woensdag 24 februari 2021

24 februari 2021

 

Dag van:
Eigenijk zou ik niet moeten miepen over mijn nieuwe autootje...
Met het zeuren erover verloochen ik immers ook een beetje mijn eigen origine en herkomst of oorsprong...
We zijn immers allebei van Franse komaf....
Parijs is dé stad van Willem en mij....
Eerder zou ik dus trots moeten zijn in dit Frans vehikel te mogen stappen...
Tu et moi ensemble.....

Míjn ontstaan is wel duidelijk..
Volgens de overleveringen van mijn vader dan.....
En die kon smeuïg vertellen...
Ooit was er een le Comte (de graaf) van landgoed Mallée..... hij had een zoon die vreemd ging met een zigeunerin... dus dit vadertje lief onterfde zij zoon....
Heb zigeunerbloed in de adellijke familie...
Lakenhandelaar werd de zoon.... en zijn nazaten smid... van de hekken van het Vredespaleis te Den Haag....
Mijn vader onecht kind en dus de naam van zijn moeder gehouden le Comte... en daarmee stopt het verhaal...
Behalve dan dat mijn zus en ik onze eigen namen hebben gehouden maar onze kind'ren dan weer niet...
En zo loopt hier het le Comte spoor dood....

Peugeot heeft dan wel niks met adel maar wel iets met katoen...
In Montebeliárd staat de weverij van pa Peugeot...
Het katoen wordt geweven en gebruikt voor uniformen voor de soldaten van Napoleon (1810)....
Pa Peugeot verbindt zich met twee van zijn vier zoons... .de peugeotjes...
Samen willen ze groots uitpakken in de kledingindustrie maar dat pakt anders uit...
Als paps tachtig is heeft hij zijn laatste katoentje geplukt en zijn laatste glas wijn gedronken..
Adieu papá.....

Goh dachten die Peugeotjes ferm en ondernemend....
Laten we het eens over een ander boeg gooien ....
We beginnen en staalfabriek...
En ze ontdekken de manier om koud staal te maken....
Zo maakten ze nu niet de corsetten zelf maar wel de metalen sluitinkjes ervan...

Ik zou zeggen het loont de moeite niet maar in die tijd lieten vrouwen zich graag dicht snoeren.....
Ze exporteren zelfs naar Zwitserland....
En inmiddels zitten de peugeotjetjes... de volgende generatie dus... ook alweer in de fabriek...
En dan volgt er een ingewikkeld verhaal over een dubbele huwelijkssponde tussen twee families... de Peugeots en de Jackson familie die ook in de staal zit.
De ene Peugeot trouwt met zijn dochter, de ander met zijn zoon...
Nou ja... er volgt een hoop geharrewar met zakenpartners maar uiteindelijk beland alles weer in handen van Peugeot... 
Zij versterken zich met de hulp van zakenpartner Japy en samen laten ze een logo ontwerpen... juist de leeuw.. om zich te onderscheiden van de concurrent...

Het was echter vroeger niet anders dan nu...
De handel stortte weer eens in en weg was Japie... de held....
Gelukkig bedachten de dames een volgende modetrend...de hoepelrok.... en ja hoor... die hoepels waren van metaal...
Opbloeien dus maar weer.... 
Alleen niets is zo grillig als de mode... dus hup... daar gingen de cijfers weer naar beneden...
Geen nood bedacht de familie.... we gaan in de koffie- en pepermolens......
Aha.... zie ik daar de link naar de auto's ontstaan....????

Enfin 1865...

Volgende generatie... en de wereldtentoonstelling... onder de Eifeltoren.....
Daar stonden de Peugeottertjes..... met hun ijzer handel assortiment....
Armand was inmiddels ook al eens in Engeland geweest en had daar aan de fiets mogen ruiken...
Het werd een ware verslaving voor hem...
Fietsen... dat moest het worden...!!
De velocipede werd een hit...
Stoer groot voorwiel en dan de rest...
Maar in 1889 twee gelijke wielen en een ketting aandrijving... wauw... wie had dat ooit durven dromen....
De spirit zit in de Peugeot genen.... 
De mooiste fietsen worden bedacht en gefabriceerd... voor dames, heren, kind'ren....

Eind van de eeuw... niets staat er stil... het gaat maar door...
En dan staat daar op een volgende wereldtentoonstelling zo'n meneertje Daimler met een verbrandingsmotor te pronken...
Afgunst viert hoogtij natuurlijk...
Maar business is business...Daimler dan misschien de motor... Peugeot bouwt de koets er omheen....
Neefje Eugène vindt dat maar niks aan die motor bende die armand zo geweldig vindt.... 
Haarspelden... koffiemolens... dat is de toekomst...
Oeps familie ruzie....

Armand knalt de deur dicht en knalde daarmee het startsignaal af....
Ook geen carrosserie meer maar een eigen motor met liggende cilinders... dat moest het worden....
Ik 1897 verlaten 54 Peugeots de showroom en aan het eind van de eeuw al 500..... 
Er vinden natuurlijk nog meer intriges plaats...
Maar dit was wel het begin van de Peugeot autoindustrie...
Het allereerste zaad voor mijn Peugeot 108 dat er vloeide....

Oh ja... die leeuw...lion....

De taaiheid van de tanden zoals die van een leeuw....
De soepelheid van het blad zoals bij de ruggengraat van de leeuw...
De zaagsnelheid zo snel als de aanval van een leeuw....
Een leuk weetje...
Peugeot was gevestigd in Franche-Comté, en nam de leeuw uit het wapenschild ervan over. Eerst zat die op een pijl, als verwijzing naar de expertise van het merk op vlak van zagen in de helft van de 19e eeuw.
Nou zal me die pijl worst zijn... maar dat Franche- Comté hè.... dat is dan wel weer leuk toeval....

En ik twijfel.... koffiemolen of leeuwenklauw....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten