover.... en zo hard vlieg je....
Nu Mars..... 
Die afstand kan 56 miljoen kilometer bedragen....
30 juli vorig jaar betrok de Perseverance..... vandaag kwam hij aan... zes en een halve maand later....
Hoe is het mogelijk....
Wie berekent zoiets....
Nou... dit keer een Groninger dus...Gerhard Kruizinga....
En dat maakt het extra leuk natuurlijk....
Vooral spannend eigenijk....
Maar tja....
Ik heb een man die voetbal wil kijken...
En een vriend van Babeth die dat ook wil....
Babeth is neutraal... dus ik ben de enige die de landing wil zien...
Stik....!!!
Kak....!!!!
Maar oké..... dat lossen we als volgt op...

Ik laad mijn telefoon op tot 100%..... en laat (met een t dus) het bad vollopen....
Al kom ik eruit als een weekdier... ik zal en moet die landing zien....
Ontspannen zien... zonder vanuit de woonkamer, in de slaapkamer het gegil en geschreeuw te moeten aanhoren van heren voetbalsupporters....
En de badkamer sluit goed af... plus... als de kraan loopt... hoor je weinig...
Zet je die kraan goed heet.... komt de damp en stoom vrij... en dat geleid geen geluid maar dempt...
Hoe slim kan een mens zijn....?!


En daar lig ik dus... in bad....
Pas verworven rubber kussentje met zuignappen onder mijn hoofd....
Als het te heet wordt de benen bungelend over de badrand...
Als het te koud wordt de benen weer onder water...
Mobiel in de hand.... geluid lekker hard...
Houston, Houston hoort u mij... over....!!!!
I'm in the Bath... in the Netherlands....
Nee ze horen me niet...
Ze lezen wel mijn commentaar dat ik kan sturen....
Cape Canaveral live.... en de spanning stijgt....
Benen uit bad... benen weer in bad...
Nog even en ze belanden in the Mars atmosphere.... dan de landing....
Zeven minuten zullen ze contact verliezen met de Perseverance....
Zeven lange minuten....
Waarin van alles kan gebeuren...
Vooral mis kan gaan ook....
Het is doodstil in de navigatie ruimte... en in bad...
Je kunt een speld horen vallen....
Het zou nu toch bijna.... bijna.....
En dan......JAAAAAAAAAAAAA landed!!!!!!
Kippenvel......!!

Geland en hij is nog heel.... terwijl toch maar 40 procent van de landingen op Mars lukken....
Gerhard je bent een held.... eeuwige roem komt je toe....!
Wat gaaf dit....
En kijk... daar komen de eerste foto's van Mars al binnen....
Zo fantastisch dit....

En dan weet ik het hè....
Ja echt....!!


Ik koop geen andere auto...... ik spaar nog even door.... voor een......... RAKET....


Geintje!!!!!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten