zondag 26 december 2021

26 december 2021


Dag van:
 En weer is het half acht als de wekker gaat...
Zeg niet dat wij rustige feestdagen hebben want het is verre van dat...
De rust komt voor ons pas na de kerst....

Toch heeft Willem een prachtige regenboogdienst...
Zijn stem weerklinkt onder de bogen van het voorste gedeelte van de kerk...
De PowerPoint flitst van grijze beelden naar de prachtigste regenboogkleuren....
En de muziek sluit naadloos aan bij het verhaal...

Ondertussen ben ik ook bezig mijn spulletjes te

pakken.....
Willem gaat na de dienst brunchen bij zijn dochter en ik ga even onderuitgezakt bij mijn vriendinnetje die alleen de tweede kerstdag doorbrengt,  lekker op de bank hangen...
De enige vrije dag die ze heeft na en voor een overdrukke periode werken in het ziekenhuis....

We hangen voor de tv en kijken Joris kerstboom....
Mensen die in het licht gezet worden... daar gaat het om....
Maar eens en te meer besef ik me dat dat in het licht zetten alleen maar gebeurt als dit gepaard gaat .... of tegenover een vaak in en in triest verhaal staat....
En dan bespeur je dat er toch een hoop leed in alleen al Nederland is.....

Tijd om naar huis te gaan...
Willems andere dochter komt met een vriendinnetje en we gaan kaasfondueen....
De nodige voorbereiding dus...
Ik ben nog druk in de keuken bezig met het snijden van wortel, komkommer en stukjes brood als de twee giechelgrieten met Willem binnenkomen...
Heerlijk die twee meiden weer een avond om ons heen...


We tafelen een uurtje of wat een dan komt het Kezen spel te tafel...
Ik moet zeggen... het spel is een stuk leuker als je wint...
Tadaaaaaaaaa....

Maar morgen gaat Babeth helpen boosteren... erg lang kunnen ze dus niet blijven... ze moet ook 5 uur 's morgens op...
Morgen zal ze de eerste prik in haar leven zetten...
Ik mag wel even droog oefenen op jou hè pap....
Je hebt toch al wel eens geoefend vraag ik haar verbaasd...
Ja, op een spons, antwoord ze... maar huid is taaier en ik weet niet zo goed hoe hard ik moet drukken...
Waarmee ik maar wel zeggen  .... je zult die eerste daar in Wehl maar zijn die geprikt gaat worden morgen....

Het is weer stil in huis...
Maar de stilte fluistert me haar serene welkom....
Even geen top 2000, geen gegiechel of meegalmen....
Morgen geen kerkdienst voor Willem en dus geen wekker om half 8..... maar nog wel twee dochters van Willem op bezoek...
Dan hebben we ze op 1 na alle vijf weer gehad....
En dan daarna Babeth de rest van de kerstvakantie hier...
Wij hebben geen tijd om oud te worden....

De tweede kerstdag is voorbij...

Er zullen vast nog vele kerstdagen volgen....
Er zit gelukkig alleen een jaar tussen...
En eigenijk bedenk ik me... als je leven gewoon al net zo vaak zo liefdevol is als de afgelopen twee dagen.... ik zag echt geen verschil, dan ken je ook geen hoogtepunten meer...
En dat is nou eigenijk ook weer niet mijn bedoeling...
Zou dan toch liefde haar kracht moeten voelen tegenover de onverschilligheid...
Het samenzijn een extra dimensie krijgen tegenover het individualisme
Kan je niet enkel en alleen gewoon maar altijd tevreden zijn... dankbaar.... gelukkig...
Moet dat afhangen van dat tegenovergestelde?....
En ik denk ook terug aan Joris kerstboom programma....
Is dat waarom we altijd zoeken naar hoog, hoger, hoogst?....
En wat is dat dan als je ouder wordt... dat je dan zo'n bepaalde rust over je krijgt... niet meer zo nodig moeten of zo nodig hoeven.... gewoon blij mogen zijn met wat je hebt...
Waarom kan dat niet vanaf dat je geboren wordt al....

Gekke wereld... gek leven.... soms weet ik echt niet wat ik ermee aan moet....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten