woensdag 8 december 2021

8 december 2021

 

Dag van:
Kijk.... als zoiets nou gisteren gebeurd was...
Ik had het dan kunnen plaatsen...
Amalia 18 jaar... vlaggen uit... wimpels eraan... oranje hoog in top...
Tja kijk.... dan had ik het misschien gesnapt...
Maar vandaag....???
Oh... laat ik even uitleggen wat ik bedoel...
Nou kijk... het zit zo.... en geloof me op mijn woord want er is geen letter van gelogen.... ik heb vanmorgen alle... maar dan ook echt álle verkeerslichten op oranje als ik aan kom rijden...
Nee, niet knipperend oranje maar gewoon echt van groen naar oranje...
En ik heb eens uit zitten rekenen.... ik rij van het zuidelijkste puntje van Arnhem naar het noordelijkste puntje van Arnhem... dus ik heb... jawel...14 verkeerslichten op oranje gehad....
Ik kon het zelf ook niet geloven hoor... kwam tegelijk met mijn klassenassistente de parkeerplaats op rijden... we stappen tegelijkertijd uit en ik gooi er direct met grote ogen en open mond uit "Ik heb écht ALLE verkeerslichten vandaag op oranje gehad.... zonder uitzondering.....!!
Vanmorgen hoorde ik op de radio dat men het nieuwe Duitse kabinet "der Ampel" noemt...daß rot, gelb und  grün..... omdat al die drie politieke kleuren er zo'n beetje in vertegenwoordigt zijn....
Je zou bijna willen dat ons landje nu na 10 maanden en 3 weken zo'n uni kleur kabinet had als wat ik vandaag tegenkwam...
Daarbij vind ik persoonlijk kabinet oranje 1 nog niet zo'n stomme naam...
Ik bedoel... ik ben dol op paars... maar ik hou wel van vernieuwing... en van de kleur de oranje dus...

Oranje licht (in de wet staat 'geel licht') betekent stop....

. Alleen als je het licht zo dicht genaderd bent dat je redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden....
En daarover wil ik wel twisten....
Voor mij zou bedachtzaamheid echter het sleutelwoord voor dat nieuwe kabinet zijn.....
Bezint eer gij begint want oooooh als het rood eerder komt dan je dacht.... dát kost je wat....!!!
Alleen vind ik nu wel dat ze zich erg lang bezinnen...

Het allereerste stoplicht, op de hoek van de Bridge Street en New Palace Yard te Londen, was ontworpen door John Peake Knight (1828-1886) en moest parlementsleden en militaire politie helpen veilig over te steken......
Euh, sorry... ik lees niets over het veilig oversteken van den normalen burger.....
Tot die tijd werd het verkeer overal geregeld door verkeersagenten......
Leuke anekdote: Het verkeerslicht bestond uit een draaibare glaslamp met rood en groen glas ervoor.....
Dit allereerste stoplicht functioneerde slechts een jaar.....
Het explodeerde en verwondde daarbij een agent. 
En leuke anekdote twee: Maurik was er al snel een nieuw idee ....er kwamen stoplichten die van kleur veranderden wanneer er iemand toeterde....
Zooooooo jammer dat ik niet in die tijd leefde.... och wat had ik op die claxon zitten drukken...
En waarschijnlijk niet alleen ik....

Rond 1920 ontwikkelden in Amerika twee uitvinders, William L. Potts en Garrett A. Morgan, vrijwel tegelijkertijd verkeerslichten die meer leken op de apparaten die ook vandaag nog worden gebruikt......
Alweer zo'n anekdote: Laatstgenoemde kwam naar verluidt op het idee om een paal met verkeerssignalen te maken nadat hij getuige was van een verschrikkelijk verkeersongeluk tussen een paardenkoets en een auto.....


Het eerste automatische elektrische stoplicht in Nederland verscheen in 1928 aan de Laan van Meerdervoort in Den Haag....... 
Voor die tijd stonden er onder meer in Amsterdam ook al verkeerslichten, maar deze werden nog met de hand bediend......
Ze werkten op basis van gekleurde neon ringen.....
Deze gingen van buiten naar binnen één voor één aan- of uit, van groen naar rood.
Ik lees nog steeds niks over oranje, hebben jullie dat in de gaten....
Ik vraag me dus stellig af wat ik, als ik in die tijd geleefd had, vanmorgen was tegengekomen... rood of toch groen....?

Ach  ... en dan lees ik dat onze Amalia vanaf vandaag zitting neemt in de Raad van State....
Oké oké.. al die oranje lichten hadden dus toch een reden vandaag....
Ze moet nog veel leren zo zei ze...
Ach lieve kind... moeten wij dat niet ons hele leven...?
"Nog zeer lange tijd, leden van de Raad van State, zal ik mij beschouwen als uw leerling. Ik zal bewust van mijn verantwoordelijkheid trachten een goede leerling te zijn."
Paps tranen zie je achter de oogleden....
Ik ben dol op Willem Alexander maar wat had ik het hem gegund dat hij alleen maar papa had hoeven zijn zoals zijn eigen vader ooit was....
Amalia daarentegen is a born Queen....
Die heeft alles in zich om vooral geen moeder te worden maar dan weer wél een goede aupair uit te zoeken...
Of een hofdame, babysit... weet ik veel hoe dat daar heet....
Ik heb ook zo'n onderbuik gevoel dat Amalia niet véél kinderen gaat krijgen...
Daar lijkt ze me het typje niet voor....

En dan nog even dit:
Oranje combineert de energie van rood en het geluk van geel.....
 Het wordt geassocieerd met vreugde, zonneschijn en de tropen. 
Oranje vertegenwoordigt enthousiasme, fascinatie, geluk, creativiteit, vastberadenheid, aantrekkingskracht, succes, aanmoediging en stimulatie.

Voor het menselijk oog is oranje een zeer warme kleur

dus geeft het ook het gevoel van warmte..... 
Toch is oranje niet zo agressief als rood.....
 Oranje vergroot de zuurstoftoevoer naar de hersenen, produceert een verfrissend effect en stimuleert de mentale activiteit.....
Het is ook een zeer geaccepteerde kleur onder jongeren.....
Als citrus kleur is oranje geassocieerd met gezond eten en stimuleert de eetlust.....
Op nationaal niveau staat oranje symbool voor kracht en uithoudingsvermogen

Oh ja... en als je kunt..... moet je ervoor stoppen dus....
Tja,  of effe wat meer gas geven...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten