zaterdag 20 februari 2021

20 februari 2021


Dag van:
 Ach... ik zal niet de enige en zeker niet de eerste zijn die zegt dat we een week geleden nog op het ijs stonden, niet wisten hoe dik de trui moest zijn om de kou te trotseren en met een plaid om ons heen in de stoel gekruld dat....
Terwijl we nu met korte mouwen, zonder panty, zonder jas, buiten lopen....
Ik zal ook niet de laatste zijn die het schrift....
Maar krankzinnig blijft het....
Dertig graden verschil in één week...

Ik zou wel eens een kijkje willen nemen tussen die luchtstromen boven me die ik niet zie maar alleen maar voel...
Dat moet toch een gekkenhuis zijn daarboven...
Kou blaast warmte weg.... warmte blaast kou weg....
Zoiets van: wie het hardste blazen kan....

Stromen die elkaar kruisen.... stromen die elkaar in de weg zitten... stromen die botsen..... stromen die kriskras door elkaar heen waaien....
Het zal een prachtig ballet zijn... maar wel zonder choreograaf....
Hebben ze natuurlijk ook niet nodig...
De natuur weet wel wat zij doet...
Al reageert die natuurlijk ook weer op klimaat crisis...

Het maakt ook niet.... het is heerlijk weer en daar genieten we van....
Grappig ook dat zulk weer altijd op 'smens schoonmaak kriebels werkt...
Zoiets als nesteldrang maar dan anders...
Meer iets van vrijheidsdrang.... 
Als mijn huis maar schoon is dan kan ik tenminste met een gerust hart weg... de paden op, de lanen in....
Het bos verkennen.... de stranden bedwingen....
Als het maar weg is... de vrijheid tegemoet na een winter binnen zitten...
Maar dan wel je huis schoon achterlatend natuurlijk...


Alleen tja... er valt niet veel weg te gaan in coronatijd....
Ja... je kan wel weg... naar daar waar niet veel mensen zijn... en je zult je hele hebben en houden aan eet en drink gelag, mee moeten nemen want er is nergens nog geen kop koffie te krijgen..
Het wordt er niet gezelliger op maar we houden stug vol...
En aangezien we niet weg kunnen, geven we aan onze schoonmaak kriebels gehoor....
Én Willem zou geen Willem heten als hij daar niet een dolle boel van maakt....

Heus... ik heb een grenzeloos inspirerende levensgezel....
Met de klemtoon op grenzeloos...
Want het is eigenijk een regelrechte viezerik....
Hij schroomt niet om alles uit de kast te halen om grappig te zijn ...
Inventief is het voor de buitenstaander zeker....
Voor degenen die met hem leven is het soms een drama....

"Schat, ik heb zo'n leuk idee.... ik ga het stofzuigerfilter uitkloppen... in de wind....(benieuwd welke luchtstroom daarin trapt).... en dan moet jij een foto maken.... dan zet ik erbij 'stof tot nadenken...."
En ik doe dat hè....
In principe zou je me net zo knettergek kunnen noemen....
Ik fotografeer mijn toch al niet zo schone en frisse metgezel op het moment dat de stof uit het stofzuigerfilter in zijn gezicht waait....
EN DUS OOK IN DE MIJNE!!!!!!.....
En ik vergeet mijn mondkapje waarvan ik ineens de multifunctionele werking, zij het te laat,  door heb....

En dan zijn we er nog niet...
Heb ik gepoetst, gestofd,  ramen gewassen, deuren en plinten afgenomen en wil ik ga moppen.... ziet meneer de mop....
"Ooooh beatlehaar..... die is leuk Wampie...."
En wat doet hij... hij zet de met uitgewrongen maar toch nog flink natte mop op z'n hoofd....
Neeeeeeee Willem....
Jaaaaaaaa Wampie.....


Hij geniet van de vieze bende die ontstaat als hij met de hogedrukspuit de vlonder schoonspuit.....
De klodders mos en drek kunnen hem niet hoog genoeg opspatten...

En dan pontificaal met zijn smerige natte klof op de schommelbank heen en weer schommelend 'ik ben zo blij' zingen....
Nou ken ik nog niet veel pensionada.... maar zijn ze allemaal zo....????

Enfin,  het leven speelt zich gelukkig weer deels buiten af...
Al weet je dat natuurlijk nooit met een maart die zijn staart roert en een april doet wat hij wil....
Maar de katten springen naar buiten.... en de honden volgen op staartlengte...
Gekke 'ik wil je' Benji.....'ik heb je nodig' Blitz..... 'ik ben er voor je' Babs en 'kom maar' Borre....
Overigens best wel een goede beschrijving van hoe die vier in elkaar zitten...
Benji die eeuwig wil spelen en net zo lang blijft staan tot je het speeltje gooit....10x...20x...30x...
Blitz die niet zonder je kan omdat hij altijd de underdog is en gepakt wordt....
Babs... zo gericht op Willem.... altijd in de buurt... of op afstand je in de gaten houdend....

En Borre... ach die trouwe goedzak Borre.. die je aankijkt van kom maar hoor.... ik ben te lui om naar jou toe te komen...
En wat genieten ze weer buiten in de tuin...
Trap op, trap af, trap op, trap af... bloembak in, bloembak uit.....

Van...
Oh jee, bent nieuwsgierig naar het auto vervolg...
Nou ach, ik kom vanmorgen beneden en zie de vreemdeling buiten staan...
Een nikszeggende vreemdeling zeker, die verdwaald is zeker... zal eens even vragen naar zijn naam...
Ach ja... Peugeot....
Maar goed, de kleur staat wel vrolijk zo in het zonnetje....
Maar dat is dan ook alles....
Verder is het nog de kleine onbekende....

Wel leuk dat ik een appje krijg van Kerim... de garagehouder van gisteren...
Of ik een review wil schrijven...
En natuurlijk wil ik dat...
En terwijl ik op zoek ga naar wat ik daar kan doen én op zoek ben naar welke benzine en olie de kleine onbekende gebruikt, kom ik toch een review van de Peugeot 108 tegen....

In top Gear...
Eentje die de spijker op zijn kop slaat....
Aan de neus herken je de nieuwe Peugeot-huisstijl, dat horizontale streepje chroom bij de spiegel kom je ook bij andere Peugeots tegen en ook de achterkant oogt prettig, met een goeddeels glazen achterdeur en die kenmerkende achterlichten, waarvan de drie rode banen volgens Peugeot moeten doen denken aan de sporen die een leeuwenklauw achterlaten – dichterlijke vrijheid, zullen we maar zeggen. Er staat hoe dan ook een vrij serieus ogend autootje voor je neus; het blijft een soort smurf, maar wel met een pak en een stropdas.

Dat noem ik nog eens reviews....
Een smurf in pak en stropdas....
Ik zou toch bijna dit paarse smurf nog leuk beginnen te vinden....
Enfin... als ik boodschappen ga doen en bij elke hoek van de straat weer wroeeeeeeeeeeeem het gaspedaal te ver intrap, is de leukigheid er ook snel weer af....
Hoe lang nog voor ik je door heb klein kreng....
Plaats is de kleur van passie...
Nou me dunkt, dat heeft dit ding wel...
Paars is trouwens de kleur van veel wist je dat...
Paars is ook de kleur van koninklijk, keizerlijk, katholiek.....
De kleur van hoop.... hoop dat de nieuwe bestuurster ooit de werking van dat gaspedaal onder de knie krijgt natuurlijk....
De kleur van rouw en dood... nou die slaan we maar over....
Maar dus ook de kleur van creatief en gevoelig...
Hmzzzzz.... dat is wel iets om te gaan ontdekken dan....
Paars is de kleur van magisch, mystiek en wreed...
Iets met Merlijn de tovenaar en zijn toverhoed.....
Zou een bijnaam kunnen gaan worden natuurlijk...
Maar ja...Cruella hield ook van paars....... onder haar dalmatier gespikkelde bontjas...
Iiiiieeeee nee niet Cruella de Vil...

Verder is paars geestverruimend..... denk aan drugs.... inspirerend en paars kent een enorm voorstellingsvermogen....
Plus, zo vertelt de psychologische betekenis verder,  neemt paars je mee op verre innerlijke reizen....
Oelala..... 
Paars is een visionair.... en is vredelievend....
Dat hebben we dan al gemeen....
We vervolgen.... paars zet zich graag in de voor de mensheid... draagt de mens een warm hart toe.... en is liefst open en zonder oordeel....
Je snapt dat het vehikel al steeds een beetje beter gaat zitten als een jasje....
We zouden toch nog wel eens vriendjes kunnen worden mijn paarse missionaris en ik....
Je niet toch IETS hè om je dingen eigen te maken...
Misschien moet ik er ook stickers op gaan plakken...
Mmmmmmm vlinders of zo....
Lila bloemetjes aan de onderkant van de portieren.... ook leuk wellicht...


Nog één leuk weetje is dat op paarse planeten de meeste kans bestaat dat je buitenaards leven tegenkomt....
Een groep wetenschappers beweerd dat de eerste levensvormen op aarde... zo'n 3 miljard geleden... paarse microben waren...
Deze microben gaven onze aarde vanuit het heelal gezien, een paarse zweem...
Sterrenkundigen hebben in 2018 en kleine paarse dwergplaneet ontdekt.... 
Het gaat om een rond rotsblok dat net als wij om de zon draait....
De officiële naam is 2018 VG18 maar in de wandelgangen noemen ze hem Farout.... wat zoveel betekent als ver weg...
De afstand van deze ontdekte planeet naar de zon is namelijk 120x de afstand van de zon naar de aarde....

Ach ja.... laat mij maar wroeten naar paarse weetjes...
Nu is het nog vakantie...
Morgen nog één dag...
Daarna gaat het schoolleven weer beginnen en zal ik dagelijks in de paarse tuinkabouter stappen...
Dan zal het toch vanzelf wel een keer zo worden dat ik niet beter meer weet....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten