dinsdag 7 december 2021

7 december 2021


Dag van:
Zachtjes gaan de rendiervoetjes...
Daar wordt aan de deur gejinglebelt....
Stille nacht, heilige nacht, trippel trappel trippel trap...
Midden in de winternacht is de stoomboot aangekomen....
Oh dennenboom oh dennenboom wat waaien je wimpels wonderschoon....
Er is een kindeke geboren met vlechten in het haar en een snoezig jurkje in het stro.....
Het is een wirwar van Sinterklaas deuntjes in een kerstjasje...
Hoe kan het ook anders... Sint eruit, " nou dag hoor".....kerstman erin "ho ho ho"....
Je zou er mal van worden...
Niet alleen als kleuter, maar zeker ook als juf...
Heb je net al je cadeautjes geregeld, moet er weer iets voor in de kerstboom in de klas komen....
Traditie... juf Wampie en haar assistente maken elk jaar zelf de kerstversiering die de laatste dag voor de vakantie mee naar huis mag....
Dat doe ik al zo'n beetje 10 jaar en ondertussen ben ik aardig uitgedacht....
Toch vind ik uiteindelijk nog iets wat wel te doen is in korte tijd...
En tussen het dichten en surprises maken door, was ik daar gelukkig al aan begonnen.... dus vandaag is het klaar....
Weer een klus geklaard....

Mijn kinderen hebben hun kerstbomen al in


respectievelijk Haarlem en Didam staan....
Daar moet ik echter niet aan denken...
Toen ze nog klein waren oké... toen had ik een boom....
Maar zodra waren ze de deur uit of de boom vloog er achteraan...
Ik heb niks met kerstbomen...
Maar mam, je doet toch wel aan kerst sfeer....?
Dus kocht ik vorig jaar van die vreselijke verlichte huisjes... dat is in, hip, hot, cool, weet ik veel.... waar ook nog eens muziek uitkwam.....
Het kostte me de wereld aan batterijen.... en daarnaast kon ik na twee uur de deuntjes niet meer horen.... 
Kom nou zeg... één keer I wish you a merry Christmas vind ik al genoeg.... laat staan onophoudelijk die deun in je oren...
En mijn kerstgevoel werd er niet vrolijker door...
Nou kregen we dit jaar een sfeerhaard.... zo'n nep ding maar toch ook weer geen kitsch.... en dus kan ik dit jaar gelukkig de huisjes, treintjes, molentjes of schaatsende bontjasjes niet kwijt...
Staat er weer een vermogen aan kerst ellende in de schuur die over een tijdje de container in verdwijnt...
Maar Wampie, je doet toch wel íéts aan kerst....?
Ja hoor.... dus heb ik een welriekende kaars gekocht... zo een met een kleurtje in ook nog eens een rood glas....
Erg sfeervol maar ruikt naar goedkope scheerschuim...
Maar goed dat krijg je als je hem uit een Kruitvat outlet schap vist tegen een derde van de normale prijs....
En er staat een kerstmannetje (ook Kruitvat want die is na vijven nog open) op de schouw van de sfeerhaard....
Zoooooo.... klaar!!!!!..... kerst in huis.....

Ik weet werkelijk niet wat dat is mijn anti kerst gevoel....

Vroeger als kind vond ik de zondagsschool kerst en dan 's avonds naar de kerk wel mooi.... of eigenijk meer het feit dat ik dan zwarte lakschoentjes aan mocht..... maar verder vond ik het vreselijk verplichte zondagen....
Toen ik zelf kinderen kreeg vond ik kerstnacht ook altijd het enige leuke...
Kinderen onder de douche... pyamaatjes aan.... en dan beneden komen waar de kerstboom aangestoken werd en er één cadeautje onder de kerstboom lag waarna na opening van het cadeau,  chocomelk gedronken en kerstkransjes gegeten werden.... terwijl uit de cassetterecorder kerstliedjes klonken...
Vervolgens bij het stalletje het kerstverhaal vertellen..... en dan daarna home alone of Disney film kijken op de video.....
Om de kerstdagen dan weer verplicht opa en oma's af te gaan....

Hmzzzz... bij dit nader zelfonderzoek blijk ik dus wel iets met kerstnacht te hebben maar die twee dagen erna mogen me gestolen worden....
Dit jaar gaan we kerstnacht naar de vriendenkliek....
Ook een mooi gevoel....


Het is toch wat dat je in zo'n maand december van het ene in het andere feestgedruis valt....
Je krijgt nog geen tijd om erbij stil te staan of het te verwerken....
Ik heb het immers nog niet eens gehad over die oud en nieuw, die ook nog eens in dezelfde maand valt.....
En met dat feest heb ik al helemáál niks....
Oké.... oliebollen bakken dan.... maar eten hoef ik ze dan al niet meer....
En de traditionele salade maken... waarvan ik steevast teveel maak maar da's niet erg want die smaakt nog zeker drie dagen heel smakelijk...
Ik zou hem echter ook in april of september kunnen maken....

Willem heeft heel veel met die oud en nieuw....
"Het oude afsluiten Wampie en dan een heel nieuw jaar voor je...."
Wat een flauwekul zeg.... van 31 naar 1... dat doe ik zes maal per jaar... en die andere zes keer is van 30 cq 28 naar 1....
En als er nou nog wat veranderde....
Maar helemaal niks dus...
Je gaat 1 januari gewoon door met waar je 31 december gebleven bent....

Ik zal wel erg a-romantisch zijn of zo... maar écht ik heb

niks met die decembermaand op Sinterklaas na....
En ik moet zeggen dat door die corona toestanden dat heerlijke gevoel ook al aardig lauw aan het worden is...
Maar goed... het is pas 7 december vandaag... laat ik de moed er maar in houden...
Zo'n maand is voorbij voor je het weet.... net als die beroerde sneeuwlaag op mijn auto vanmorgen....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten