vrijdag 24 december 2021

24 december 2021


Dag van:
 Ik begrijp het niet... ik begrijp het werkelijk niet... hoe ze aan dat bijvoegelijk naamwoord in 'vrolijk kerstfeest' komen...
Het begon immers gisteravond al...
"Wampie we gaan vroeg boodschappen doen..."
Vroeg Willem?....
Hoe bedoel je vroeg....?
"Nou ook acht uur of zo... dan is het rustig"....
Willem... beste lieve Willem.... je weet, ik ben geen tv of Netflix kijker.... maar als ik zojuist ontdekt heb dat het nieuwe seizoen van Emily in Paris op Netflix staat, weet ik één ding, gezien mijn kijkgedrag,  zeker..... ik ben morgen níét vroeg wakker.... ik kijk dit tot en met de laatste aflevering want ik ken mezelf....
"Tien uur dan?".....
Willem!!!!!!....

Enfin... ik ben vanmorgen dus om tien uur beneden nadat ik tot half vier vannacht Emily heb liggen kijken....
Beneden hè..... dat betekent dus gewassen, gepoetst  gekamd, opgemaakt en aangekleed...
Een prestatie... zeg nou zelf....
En wat blijkt.... meneer moet de honden nog uitlaten en eten geven en zich omkleden....
En ik......?
Ik zeg niks... want het heet vrolijk kerstfeest en dat hou ik zo....

Om 11.30 uur.... lees half twaalf.... maken we

aanstalten om kerstboodschappen te gaan doen.... want Willem wil dát....
Ook al zei ik honderd keer dat ik dat overmorgen wel zou doen....

En dan komen we aan bij de parkeerplaats....
"En zie je nou wel dat we om acht uur hadden moeten gaan... alles staat vol....."
En inderdaad.... neeeeeergens meer een plekje....
En daar waar misschien een mini pietepeuterig plekje over is omdat twee andere auto's niet konden inparkeren, daar pas je niet tussen....
"Ik heb hier zo'n hekel aan Wampie"...
"Ik heb het je gezegd Wampie"...
En ik denk alleen maar 'hou je mond Wamp... vrolijk kerstfeest'.....

Willem als je nou naar de parkeerplaats achter het winkelcentrum rijdt is er vast wel plek...
"Nee daar is ook geen plek"...
Wamp vrolijk kerstfeest hou vast....
We kijken wel even Willem.... rij maar door...
"Kijk hier die idioot.... die wil ff snel"....
"Ik kan er niet eens langs Wampie"....
"Ik kan hier niet tegen, wat een chaos"....
Vrolijk kerstfeest... vrolijk kerstfeest..... vrolijk kerstfeest hou vast....


Willem kijk daar... een plekje....
"Daar pas ik niet tussen".....
Probeer eerst even lieverd...
We staan....
"En wedden dát er nou geen winkelwagentje is te vinden"....
Vrolijk kerstfeest Wamp... hou het vast....
Kijk eens Willem... hier bij de Aldi karretjes staat er nog eentje van de Jumbo....

We zijn binnen...
"Wat een drukte...."
"Heb je gezien hoor duur die aardbeien zijn"...
"En die kaasfondue.... niet te betalen"....
"Ik wil kaasfondue mét alcohol"...
Die is op meneer...
Willem,  ik doe er zelf wel een scheut witte wijn bij...
"Waarom heb je die sushi meegenomen?"...
Omdat jij dat aan Babeth beloofd hebt Willem...
"Ik heb niks beloofd...."
Willem... jij hebt gisteren...ssssst Wampie... vrolijk kerstfeest.... niet er tegenin gaan....

"Ben je nou klaar"....
Euh... tja... ik heb niet veel nodig....
"Heb je wel stokbrood?"....
Als je die nu haalt is die overmorgen niet lekker meer Willem....
"Heb je wel limonade... ik wil cola en sinas "....
"Oh en zo'n doos koffie....
Ik overhandig Willem het wagentje....'kijk maar even wat je zelf nog wilt hebben schat'....

"Wat is dat voor gedoe bij die scankassa, kan je niet naar een gewone?"....
Nu hou ik echter even mijn poot stijf en blijf bij de scankassa staan...
"Moet je niet betalen dan?"....
Dat heb ik al gedaan Willem....
"Oh"....(verbazing)....
"En hoe kom je er nu uit?"....
Je bonnetje voor die laser houden Willem....
"Oh"....
"Hmmmm gaat toch wel snel zo"....
(Goddank... misschien toch nog een béétje vrolijk kerstfeest???)...

"Waar stond mijn auto nou?"....

Andere kant van het winkelcentrum Willem...
"Dus we moeten helemaal daarheen lopen?"....
Ja Willem dat moeten we....
"En voor die kar weer terug?"....
Nee Willem....

"Kijk nou hoe die vent zijn auto heeft neergezet... daar kan ik toch nooit langs"....
Probeer maar Willem... het lijkt krapper dan het is geloof ik....

We zijn thuis....
Boodschappen weer uitpakken....
"Volgende keer ga ik echt om acht uur 's morgens"...
"Het is altijd hetzelfde met die kerstdagen... ik zal blij zijn als ze weer voorbij zijn"...
Schat.... ze moeten nog beginnen...

"Ik geloof dat ik grieperig wordt"....
En dat is dan het laatste wat ik hoor want hij valt in slaap....
Rust....!!!!

"Gaan we al eten?...
Hoeveel kroketten wil je?...
Doe maar twee... ik heb al zoveel gesnoept...
Ik gooi twee kroketten in de airfryer....
Kroketten op een broodje...
"Heb je geen saus"...
Jawel hoor....
"Die fles gaat niet meer open"....
"Niks werkt hier ook"....
Ik draai de fles...
"Oh zo dus"....
Alsjeblieft Willem... eet ze
Ik ruim de hele boel weer op...
"Ik wil toch nog wel twee kroketjes erbij"...
Ik haal de hele boel weer tevoorschijn...


Vrolijk.... vrolijk... vrolijk...Joy to the world....
HOEZO??????.....

Maar dan is het dan toch eindelijk kerstavond....
Vanavond gezellig met een stel van de vriendenkliek...
We komen de warme rijk verlichtte woonkamer van Marleen binnen....
Lekker met z'n allen om de eettafel...
Verwennerij van een abstracte, van chocolade gemaakte kerstboom,  van het exclusieve choco winkeltje Xoco....
De jaarlijkse kalenders met foto herinneringen van het afgelopen jaar worden intensief bekeken...
De herinneringen weer opgehaald....
Kaasjes en Hongaarse salami op tafel...
Fles wijn erbij...
En hoe toepasselijk.... een lange discussie over arm en rijk.... over de verschillen op de wereld...
De kerstboom brandt....
Willems kerstnachtdienst vergeten we helemaal te kijken....
All you need is love, kijken we morgen wel terug....

Er is niet veel nodig voor een vrolijk kerstfeest...
Een eettafel... vier vrienden... een flesje wijn en wat kaas...
En goede gesprekken...
Vrolijk kerstfeest allemaal!!!!.....










Geen opmerkingen:

Een reactie posten