donderdag 9 december 2021

9 december 2021


Dag van:
 Oké, oké... het kan altijd erger...
Schrijf ik gisteren over mijn ritje door en voor oranje verkeerslichten... ik ben nog niet de school binnen of daar gaat het los.....
"Jij gisteren met je oranje lichten .... ik had een tractor voor me en toen die eindelijk weg was, zijn of mannetje die niet harder dan 40 durfde....
Ja nou .... en ik had de spoorbomen natuurlijk dicht en kwam toen diezelfde tractor tegen.....
Als dat oude mannetje had doorgereden had ik nog het groene verkeerslicht gehaald...."

Ze komen allebei vanuit de richting Nijmegen... dat is duidelijk....
En de boeren waren er dus al vroeg onderweg....

Daar klinkt de volgende alweer....
"Denk jij dat je met je oranje stoplichten wat hebt... nou ik had er vandaag eerst eentje die me links inhaalde.... en daarna eentje die vergat dat hij de afslag moest hebben... het ging maar nét goed"

Wel leuk natuurlijk om zo te ontdekken wie je blog lezers zijn... maar jongens jongens wat een verkeersergernissen kennen we toch....!

Zelf had ik vanmorgen alleen last van dat verhipte

krabben...
De eerste dag na de zomer, die me nog zo vers in het geheugen ligt, dat ik moest krabben...
Bah....
En dan kon ik vanmorgen mijn krabber direct vinden... je moet ze eens horen die vanmorgen eerst de halve auto op de kop moesten zetten eer ze de krabber hadden ...

En dan had ik nog die auto's die voor je rijden en de pekel van het natte wegdek tegen je ruit aan spetteren...
Ik kon wel blijven sproeien vanmorgen....
Ergernissen dus...
Maar... denk ik dan altijd maar... je zult maar op de fiets zijn....
In de kou... in de motregen... op glas wegdek omdat het asfalt nog bevroren is....
Oké.... je hoeft niet te krabben.... maar die mij maar de krabber... de autoverwarming aan.... en op de radio en Christmas song....

Weet je wat nou zo leuk is....?
Ik doe voor de lol eens een vergelijkend onderzoek naar verkeersergernissen....
En dan moet je eerst even weten:
Op 1 januari 2021 waren er 8,8 miljoen personenauto’s, 1,3 procent meer dan een jaar eerder..... 
Vergeleken met tien jaar geleden is het aantal personenauto’s met 13,7 procent toegenomen.....
88,6 procent van alle personenauto’s staat op naam van een particulier, de rest is eigendom van een bedrijf...... Het aantal personenauto’s van particulieren steeg in 2020 met 1,9 procent, terwijl het aantal auto’s van bedrijven met 3,2 procent afnam. .....
Er rijden gemiddeld 8.5 miljoen mensen per dag op snel- en rijkswegen.... hetzij om naar hun werk, de winkel of een doktersbezoek e.d. te gaan....


Dan die je dus zo'n vergelijkend onderzoek en wat blijkt.... afhankelijk van welk blad of welke organisatie het onderzoek uitvoerde vind je nogal wat verschillen...
Zouden CBSsers andere automobilisten zijn dan ANWBers of autoscout rijders....???

Kijk... lijstje 1: (auto-en-vervoer.info.nu)
Bumperklevers
Agressief Rijden
Rijden met alcohol en/of drugs op
Geen richting aangeven
Onnodig links rijden
Te hard rijden binnen de bebouwde kom
Op het laatste moment ritsen
Rechts inhalen
Zondagsrijders
Drempels

Of deze.... lijstje 2: (autorai) 
Bumperklevers
Smartphonegebruikers
Linksrijders
Automobilisten die afval uit het raam gooien
Langzame rijders
Snelheidsduivels
Automobilisten die rechts inhalen
Files

Bij beide dan weer wel bumperklevers op 1....

Maar ach... dan kom ik ook bij omroep Max...

Je weet wel... die omroep voor mensen zoals ik.... iets met boven de zestig zeg maar.....
En wat hebben die nou gedaan?....
Die denken niet in ergernissen (waarschijnlijk omdat zij zelf de oorzaak of die ergernis zijn).... zij denken in oplossingen....

Lijstje 3... de oplossingen: (omroep Max)
Accepteer dat andere mensen ook fouten kunnen maken
Laat u niet kennen en ga niet terug jennen
Draai fijne, relaxte muziek, zing lekker mee en trek u niets aan van de omgeving
Maak vaker een sorry-gebaar en steek ook eens een duim op bij positief gedrag
Vertrek op tijd en uitgerust van huis
Lach eens wat vaker naar uw medeweggebruiker
Geef zelf het goede voorbeeld
Realiseer u dat u zelf ook een weggebruiker bent
Stel uzelf de vraag: staat er in mijn CV ook flexibel en stressbestendig?
Concentreer u op de hoofdtaak: en dat is veilig rijden naar uw bestemming.

Nou is er eentje die ik niet zou uitproberen als je boven de 70 bent en op nummer 5 van het lijstje van de autorai staat... en dat is je duim opsteken...
Als iemand zo'n 30 kilometer achter je zit terwijl je niet harder dan 70 gaat op de snelweg en je steekt je duim op als hij er eindelijk langs kan dan vrees ik dat je een andere vinger van zijn hand terug krijgt.. en wel de middelvinger....
Maar.... eerlijk is eerlijk.... Max bedoelt het goed... toch?..... niet dan?....


Trouwens.... truck chauffeurs hebben weer andere ergernissen hè...
Automobilisten die op de snelweg bij het uitvoegen plotseling voor de truck schieten....
Agressie in de vorm van bewust remmen voor de truck...
Afgeleide medeweggebruikers door mobiele telefoons....
Automobilisten die langzamer rijden dan 80 km per uur op de snelweg.....
Weggebruikers die geen richting aangeven bij een rotonde.....

Nu moet ik er alleen wel even bij zeggen dat ik mezelf regelmatig erger aan slingerende truck chauffeurs die zelf ook op hun mobieltje zitten te koekeloeren...
En nog maar niet te spreken over die slingerende grote dubbelassers waarvan duidelijk merkbaar is dat de chauffeur te weinig slaap heeft gehad....
En dat wilde ik toch maar ook even gezegd hebben!!...

Enfin jongens... morgen hoeven we niet te krabben...
Dus allemaal vrolijk de weg weer op...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten