donderdag 16 februari 2023

16 februari 2023


Dag van:
Lezen is in ....
Lezen is super super hot en hip....
Tenminste....in mijn klas....
En daar ben ik gruwelijk blij om want tegenwoordig zijn kinderen niet meer aan het lezen te krijgen....
Toevallig mijn eigen kleinkinderen dan weer wel.....maar oké, dat hebben hun papa's en mama's en deze oma ze dan ook wel met de paplepel ingegoten...
Dat gevoel van, dat lezen leuk en gezellig is.....
En mijn klas ....mijn klas is ook helemaal into het lezen....
Ze vroegen er vanmorgen zelf om....
Deels komt dat natuurlijk omdat ik middels hun eigen foto's, ze een hoofdrol in de leeslessen laat spelen....

Maar potdorie....er moet vandaag eigenlijk ook gerekend worden....
Dat had ik immers vanmorgen op het programma staan....
En wat nou als deze ouwe 62 jarige kleuterjuf met zo'n 40 jaar onderwijs en opvoed ervaring bedenkt dat je het ene met het andere kunt veraangenamen....
Kennen jullie het kinderboek 'bij ons in de straat'.....?
Ooooh het is zo'n onwijs gezellig boek...
Het gaat over een straat met hele héle bijzondere gekke huizen met hele héle vreemde bewoners....
De link vind je hier beneden ..
 
En die bewoners wonen in dezelfde straat

op de nummers 1 tot en met 10....
Wat wil je nog meer...
Dat is de telrij leren, cijfersymbolen herkennen en voorlezen tegelijk....
Ze kunnen zelfs de bewoners naspelen....
En dan bij het juiste cijfer gaan staan....
Nou zo'n les dus....
En ze genieten....
Van tante Trui in haar eigen gebreide huis tot aan de boef, de vreemdeling en de zwerver, de koningin en de kapitein aan toe ....

Dan wil deze juf ook nog eens dat ze met ontwikkelingsmateriaal gaan werken....en met het gekantelde digibord samenwerken....maar dat is net een beetje teveel gevraagd...
Sinds gisteren met dat mooie weer hebben ze immers het buitenspelen weer herontdekt....
En ook al miezert het vandaag dan ook nog zo'n beetje, ze willen...ze móeten naar buiten ...
En daar sta je dan tussen de dartele spring in het veld kalfjes te verpieteren....
Dag netjes geföhnde haren, dag droge jas.....


Gelukkig heb ik snuggere collega's...
Zij hebben het zonnescherm een beetje uitgezet....
Zo staan ze droog....
Dat ga ik ook maar eens doen....
Maar tja...dan krijg je die kleuter die met je wil voetballen ....
Die leerling die met je rolstoeltikkie wil spelen....

Vanmiddag merk ik trouwens ook ineens wat een impact de afgelopen journaals op me hebben....
Onze school is vlakbij de militaire vliegbasis Deelen gehuisvest....
Vandaag vliegt er zo'n lange dubbele  militaire helikopter verschrikkelijk laag over....
De boomtoppen gaan er van heen en weer...
En ik schrok echt zo verschrikkelijk...
De Oekraïne en de aardbeving schieten door mijn hoofd....
Rare maar vooral nare gewaarwording....
Ook voor sommige kinderen trouwens....

Het einde van de schooldag nadert...
Ik ben aan vakantie toe....
Nog drie oudergesprekken en een ouder overleg....
Maar dan.....dan voel ik ook echt elk spiertje....elk botje.....elk zenuwtje in mijn lijf....
Nu

even een week helemaal hélemaal niks....
Geen schurft beestjes, geen snotneusjes, geen evaluaties, geen gesprekken, geen overdrachten, geen kennisrotondes, geen bordsessies, geen van dat al....niks.....helemaal niks....

Behalve dan morgen de tandarts...
Gatsie....
Zo je vakantie beginnen is nou ook niet helemaal wat je ervan verwachtte....
Maar het zijn nou eenmaal van die dingen die ook moeten....
En trouwens....alles beter dan carnaval moeten vieren in je klas....
Euh....nou ja..... bijna alles dan ...


Thuis zit ik in mijn lekkere leunstoel en beweeg de hele avond amper merk ik....
Mijn avondeten: een bak tortilla chips met gesmolten kaas en knakworst....
Mijn hoofd leegmaken.....
Maar zelfs als ik doodmoe mijn bed induik besef ik nog steeds niet dat ik echt een weekje vakantie heb nu....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten