woensdag 15 december 2021

15 december 2021


Dag van:
Willem rijdt mee... naar de garage....
Om acht uur precies sta ik daar voor de deur..
Ik zie de garagehouder de deur openen, het licht aandoen en de werkplaats inlopen...
Dan klop ik aan om mijn sleutels af te geven...

Ik stap bij Willem in...
Rechtsaf schat...
"Rechtsaf?"....
Ja.... dat is de kortste weg naar school....
"Maar je moet me de weg vertellen die ik vanmiddag moet rijden, anders weet ik het niet"....
Oké Willem..... linksaf dan....
En nu rechts....
"Rechts... hoe bedoel je rechts?"....
Nou... zoals ik het zeg... rechts dus.... terug naar huis...
Willem sorteert rechts voor....
"Ja maar waarom ga je niet naar links dan... en dan weer links om afslag noord te nemen... want zo reden wij vroeger ook naar schoolkamp met groep acht"...
Willummmmmm.... je zegt net dat ik je de weg moet vertellen zoals je die vanmiddag moet rijden omdat je het anders niet weet.....
"Ja maar ik weet links wel".....
Dan moet je links nemen schat, maar die weet ik dan niet.....
"Nee ik ga wel rechts"....
Waarmee ik wil zeggen dat het acht uur 's morgens is... ik een halve kop koffie op heb.... m'n hoofd nog niet geheel wakker is... ik last heb van het tijdelijk afscheid van mijn autootje..... me dood erger aan het langzame rijden van Willem.... en gezeur aan m'n kop heb.....

Maar ik kom op school... in de drukte van het

busjesvervoer en ben nog op tijd...
Hoe is het mogelijk....

 Nou, en daar kwam de boodschap dan vanmiddag...
Het noodrooster gaat in werking...
Dat betekent dus de kinderen van ouders met cruciale beroepen naar school als er geen partner is die kan oppassen, en de kwetsbare kinderen uit moelijkere gezinssituaties naar school...
Per unit verdelen wie er werken,  van welke unit vertegenwoordigers op school.  .....
Mijn unit bestaat uit bestaat uit drie klassen, zeven man personeel en we verwachten zo'n 12 leerlingen...
Dat betekent dan drie personen per dag aanwezig... en dat betekent de man twee dagen volgende week werken...

S middags komt Willem me halen...
En dan niet van "Hoi schat".... nee...
- Ik was net op visite en die mensen hadden een apparaat en dat moet je ook kopen bij de Aldi want dat zuivert de lucht....
- en die vrouw hè die heeft zo erg hernia dat ze verlamd kan raken....
- ik heb toch zo'n leuk filmpje van de honden gemaakt....
- denk je aan de beschuiten als je straks boodschappen doet...
- en je moet echt dat apparaat halen hoor....
- heb je al wat van de auto gehoord....
- en morgen ga ik naar Klaas om opnames te maken....
- heb ik al verteld dat ik zo'n leuk filmpje van de honden heb gemaakt...
- hoe moet ik nu rijden?....
- wil je dat overhemd nog even wassen voor het weekend....
- hoeveel kuub inhoud heeft onze kamer eigenijk?.... in verband met dat apparaat bedoel ik....
- ik moet straks een meneer bellen om te vragen of hij in de kerkenraad wil.. .

Mijn mobiel gaat over...
De remschijven moeten ook vervangen...
Nou ja dan moet dan maar hè...

- was dat de garage?...
- ik wil eerst even naar de hondjes hoor...
- hoe kom ik morgen in Bennekom eigenijk?....
- ik wil die lamp nog schoonmaken vandaag....
- als we dat apparaat hebben dan wordt het stof ook minder denk ik...


Willem... lieve lieve Willem.... mag ik even bijkomen...
"Oh ja... hoe was jouw dag?".....

Nou... dat dus ....
En ik vertel van het noodrooster en die nieuwe leerling... en de leerling met een ontstoken gat in zijn keel waar zo'n buis in moet...
En hoe we er op komen, komen we erop.... maar het gesprek gaat ineens over een elite onderdeel binnen het leger.... 'de gele rijders'....
"Wat doen die lui in het leger dan?", vraagt Willem...
Aangezien ik geen enkel idee heb, zoek ik dat op....
Google mijn leermeester weet je wel...
Nou Willem... het is een elite onderdeel van de artillerie.... en ze lossen de kanonsschoten bij een koninklijk huwelijk of een koninklijke geboorte....
Oh... en ze mogen voor de gouden koets rijden bij prinsjesdag....
"En wat doen ze verder dan..... want daar ben je niet de hele dag zoet mee"....
Maar hoe ik ook zoek... ik vind verder niks...
Jaaaaaaa TWEE WOORDEN... het 'onvermijdelijk noodzakelijke'....
Ze doen het onvermijdelijk noodzakelijke..... zeg ik dus....
En hoe ik nu ook weer zoek wat de inhoud van dat onvermijdelijk noodzakelijke is .... ik vind niks...
Óf ik vind het woord onvermijdelijk.... óf ik vind het woord noodzakelijk... maar een combinatie van die twee.... nee nergens....
Toch moet het iets heel belangrijks zijn als je bij een elite korps zit... het mooiste pak van heel defensie hebt... een loei rijke historie hebt van vooral verhalen waarin je in de 17e eeuw vooraan bij veldslagen reed.... en je bij de begrafenis de kar mocht trekken waarop de kist met prins Bernard (of was het nou Claus??) lag....
Ik wil daarom hun taken wel uitbreiden met 'het belangrijke onvermijdelijk noodzakelijke.....

Zo mijmeren Willem en ik nog even door over belangrijke onvermijdelijk noodzakelijke taken.... terwijl we naar de garage rijden die gebeld heeft dat mijn auto klaar staat....
En we komen niet verder dan het onvermijdelijk noodzakelijke van paarden borstelen en stallen uitmesten.... en je 364 dagen per jaar voor te bereiden op die ene tocht door Den Haag... en te dagdromen over een mogelijk koninklijke bruiloft of geboorte...
En die Amalia nu een beetje gehoord hebbende, zal dat nog wel even op zich laten wachten...
Ze is te druk met het ontleden van de Staten Generaal....

Enfin... we hebben een ionen apparaat of zoiets.... en ik heb de auto weer.... remt als een tierelier....
Zou zo'n Gele Rijder naast stallen schrobben ook tijd hebben om auto's te wassen....?
Ik weet er namelijk nog wel eentje..
En die heeft namelijk een onvermijdelijk noodzakelijke wasbeurt nodig, mijn Peugeottertje.  ..




Geen opmerkingen:

Een reactie posten