maandag 1 februari 2021

1 februari 2021


Dag van:
 Zo juf.... incasseren maar....
Juf (beetje cynisch toontje): heb je het zooooooo koud?".....
Leerling: Ik wil naar binnen....
Juf: ah joh, je bent niks gewend.... er lopen nog geen pinguïns op het plein....
Leerling: ja maar jij hebt een dikke spekjas aan.   .

Oeps... zou hij nou mijn jas bedoelen.... of toch....????
Nee Juf... niet verder bij stil staan....

Dat het koud was hebben we vanmorgen gemerkt ook...
Een dikke laag ijs kon ik vanmorgen van mijn voorruit krabben...
Gek genoeg alleen van mijn voorruit ... 
De zijkanten daar zat niks...
En ik kon ook gewoon wegrijden zonder geglibber....
Maar op de autoradio... och jeetje... wat een waarschuwingen....
Wat een filemeldingen....
Wat een kettingbotsingen......
En nog niet eens zover weg van hier....
Er zullen wel heel wat leerlingen later op school komen...
En collega's natuurlijk ook...
Dat wordt weer opvangen geblazen....
Ik kom gelukkig heelhuids aan... al reed ik oh zo voorzichtig dit keer....

De gladheid ging aan me voorbij...
Euh..... nou ja... tot voor de schooldeur dan.... als ik de school wil binnen stappen...
Want nét voor de schooldeur is het spekglad...
Wedden dat de conciërge, die ook uit het gladde gebied komt, nog niet op school is....
Anders was er allang gestrooid...
En ja hoor... ik heb gelijk.... conciërge midden in een dikke file....

Twee nieuwe leerlingen vandaag...
En wat zijn ze leuk...
Twee boeven... ik hou ervan...!
Binnen het kwartier gewend... dag papa... dag mama... ik vermaak me hier wel....
En zo zien we het graag....
Nu begint weer een intensieve tijd van observeren om, binnen zes weken, die ontwikkelingsperspectiefplannen en handelingsplannen voor elkaar te krijgen...
De eerste indruk is dat het wel eens niet zo ingewikkeld gaat worden....
Beter... want ik ben een chaoot wat betreft het schrijven van dat soort documenten...
Dan zie ik zoveel dat ik alles maar lukraak zonder enige lijn opschrijf...
Hé mooi leerpuntje dus....
En hoezeer dat van pas komt weet ik als na schooltijd de telefoon gaat...
Zeg... had jij niet een functioneringsgesprek vandaag...???
Euh... oh... oeps... is dat zo....?
Nou dan functioneer ik slecht want ik weet van niks....
Dat ben ik dan totaal vergeten....
Enfin... volgende week een nieuwe poging...
Zal meteen dat leerpuntje chaos maar meenemen....


Volgende punt....
Manlief doet wéér eens een dieetpoging....
Dat is prima voor hem hoor... maar weet je wel hoeveel boodschappenstress dat kost...
Kijk... dat je met de vraag loopt "Wat niet ik nou weer eten vanavond?"..... oké....
Maar.... dat je met de vraag loopt "Wat moet ik nou weer eten vanavond waar manlief niet dik van wordt en waar hij maar één bord van eet?"..... dat is dan weer een stuk lastiger...
Want het moet ook lekker zijn... het moet vullen.... hij moet zien dat het mager is.... en ga zo maar even door....
Da's toch anders boodschappen doen.....
Maar enfin... dag één is gelukt...
Nu maar hopen dat de poging geen lang leven heeft.... en we weer normaal kunnen doen....
Ik ben nog niet tot aan een tweede nieuw normaal...

Ach... en de basisscholen beginnen volgende week weer...
Het zal me benieuwen...
Voor de kinderen is het heerlijk..

Want ik bedacht me vanavond... ik roep nou wel steeds...."Ga gezellig samen een spelletje doen... voorlezen.... knutselen etc.... je hoeft je niet te vervelen..." maar kinderen van een bepaalde leeftijd willen JUIST niet meer met hun ouders gezellig spelletjes doen en weet ik wat.... die willen JUIST onder het juk van die ouders uit....
En dat is heel natuurlijk....
Weg met die ouwelui....
Blijft natuurlijk wel het feit bestaan dat die scholen brandhaarden zijn...
Ook bij ons hebben we besmette kinderen en ouders....
Komt dat elkaar allemaal weer tegen... nou tel uit die ic bedden....

En dan mogen de winkels ook afhaalmomenten inlassen...
Hoe ga je dat organiseren.....????
Ik voorzie lange wachtrijen voor de winkeldeuren....
Ik hou mijn hart dus maar weer eens vast....
Het is wat het is.... LASTIG dus....
Ach en de scholen... het is maar voor een week....
Daarna is het alweer voorjaarsvakantie...

Dit keer trouwens zonder carnaval....
Maar daar is deze schrijfster niet rouwig om....
Al moet ik zeggen dat ik het een leuke ontdekking vond, toen ik vanmorgen op de radio hoorde dat 's Hertogenbosch na de aangebrachte ravage van vandalen en plunderaars, vandaag de stad aan het opfleuren is met oetels....
Oetels...?????
Jazeker..... oetels....
Van die groen kwakende beesten met springpoten....
Kikkers dus....
Oeteldonk (carnavalsnaam van Den Bosch) betekent niks meer of minder dan kikkerstad.....
Daar moet je dan bijna 61 voor worden om daar achter te komen...
Ik vind m leuk...!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten