zaterdag 11 december 2021

11 december 2021


Dag van:
 "Wampie het moet wel iets artistiekerigs... iets artiestachtigs zijn hoor want ik ben nu toch eigenijk wel een artiest"....

Zucht.... was mijn lieve aanstaande ooit een hele gewone meester van groep 8.... nou ja..... wel een bijzondere natuurlijk... zeg maar een bijzonder mens met het beroep van simpelweg meester van groep 8, tegenwoordig is hij dichter, schrijver, dominee, huisman, hondenfluisteraar en fluitist, artiest dus...
En simpel is het dus al helemaal niet meer.....

Ik ben nog maar koud wakker, en ik geef toe... een beetje laat wakker.... of mijn lieftallige Willem vindt dat hij iets artiestiekerigs.....iets artiestachtigs nodig heeft....
Nou.... je hebt je hoofd al mee, opper ik nogal jolig...
Maar nee, dat bedoelt meneer de artistieke artiest niet...
En ik heb de nodige hippe overhemden voor je gekocht... me dunkt...
Maar nee... dat bedoelt hij ook niet...
Het zijn wel hele artistieke hippe overhemden, maar hij mist iets...
En dan komt hij met "Ik wil rode schoenen!".....
"Rode schoenen en een rode sjaal, stropdas of vlinderstrik".....
En dat alles wil hij vandaag!!...

Mijn mond valt open....
Niet zo zeer om dat rood...
Voor mijn part had hij geel of paars gezegd....
Ook niet zo zeer om dat 'vandaag!'....
Ik ken hem immers.... heeft Willem iets in de kop dan moet dat liefst direct want het woord geduld komt, hoe zeer ik met hem oefen, nog steeds niet in zijn systeem voor....
Het gaat mij wel om in welk seizoen dat vandaag valt...
Ik bedoel... als ik zo in deze tijd door een winkelcentrum loop, dan zie ik in etalages vooral stemmig winters zwart, grijs en bruin....

Nou ken ik een merk,  Mascolori, dat juist géén zwart,

grijs of bruin verkoopt... en niet seizoensgebonden is....
Maar die Mascolori winkel bevindt zich niet op ons winkelcentrum en online bestellen kan altijd, maar dan heb je ze niet vanavond binnen....
Daarbij zijn we voor een ritje Amsterdam, Antwerpen,  Rome of Parijs,  een tikkie aan de late kant....

Het is namelijk al kwart over twee 's middags....
Daar komt nog bij dat Nederland tegenwoordig een avond lockdown kent...
Behalve dan voor de supermarkten en essentiële winkels maar... ik ga er vanuit dat noch het Kruitvat noch de Jumbo rode schoenen verkopen....

HELP!!!!!!

Ga er maar aan staan....
En één ding weet ik zeker... mijn Willem rust niet voor hij zijn zin heeft...!
Met alle bij elkaar geraapte moed der grote wanhoop tuig ik dus met de artiest naar het gewone winkelcentrum,  waar zich weliswaar goedkope en peperdure schoenwinkels bevinden maar wellicht géén met schoenen in de kleur rood....

Winkel 1... Van Haren....
En in één oogopslag neem ik al waar... geen rood schoeisel....
Is krokodillen leer misschien iets Willem....?
Doe eens gek denk ik nog....
Maar nee dus....
Krokodillen is voor Freeks wilde werelden maar niet voor een artistiekerige muzikant 'on stage'....

Winkel 2...Nelson....
Zeg maar peperduur... peperkleurig.... maar ook hier geen rood....
Zelfs niet een kleur die ernaar neigt....

Winkel 3....Ziens....

Toch meestal wel een schoenwinkel met gewaagde modelletjes....
En weer komen we de krokodillen tegen,.... dit keer waarschijnlijk van een echte krokodil want de prijs is hier iets exorbitanter dan bij de concurrent, en weliswaar in iets gewaagdere kleuren waarvan ik nog nooit een krokodil in de Mississippi heb zien rondzwemmen.... maar goed, geen rood...
Dag Ziengs....
Ho.....hooooo....
Bij het naar buiten lopen ontdekt hij wel een rode sportschoen.....
Tja.....
"Hij is wel mooi Wampie"....
Nee Willem... correctie.... hij is wel rood maar niet mooi...
Daarbij wilde je perse iets artistiekerigs..... en ik ben nog nooit een jogger met een blokfluit tegengekomen....
Dus.... dag Ziengs....

Winkel 4...Manfield.....
Een deceptie.....
Enkel koeienleer.... en met koeienletters de dure naam Manfield op de zolen.... maar degelijk, saai... geen spatje spectaculair.... en al helemaal geen rood...

Winkel 5 ..... Actie sport...
Geen winkel 5 dus...
Doorlopen Willem...
Ik ken jou...
Omdat je nu niet slaagt ga je rode sportschoenen kopen die je direct bij aantrekken morgen weer uittrekt omdat het toch niet helemaal was wat je wilde.... zeg maar... helemaal niet was wat je wilde....

