zaterdag 6 februari 2021

6 februari 2021

 

Dag van:
Een mens wordt wat bang gemaakt in zijn leven het laatste jaar....
Eerst corona.... idiote relschoppers... hoge boetes als je na negenen buiten komt... en nu weer code rood...
En dat is lang geleden dat ons land code rood kreeg....
Wat staat ons nu weer te wachten...?
Vroeger hadden we toch ook strenge winters kan ik me nog herinneren....
Ik zal nooit meer vergeten dat Willem en ik naar Parijs zouden gaan...
Dat doen we dan altijd altijd heel vroeg s ochtends om een uur of vijf...
Het was zo koud dat het water van Willems ruitenvloeistof pas net een kilometer of dertig vóór Parijs, ontdooit was....
Steeds moesten we de auto aan de kant zetten om de pekel resten van de ramen te vegen...
Wat nog meer troep en vegen gaf natuurlijk....

Maar goed... code rood dus....
Iets met sneeuwstorm...
Iets met extreme gevoelstemperatuur.....
(Extreem weer voorbereider)

Code rood is de zwaarste kleurcode en de enige die geldt als weeralarm. Het wordt afgegeven als extreem we voor zoveel schade letsel of overlast zorg dat het een grote impact op de samenleving heeft....
Einde bericht...
Dat maakt wel indruk moet ik zeggen...
Reden genoeg om bang te zijn...
En die sneeuwstorm is geen sneeuwstorm maar, zoals ze dat in vaktermen noemen... een sneeuwjacht...
Nog griezeliger....
Wat zoveel wil zeggen dat een straffe oostenwind de sneeuw voortduwt... oftewel opjaagt....
Er ontstaan dan hopen sneeuw die ze... ook weer in vaktermen... sneeuwduinen noemen...
Een mens leert nog eens wat in barre tijden.... over barre tijden.....

Wat ik ook weer niet wist is dat rijkswaterstaat een protocol heeft voor pech gevallen op de weg...
In dat protocol staat dat de gestrande bestuurder en zijn of haar passagiers dan zo snel mogelijk naar een verzorgingsruimte gebracht moeten worden....
Loop ik me daar vanavond de pokke te zoeken naar mijn oude slaapzak om die in de auto te leggen voor nood gevallen...
Alhoewel... in corona tijd is die slaapzak natuurlijk weer geen overbodige luxe want cafés en wegrestaurants zijn niet open....
Daar moet nodig en nood protocol voor komen, heren RIVM....


En dan lees ik in het Parool dat Nederland zich voorbereid op de sneeuw overlast.... let op.... Schiphol houdt rekening met vertraging en een complete sneeuwruimploeg staat klaar om de banen te vegen....
Is dit serieus of is dit een grapje....????
De banen staan vol met vliegtuigen die niet op kunnen stijgen omdat er geen passagiers in mogen in coronatijd....
Laten ze die sneeuwruim ploeg maar naar de wegen sturen....
Oh... hoeft ook niet.... avondklok... er rijdt geen kip om het zout in te rijden.....

De laatste keer code rood was trouwens op 13 februari 2012.....
In 2017 viel voor het laatst zoveel sneeuw....
En het sneeuw record stamt nog uit 1987..... toen viel er op Terschelling 80 centimeter...
Dat gaan we dit jaar echt niet halen........
De sneeuwstorm duurde toen drie dagen en de sneeuwduinen waren wel 6 meter hoog...


Advies ANWB en rijkswaterstaat.... reis niet als het niet noodzakelijk is...heej... die hebben ze gepikt.... plagiaat....
Krijg ik nou van hen ook een voucher...?
Oh en we moeten uitkijken en niet onderuit gaan want dat kunnen de spoedeisende hulpposten niet aan...
Zoiets had ik ook al eerder gehoord...
Dit extreme weertype werkt maatschappijontwrichtend......
Nou tjonge.. alsof we daar nog niet aan gewend waren...
Net als dat hamsteren wat iedereen ineens weer massaal doet....
Ik greep verschillende keren mis vanmiddag...
T was weer eens zover...

Enfin... ik wens jullie allemaal veel sneeuwpret .....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten