maandag 20 december 2021

20 december 2021


Dag van:
Morgen.... morgen....!!!!
Morgen is het de kortste dag...yesssss....
En daarna worden de dagen weer langer...
Die datum zouden ze als nationale feestdag moeten nomineren...
Nou moet ik zeggen dat het gevoel van toeleven naar die 21ste december de dagen hiervoor sterker was dan vandaag...
Toen was het immers nevelig en grauw, terwijl vandaag de zon volop schijnt...
Maar dan nog... als die zon zo heerlijk schijnt denk ik er ook direct aan dat hij nog wel wat langer mag schijnen...
Hebberig natuurlijk.... en tegen al mijn principes van dankbaar zijn voor de kleine dingen in...
Maar jongens... het gaat om de zon... DE ZON!!!....

Mijn dag vrij sowieso goed...
Net wakker zijn.... je uitrekken.... heerlijk even nadoezelen.... het is tenslotte mijn vrije dag.... en dan je telefoon horen trillen...
Je kijkt....

Een allerliefst bericht, gepaard met kerstwensfilmpje waarop een kerstlied, gedirigeerd door mijn muziekcollega met aan het eind de door hem foutloos uitgevoerde kerstgebaren die ik hem vorige week leerde....
En naast het sprongetje in mijn hart, is daar ook dat sprongetje uit bed... mijn dag kan niet meer stuk...
Tel je zegeningen... zorg dat elke dag telt!....

Willem, een tikje geïrriteerd door mijn blijde gemoed... althans de reden daarvan... eist een evenzozeer tikje jaloers, mijn aandacht op...
Maar dat maakt de glimlach op mijn lippen alleen maar groter...
Die Willem...!!

Dan belt mijn vriendinnetje....
Ik hoor het verhalen over overvolle ziekenzalen vol Covid patiënten aan...

"Ongevaccineerden Wampie... en doodziek....omicron is een killer"....
"Je hebt toch wel al de booster hè?"....
Nee Annetje...5 januari zijn we aan de beurt....!
Maar heeee je bent vrij vandaag... 
Dus begin ik subtiel over leukere onderwerpen...
Alsof die voor haar bestaan in deze tijd...
Vanmorgen nog de vraag of ze op de kleinkinderen wilde passen want ze konden niet naar de noodopvang....
En ze moest nog naar de winkels want ze was eindelijk vrij... en dat kon nu niet....
Maar heeeee je bent vrij vandaag... ga lekker kerstfilmpjes kijken op Netflix....

Willem en ik tuigen naar Duitsland...

Daar is weliswaar alles open maar we hoeven alleen maar naar de grote supermarkt...
En trouwens... eer je daar een winkel binnen bent, ben je een kwartier verder....
Je corona check... én je legitimatie.... en vindt die zooi maar eens in een damestas...
Nou ja... in de mijne dan....

Tanken was helemaal een drama...
Een half uur stonden we in de rij....
Half Nederland tankt over de grens...
Maar heeeeee het scheelt wel even dertig euro op een volle tank....
Tel je zegeningen....!


Zelfs de overvolle winkelwagen scheelt aanzienlijk in kosten bij een Duitse kassa...
De bodem bedekt met drank.... met alweer mazzel voor Willem want de metaxa was alwéér in de aanbieding (dus doe maar twee flessen)... en de Dornfelder wijn was aangevuld (doe er maar 5).... en oh ja de buren komen met oud en nieuw dus voor de buurvrouw advocaat en bailey's (doe naar twee flessen... ze krijgt er zulke leuke rode wangen van)..... verhip... en ik zou voor de drankjes op eerste kerstdag bij mijn dochter zorgen.... hoppa bodem winkelwagen vol....
Dan de voorraad dierenvoer... scheelt ook euro's met de Nederlandse supermarktprijzen....
Nog maar niet te spreken over toiletartikelen en wasmiddelen....
Zo.... en nu nog wat te eten....
Ik kan mijn eigen buurtsupertje wel beginnen als ik het zo bekijk....

De avond neemt Willem zijn podcast op...

Ssssst Wampie, geen geluid maken....
En je zult altijd zien dat je juist dán een hoestbui krijgt....
En Willem een kikker in z'n keel....
Overnieuw dus....
Nu de ellende van die podcast verzenden nog...
"WAMPIE!!!!!!!!"
Ik wist het.... ik wist het..... IK WIST HET.....
En dan dat:
- dat staat er toch niet duidelijk...
- hoe weet ik nou welke ik moet hebben dan....
- je weet toch dat je elk detail moet vertellen, anders snap ik het niet....
- nee Wampie dat is niet duidelijk....
- en wat moet ik nu doen...
- en nu....
HOU OP EN KLIK OP VERZENDEN!!!!!


Ik pak mijn breiwerk weer op...
Net als mijn andere vriendin die zojuist een appje van haar geweldige vorderingen stuurt...
Zo voelt het net of we toch gezellig bij elkaar zitten te breien....
We zijn bijna even ver....

En de kaarsjes branden... de hondjes liggen uitgeteld aan onze voeten... Bengel spinnend  op het lammetjesvacht... Betsy opgerold in een hangmat aan de krabpaal.... Rob de Nijs trillend als een rietje bij Ivo Niehe aan tafel op tv....
En zelfs hij is blij met zijn leven...

"Nog elf dagen te gaan voor het nieuwe jaar Wampie"....
Ja... dus.... en dan komt er gewoon een volgende dag Willem....
"Ja maar het blijft mystiek zo'n omslag van jaren"....
Oh....???!!!!!
"Jij hebt dat niet hè?"....
Nee Willem... ik heb dat niet....
"Ik snap dat niet"....
Gelukkig maar Willem... blijf ik tenminste ook nog een beetje mysterieus voor je....

Kusje.......


Geen opmerkingen:

Een reactie posten