Winkel 6...Scapino ....
Tevens de laatste schoenwinkel op dit winkelcentrum....
Willem loopt met grote stappen door de winkel...
"Ik zie het al... niks"....
Hij draait zich om en loopt alweer naar de roltrap...
Maar laat ik nou, met mijn iets minder grote stappen en dus ruimer kijkbereik, in een hoekje achter de sportschoenen een paar keurige rode schoenen zien staan...
Ja... ik moet wel twee keer met mijn ogen knipperen om het echt te geloven hoor... maar ze staan er echt....
En als ik dichterbij loop hebben ze ze ook nog in Willems maat...45...
Zeg Willem.... kom eens terug....

En wat je dan meemaakt hè....
Als een klein kind die zijn speen in de mond en een schone luier krijgt na twee uur janken....
Als een aap die gevlooid wordt.....
Huppelend bijna ....
"Oh Wampie.... daar staan ze.... kijk eens wat een mooie.... dat zijn ze!"....
En ik bid inwendig..... 'laat ze passen'.....

En dat doen ze dus niet...
Niet na wrikken...
Niet na veel gezucht, gekreun en gesteun....
Niet na twee schoenlepels....
En zelfs niet als hij ze aan heeft en met gekromde tenen een rondje loopt en beweerd "past goed hoor,  maar ik moet ze wel nog inlopen"...
Nee Willem, dat gaat hem niet worden!!....

Hij kijkt me aan...
"Wampie dat kan niet... dit zijn ze gewoon..... deze moet ik hebben"....
Maar hij heeft een idee.... hij gaat de verkoopster vragen of ze ook maat 46 hebben....
En dan dat koppie als hij een ontkennend antwoord krijgt....
Je zou toch medelijden met hem krijgen...
En dat krijg ik dus ook....
Weet je wat, opper ik, loop terug en vraag of ze misschien in een dichtbijzijnd filiaal nog maat 46 hebben.... dan maar geen gezellig etentje samen bij Bonheur....
Willem straalt en rent alweer naar de verkoopster.... terwijl ik op mijn mobiel kijk en de avond lockdown vrees....

Ja hoor... in Velp hebben ze nog een maat 46 staan....
Je zou zweren dat Willem vliegles heeft gehad want hij is al weg...
"Jij weet wel waar dat is toch?".... roept hij nog achterom naar mij...
Ja hoor Willem... maar ik zou mij dan wel meenemen want als je zo hard loopt hou ik het niet bij....

Willem start de auto...

Piepjes.... zoemertje.... lichtjes en lettertjes aan op het dashboard....
Olie moet bijgevuld.... en Willems auto kennende heeft deze er geen zin in daar lang op te wachten...
Willem ziet pips om de neus...
Hij ziet zijn rode schoenen al aan zich voorbij gaan.... en belt de garage....
Ja hij moet wel langskomen als hij zelf niet weet hoe hij olie bij moet vullen bij het tankstation.....
En dat weet mijn, weliswaar artistiekerige maar totaal a- technische schat dus niet....

Hij kijkt me alweer wanhopig aan....
Weer pak ik mijn mobiel... zie de tijd... en zeg... hup naar Velp... dat gaat, als we opschieten,  lukken en we zijn dan al halverwege je garage in Doesburg....
Doesburg ja, want Willem kan oud en vertrouwd nooit loslaten, dus heeft hij nog steeds zijn garage in zijn oude woonplaats....
In het voorbijgaan van C en A..... graai ik een rode stropdas van een rek ...en betaal...
We sjezen Velp in.... vliegen de auto uit.... rennen de winkel in.... grissen de schoenen bij de klantenservice vandaan.... passen..... en jaaaaaaa, ze passen.... huppelen naar de kassa... doen een turbo betaling.... vliegen de winkel weer uit, de auto in.... sjezen de parkeerplaats af.... ...de snelweg op.....  rijden volgas naar Doesburg en.... zeven voor vijf bij de garage....
Gered!!....

En dan zegt hij daarna doodleuk... "zullen we nog even tanken in Duitsland.... daar zijn de winkels toch tot laat open?".... 

Enfin.... we hebben getankt... en ik heb zelfs nog die lekkere Duitse broodjes gehaald bij de vernieuwde Penny....
We hebben de broodjes op en dan moet ik de online dienst van Willem voor kerstavond opnemen....
Willem installeert de kaarsenstandaard en ik het statief voor mijn mobiel.... (lees kattenkrabpaal want ik heb geen statief)...
Ik heb keurig de kaarsen in beeld en Willems hoofd met daarachter de twee Griekse crucifixen.....
Zo doet het toch een beetje religieuzerig aan...
Alleen helaas.... aangezien het landscape beeld moet zijn krijg ik hem niet in zijn geheel in beeld...
Nu niet teveel bewegen Willem want anders heb je een half hoofd in beeld....!
En wat zegt Willem dan???....
"Oh wacht even... ik moet mijn rode schoenen nog aandoen!!"

Waarmee ik maar wil zeggen.... 'mochten jullie op kerstavond ergens op een online kerstavonddienst twee rode schoenen zien preken... zonder kaarsenstandaard, crucifix of hoofd dus... da's Willem!!!'.....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten