vrijdag 10 februari 2023

10 februari 2023


Dag van:
 Hoe erg schrik ik niet als ik hoor dat er op het Anne Frank huis een tekst is geprojecteerd...
"Anne Frank uitvinder van de balpen" ...
Maandagavond al...en maar enkele minuten...
Langer durfden de lafaards blijkbaar niet....
Een tekst van een stelletje complotdenkers (mogelijk uit Amerika) die de Holocaust ontkennen....
Godsbeschamend dit....
Met de projectie en het op internet zetten van dit filmpje doen de daders een aanval op de echtheid van het dagboek van Anne Frank en zaaien ze haat......
Met een antisemitisch en racistisch filmpje uit extreemrechtse en complotdenkers hoek komt de bewering dat het dagboek van Anne Frank een vervalsing is omdat het deels met een balpen (die pas in gebruik na WOII in de handel kwam) zou zijn geschreven......
Hiermee willen ze het bestaan van de Holocaust in twijfel trekken dan wel ontkennen......
Hoe slecht zijn deze mensen ingelicht want het boek werd deels geschreven met vulpen en deels met potlood....

En dan zegt de woordvoerder van het

Anne Frank huis erbij :
Wij realiseren ons zeer wat dit betekent voor de joodse gemeenschap en voor de stad Amsterdam in het algemeen....

Nou geloof me.....niet alleen voor de Joodse gemeenschap en de stad Amsterdam....
Ook ik sta op mijn achterste benen...
Nee....daarom behoor ik tot de tweede generatie slachtoffers....en mijn kinderen tot de derde....
Dat in Theresienstadt en Auschwitz waar Willem en ik waren waar de energie nog ronddoolde en we die konden voelen, is opgebouwd uit lego steentjes of gemaakt door een laserprinter zeker....
Stelletje malloten.... Idioten.....
Die nog getekende overlevenden met hun weerzinwekkende verhalen, geloven in sprookjes en hebben het gewoon gedroomd zeker.....
We staan voor niks jaarlijks op de Dam of bij het Holocaust monument....
En die discriminatie, het racisme, de Jodenhaat, de neo nazi l, zijn van nu en niet omdat ze ooit een slecht voorbeeld kregen van domme blanken of een Hitler.....

Oef, wat kan ik er boos om worden....
Vooral ook omdat het maar niet stopt en steeds weer oplaait....
Morgen wordt mijn kleinzoon dertien...
Het laatste wat ik wil is dat hij opgroeit in een wereld met zulke gedachten....
Ik bedoel: kattenkwaad uithalen zoals ik dat mijn kleinzoon zie doen....ja heerlijk...maar dit gaat voorbij kattenkwaad....
En ook dit zijn zonen en dochters van ouders en kleinzonen, kleindochters van grootouders....waar zij die in dit verhaal....?


Mijn kleinkinderen kennen het dagboek van Anne Frank....
Opdat nooit weer....
Mijn kinderen kregen het dagboek met Sinterklaas of op een van hun verjaardagen...
Opdat nooit weer .....
We bezochten het Anne Frank huis....
Opdat nooit weer . ..
De schaarse oorlogs en Jappenkamp verhalen die mijn ouders vertelden, vertelde ik door....
Mijn kinderen maakten in hun jeugd de beschadigingen mee die ik ervan opgelopen had....en hielden daar weer hun beschadigingen aan over....
We werken er keihard aan die beschadigingen een plek te geven....
En dan....dan lees je zo'n intens misplaatst bericht...
"Anne Frank, uitvinder van de balpen"...
Afschuwelijk....dus toch weer!!......

Het Anne Frank Huis heeft het incident buiten de media gehouden......
Leopold: “Het is de bedoeling van deze mensen om de publiciteit te zoeken en daar gaan wij ze niet bij helpen.”.....

Misschien had ik dat ook beter kunnen doen....
Deze mafkezen geen podium geven....
Maar ik ben gelukkig niet de grote media....en een podium bezit ik hier niet...
Ik wil alleen maar oproepen voor een betere wereld....een mooiere wereld... liefdevoller ook....
En vooral respectvol....
Want ook al is het vandaag geen vier mei....laat het alle dagen vier mei zijn en daarna vijf mei.....en laat al deze mensen niet voor niets gestorven zijn....symbool staan voor onze vrijheid....


Vrijheid

Voor doodslaan en gelukkig zijn en schromen
en weifelen
en in een afgrond vallen
en ontkennen en schuldig zijn
en koortsachtig zoeken naar waarheid, schoonheid
maakt vrijheid geen verschil,
of hooguit een verschil als tussen een bloeiende appelboom
en geen bloeiende appelboom,
of tussen een kus en geen kus, hoe vluchtig
en verraderlijk ook.

 Toon Tellegen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten