vrijdag 26 februari 2021

26 februari 2021

 

Dag van:
Na een werkweek dagelijks in mijn auto stappen, goed voor het zogenaamde gewenningsproces, en de dagelijkse auto beslommeringen in mijn blog, dacht ik dat het wel eens goed zou zijn om dat paarse ottertje eens een dag te laten staan...
Mijn weekend is begonnen... en laat ik er nou eens rustig instappen..
In dat weekend dan hè...
Ik ben dus wakker maar nog warm van de zojuist uitgeslapen slaap, loop naar beneden voor de kop koffie die de rest van mijn wakker worden proces in gang zet, of Willem vraagt "Kom we gaan wandelen"....
Oh nee... dat is geen vraag dus... meer een mededeling... of liefdevolle gezegd, een uitnodiging....
Lieverd gun me de koffie en ik zal je volgen...

Nou is een snelle kop koffie, zo eentje die je achterover slaat en waarvan nog zeker twee slokken in je kopje overblijven, niet de beste manier om ontspannen wakker te worden...

Maar ala.... een ommetje red ik zo wel...

Jazeker... een ommetje...
Niet met de auto maar met de benenwagen...
Ook ik ben gezwicht voor de app van dokter hoogleraar neuropsycholoog Erik Scherder...
Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van de man...
Heb hem diverse malen op tv gezien en zelfs twee maal live mogen meemaken op een congres maar nee...
Ik bedoel... hij is deskundig hoor... oh ja... dat is hij zeker...
Maar hij weet het zo goed van zichzelf...
Hij kan het ook goed brengen hoor.... oh ja.... heel smeuïg.... dat zeker....
Maar hij doet zo popi jopi.....
Hij bedoelt het ook allemaal goed... oh ja... hij ging ieder mens een heel gezond leven..... dat zeker....
Maar het gunnen begint zo op opdringen te lijken...
Enfin... desalniettemin heeft het dus wel effect, want ook ik heb de app op mijn mobiel gezet...
En dat nog wel terwijl ik helemaal niet zo'n trend volger ben.... laat staan dat ik meedoe aan een hype....
(Muis gevangen)

Toch registreer ik tegenwoordig ieder ommetje... zelfs het wandelingetje op school wordt niet vergeten....
Die Scherder toch... heeft ie het toch voor elkaar....

Nou denkt iedereen natuurlijk dat die app ontstaan is door de ongezondere levensstijl in de coronatijd...
Mooi niet dus hè...
Scherder klopte al in 2018 aan bij een bedrijfje met dit idee...
Juist omdat bleek dat in Nederland het grootste percentage zittende werkers voorkomt...
Veel meer dan in België, Frankrijk of Duitsland...
Hij noemde dat vele zitten 'het nieuwe roken'.... omdat hij veel zitten net zo ongezond vond als roken....
En eigenijk bedacht men het vooral voor het bedrijfsleven.....
Maar tja toen zijn app klaar was....
Ja toen was de corona crisis net begonnen....
En nog meer mensen zaten thuis...
En heel veel mensen zochten dus baar nieuwe bewegingsmogelijkheden buitenshuis...
De sportscholen moesten immers dicht...
En in die corona periode downloade men massaal de ommetje app...
Zijn 1.000.000 mensen....

De app stond al gauw op nummer 1 van de app hitlijst...
Maar al heb ik de app dan... bij mij staat wordfeud nog steeds op één.... en happy Colour op een gedeelde eerste plaats.....
Tenslotte vind ik dat net zo goed voor de hersentjes als het ommetje van Scherder...

Toch heb ik ook mijn kanttekeningen bij dr Scherders app...
Waarom nou toch weer een app...?
Nou ja... oké een app tot daar aan toe dan...
Maar waarom nou weer concurreren met anderen... punten verdienen... medailles en awards toegekend krijgen... en dus..... dat dit betekent dat de wandelende mensheid weer de hele tijd met dat mobieltje loopt te klungelen...."hoeveel punten heb ik al?".... hup mobieltje.....  "hoeveel stappen liep ik?".... hup mobieltje....."ben ik al aan 20 minuten?"... hup mobieltje. "Zou ik al aan 3 kilometer zitten?".... hup en weer dat mobieltje.....

Verslavingsgevoelig dus... en als nou iemand had moeten weten hoe verslaving werkt dan is het die Scherder wel toch....?!
Maar dat komt natuurlijk ook omdat achter die app de commerciële doeleinden zitten..."Sponsor ons, Sponsor ons!!!"....
Had dat nou effe anders gedaan Scherdertje ons gezondheidsherdertje....

Desalniettemin is wandelen gezond...
Dat staat natuurlijk boven alles...
Ik wist dan wel niet dat het ook gezond voor je hersens was, maar toch zeker voor lijf en leden.... en diverse ingewanden...
Hart en longen worden sterker...
Je humeur verbetert....
Bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten, spieren, gewicht en gewricht  kraakbeen... alles vaart er wel bij...
Je geheugen gaat er zelfs beter van werken...
Vraag me niet hoe het kan maar het is een wetenschappelijk gegeven...
Het enige wat ik daarbij dan kan bedenken is dat je fiks moet opletten dat je de weg die je heen loopt ook weer terug moet kunnen vinden... maar verder...

En je wordt er minder depressief van...
Nou ik zal je toch zeggen dat ik vanmorgen even helemaal in de dip belandde toen ik die ene vogel hoorde fluiten en ongeveer een half uur heb lopen piekeren van welke vogel dat geluid nou toch was...
Kijk de uil, de specht, de koekoek of de duif die herken je snel... maar al die fluitjes en dat getwinkeleer.... Pffft....
En verder blijkt het dus goed voor je nachtrust te zijn..
Nee die is lekker.... ik loop hier s morgens in de vroegte.... blij dat ik wakker aan het worden ben.....
Daarbij Scherdertje gezondheidsherdertje.... hebben we een avondklok.... en ik mag na 9 uur niet meer naar buiten....
Of geldt ommetje op m'n balkonnetje ook...?

Nee... en dan deze... lees mee...

Wie flink doorloopt,  5km per uur, verliest 240

calorieën....
Met andere woorden: wie dagelijks een half uur wandelt, kan dus flink  afvallen.....
Let op... nu komt ie.....!!!!!!!!! ......
Één kilo in twee maanden en dat maakt zes kilo in een jaar....
Zes kilo in een jaar... ja dat lees je goed... en dat noemt hij flink  afvallen.....
Man, als ik anderhalve week op dieet ga dan verlies ik dat in anderhalve week...
Flink afvallen.... nee daar moet je mee aankomen in een anorexia kliniek....

En dan lees ik ook nog dat wandelen betekent dat je je verstand op nul zet....
Weet dus met mindfulness, zen, yoga... weer moeten aan de wandel.... voor een verstand op nul reset.....
Mijn verstand op nul...
Kun je je dat voorstellen...?
Als ik wandel ratelt mijn verstand op volle toeren...
Let op waar je loopt...
Pas op die tak...
Weg bij die blubber...
Ho daar ligt paardenpoep...
Waar zijn die honden nou weer....
Even in de versnelling om Willem bij te benen...
Waar zit die verrekte vogel dan....

Ho let op dat komen andere honden aan...
En dan nog met niet te spreken over:....
De rapporten moet ik nog maken...
Oh niet vergeten maandag dat formulier in te vullen...
Oei ik moet daar functioneringsverslag nog maken...
Hoe zou ik die leerling toch kunnen helpen om op een andere manier dan duwen en slaan contact te laten maken...
Ik moet nog aan mijn studieverslag werken dit weekend....
Plus.....
Wampie kijk... maak daar eens een foto van...
Wampie Wampie let nou op... ze zitten in het water, pak je camera....
Wampie... een foto als hij springt hè...
Wampie let op.. ik ga nu de stok gooien...
.... nou dat dus....
Waar zit die nul stand dan...?


En dan lees ik eens hoe anderen dat dan doen hè... dat verstand op nul zetten...
En dan staat er "doe iets waar je je hoofd niet bij nodig hebt"....
Ja sorry hoor... ik val even stil...
Alleen al het feit dat ik moet gaan nadenken over dingen waar ik mijn hoofd niet bij nodig heb.......
Het feit dat ik mateloos gefrustreerd raak van het feit dat ik niks kan bedenken waar ik mijn hoofd niet voor nodig heb...
Ik vind het trouwens ook zonde van mijn hoofd...
Ik heb dat ding toch niet voor niks....
Zeg nou zelf....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten