woensdag 29 december 2021

29 december 2021


Dag van:
 Voornemens?.....
Dat ik nadenk over de zin van het leven en na één zin die zin al kwijt ben....
Dat ik mij voorneem elke dag weer op te staan... ik doe het elke dag... alleen de tijdstippen in het weekend wijken af....
En nee ik wil niet stoppen met roken.... ik wil redelijk gezond blijven terwijl ik rook... maar dat is natuurlijk weer geen optie hè.....
Dat komt niet in het rijtje goede voornemens voor....
Flauwe rot kul.....

Trouwens... volgens Van Dale betekent voornemen gewoon ' het plan hebben om' ... en ik stik het hele jaar door van de wilde plannen...
Die dan wel vaak te maken hebben met uitjes en weekendjes weg of vakanties, maar dat tot daaraan toe...
De pest is alleen dat ik die plannen niet op 1 januari maak....
Deed ik dat wel, dan zou ik heel wat goedkoper naar Parijs kunnen bijvoorbeeld.... boek je namelijk de Thalys vier maanden van te voren dan kan je wél weg voor die prijzen die de reclames je zo mooi doen voorkomen.....
Of ik zou net als iedere Nederlander vroegboekkorting krijgen op verre reizen...
Maar ik heb altijd van die wilde plannen... last minute ideeën.... kolder in de kop, kom op we gaan....
Ik betaal altijd de hoofdprijs....

Ik kijk eens op internet of ik nou de enige malloot ben

die me niks voorneemt op 1 januari....
Er zullen toch heus ook mensen zijn die net als ik gewoon lekker het hele jaar door dolle plannen hebben...
Maar oh jee, wat merk ik toch dat veel mensen het met me eens zijn.....
Het voornemen... of het plan hebben om is weliswaar inderdaad helemáál fout zeggen ze,  maar.......... niet omdat dat niks met 1 januari straks te maken heeft, maar omdat het überhaupt geen zoden aan de dijk zet...
Je iets voornemen, of het plan hebben om..... is volgens menig coach véél te vrijblijvend....
Er zijn zelfs van die life coaches die beweren dat het zelfs nooit tot resultaten leidt....
Nee beste lezers... we moeten ons volgens onze life saviers niks voornemen maar we moeten doelen stellen....besluiten nemen.... beslissen.... en liefst SMART geformuleerd....
Een voornemen verplicht je immers tot niets, een beslissing wel....

Dus ik moet stoppen met die voornemens en starten met beslissen!......
Een beslissing is urgenter, helder en duidelijk....
Dus geen vage ideetjes meer, nu is het tijd om echt iets te gaan doen........actie!.....
Ik moet een superconcreet doel voor ogen hebben en geen vaag concept, want dan weet ik tenminste precies wat me te wachten staat......
Argggggggggggg.....BLÈG...... jakkes.....


En dat lezende is dus tevens het moment dat ik ineens het nut van voornemens begin in te zien...
Gewoon lekker vrijblijvend, mij tot niets verplichtend, plannetjes maken.....
Mijmeren... (dag)dromen... idealiseren..... soezen... suffen..... in gedachten verzonken zijn.....
Ik denk zelfs nu dat voornemens een must zijn.....
Een voorstadium misschien... of voorbereiding.... voor die eventueel te nemen besluiten... maar in ieder onontbeerlijk....

Dus ik blijf plannetjes maken.... voor de bruiloft.... voor een verjaardagsfeestje van Willem.... voor het laatste schooldag feest.... voor dat weekendje Parijs.... voor dat tripje naar Allicante om Babeth op haar stageadres te bezoeken.... en ik wil straks weer naar de dierentuin en de Efteling met mijn kinderen en kleinkinderen... ik wil nog een stola haken voor dat lieve kleine moedertje van Dimitris hoog in de bergen van Macedonië.... en ik wil naar Kos om mijn handen uit de mouwen te steken in het restaurant van Ioanna en Alexis.... en ik wil appeltaarten bakken van de appels uit mijn appelboom...
Ik neem het me allemaal voor.... en ik neem me voor dat op1 januari heel officieel te doen om 00.00 uur....
Omdat niks moet maar alles kan als je je iets voorneemt... en ik kan me niks heerlijkers voorstellen dan dat zo zalig vrijblijvend te doen.... zonder me tot iets te verplichten....

Of.... heb ik nou toch een besluit genomen...????





Geen opmerkingen:

Een reactie posten