vrijdag 5 februari 2021

5 februari 2021


 Dag van:
Nou...... je zult hem krijgen....
Wie....?
Wat....?
Degene die mij vandaag tagde ik een Facebook bericht.....
Wedden daar haar wangen nu rood kleuren nu ze het leest.....
Maar ik geniet ervan hoor.... van lezers die met je meedenken...
En ik moet eerlijk bekennen... ware het niet dat ik er op attent gemaakt was... dan hadden jullie waarschijnlijk een onmogelijk saai stuk blog voor je kiezen gekregen over mijn studie...
Een van mijn opdrachten was namelijk afgekeurd....... en oeps dat was even slikken want zoiets was lang geleden......
Het voelde even als dat je een onvoldoende op je rapport kreeg....
Dat was niet geval natuurlijk want ik moest alleen maar wat aanpassen....
En toch hè.... toch kwam dat kinderlijke in me naar boven...
Zoiets van... "zie je wel... dat mens mag me niet... ik voelde het meteen al...."
Projectie natuurlijk... want ik had zelf niks met het mens....
En mijn grootste nadeel is dat mensen dat ook aan mij merken....
Euh...... dat ik zo ben dat ik mensen dat dus blijkbaar ook laat voelen....
Euh... ja ook niet helemaal.... maar....
Nou ja... we lagen elkaar dus niet zal ik maar zeggen....
En hoe het ook zij.. ik zwoeg de hele dag op mijn portfolio.... van 9 tot 5....zo ben ik dan ook wel weer.... Dan komt er iets los van "Dan zal ik je nou ook even een poepie laten ruiken"......


Wat me dan weer op het volgende brengt want ruiken deed je hier Babs de hele dag met zijn darm infectie...
En naast dat er van alles bij de achteruitgang uitkomt,  komt het nu ook aan de vooringang eruit....
Willem kwam zelfs eerder terug van zijn kleinkinderen die hij thuis onderwijs gaf, om met Babs naar de dierenarts te gaan...

Dat zeg ik... weinig interessant nieuws...
Ware het dus niet dat ik getagd werd in dat bericht...
Het is vandaag... jawel.... wereld Nutella dag....
Of dat bestaat...?
Nou dat blijkt wel hè .... ik zou er anders immers niet over schrijven...
Wereldnieuws is het....
Je leest er berichten over in alle talen van de wereld....
En nou ben ik best talig aangelegd maar er zijn talen bij waar ze het net zo goed over pindakaas hadden kunnen hebben hoor....ware het niet dat Nutella overal in de wereld hetzelfde geschreven wordt....

Nou hou ik helemaal niet van chocolade.... en al helemaal niet van hazelnoten in chocolade,  ook niet in ijs of likeur....
En enkele keer eens een gezouten hazelnoot ik zo'n notenmix in periodes van obstipatie....
En chocolade... ach eigenijk nooit... of ik moet zo'n suikerdip van de niet werkende schildklier hebben....
Maar dan toch liever een marsje... omwille van de druivensuikers....
Kort gezegd.. ik heb dus helemaal NIKS met Nutella....


Willem heeft héél veel met chocopasta...... maar oh wee als ik Nutella koop...
Dan is het huis te klein.... Nutella is vies... lust ie niet.... hoe ik het in m'n hoofd haal....
Nee... meneer moet gewoon chocopasta..... ELKE DAG!!!...
Wat overigens ook alweer iets minder is, moet ik opbiechten... sinds hij de speculoos ontdekt heeft....

Enfin wereld Nutella dag..
En Willem en ik zijn dus duidelijk geen afspiegeling van de wereld blijkt weer.... 
Maar dat zal niemand verbazen...
Laat ik beginnen te kijken welke onzalige de Nutella ooit heeft ontdekt... of bedacht natuurlijk...
Waarschijnlijk een liefhebber van chocolade en hazelnoten...
En jawel hoor... ik vind de man...

In 1942... middenin de oorlog dus... opende banketbakker Pietro Ferrero (jazeker DE FERRERO van die ronde bonbons in Blingblingpapiertjes in hard plastic doosjes!!!!!) een laboratorium voor zoetwaren in..... Italië....

Hoe verzin je het om zoiets in de oorlog te beginnen.... een tijd waarin de cacao schaars en ook nog eens duur was...
Nu kwam onze Pietro uit een gebied waar veel hazelnootbomen stonden en dus wilde hij iets bedenken waarbij hazelnoten in chocolade verwerkt werden... maar iets anders dan anders....
Nou.. me dunkt... dat is hem gelukt... 
Ik snap alleen niet dat dat zo lang moest duren want opende hij dat lab in 1942... in 1964 kwam pas de eerste pot Nutella op de markt...
Hoeveel experimenten heb je nodig om een beetje cacao te smelten en er een paar hazelnoten doorheen te kieperen denk ik dan op mijn beurt...
Maar goed... ik ben niet voor niks geen banketbakker natuurlijk...
De pot, de naam én het etiket zijn sindsdien niet veranderd.....

Blijft wel de vraag hoe je op het idee van een World Nutella day komt...
Dan moet je wel erg van dat spul houden...
En de waarheid is niet ver daar vanaf...
Er was namelijk een Amerikaanse mevrouw .....Sara

Rosso.... food en travel Blogger ....die al drie jaar in Italië woonde... en verzot was op hazelnootpasta...
En elke keer als ze weer terugging naar Amerika, nam ze enorme hoeveelheden Nutella mee voor haar vrienden en familie...
Iedereen was dol op het spul.... maar het bleef in Amerika niet te koop...
Toen schakelde Sara een collega blogger in; Shelley Ruelle, en samen bedachten ze een World Nutella® day....
De hashtag # worldnutelladay werd een trending topic op sociale media en binnen een mum van tijd deelde iedereen wereldwijd recepten, gedichten, foto's en andere ideeën....
Hoppa... Nutella was ook Amerika binnen....
En heus... ik lieg niet... in 2015 kwam er zelfs een Nutella ambassadeur...Chrissy Eckman.....
Sollicitatie criteria..... je moet van Nutella houden....
Functie naam... chief ambassador.....
Taak... World Nutella day promoten op je eigen wijze...
Inmiddels is Chrissy gestopt en haar taak is overgenomen door aspirant filmmaker Hannah Westbrook....
Wie kent haar niet...(Ik dus)....

Wat je dan nog even moet weten.....
Napoleon....in volle oorlog in 1806 ... besloot om de Britse handel te blokkeren...
Oeps.... dat leidde tot enorme chocola tekorten.... en wat moet een soldaat nou zonder chocola.... 
De chocolatiers in Turijn begonnen daarom hazelnoten aan de chocolade toe te voegen om de voorraad zolang mogelijk te rekken....
Eigenijk hebben we het dus aan Napoleon te danken...


In Italië kregen de kinderen de Nutella gratis....
Wie met een boterham naar de kramen kwam kreeg gratis Nutella op het bammetje gesmeerd....

Nutella verkoopt goed...
Iedere 2.5 seconden gaat er een pot Nutella over de toonbank....

Oorspronkelijk bestond Nutella in blokvorm....
Je moest er plakjes van snijden...
Pas later werd het smeerbaar en de naam was Supercrema.... of pasta Gianduja....
In 1964 kwam dus de naam Nutella....nut =Engels voor noot en ella betekent in Latijns zoet....
Zoete noten....

Met de hoeveelheid Nutella die jaarlijks geproduceerd wordt kan je 8x de Chinese muur insmeren... en kan je 1.4x de wereld rond...

Met het aantal hazelnoten dat in twee jaar gebruikt wordt, kan je het hele Colloseum in Rome vullen..... 

Het wereldrecord een pot Nutella leeg eten is 2 minuten en 31.67 seconden....
Er staat verder niets bij over de winnaar... ik vrees dus het ergste...

Jaarlijks wordt er 365.000 ton Nutella verorberd...
Euh.... ik kan me daar even geen voorstelling bij maken....

Elke dag wordt er 1.3 miljoen pond Nutella geproduceerd...
De grootste eters....?
De Fransen.... zij smeren er 25 % van weg op hun baquette, croissant en crèpes....

Ga je ooit naar Amerika....
Daar smaakt de Nutella iets anders...
Minder sterk....
Er zit ook meer olie in.....
Tja... had je anders verwacht....?!


Nutella mag ook beslist geen chocopasta genoemd worden....
Pas als er 35 procent cacao in zit, heet iets chocopasta... en zoveel cacao zit er niet in...
Nee ammehoela... dat past niet meer tussen die noten in dat Colloseum....

En oh ja.... even bij de tijd blijven...
Nutella is vegetarisch maar niet vegan...
Er zit namelijk melkpoeder in... 
Daarbij is het kosjer en hallal.....

Wereld Nutella® dag dus...
Je zal er maar gek op zijn.... nu geworden zijn misschien.... of wellicht vanaf nu nooit meer eten...
Het smaakt in ieder geval waarschijnlijk beter dan een blog over studie verslagen....!



3 opmerkingen:

  1. Jaaaaaaaaaa, geweldig blog, super de geschiedenis van de Nutella. Bij ons stond er vroeger altijd een pot bij het ontbijt..... hier dus ook, vind het zo zo lekker. Bedankt voor je geweldige verhaal er van. Bij het schrijven ervan dacht je vast.... Ach why nut😁😁😁😁😁

    BeantwoordenVerwijderen