donderdag 9 februari 2023

9 februari 2023


Dag van:
"Dat is nou een teken dat je aan vakantie toe bent", zegt een collega als ik verhit binnenkom nadat ik me verslapen heb...
Niet onoverkomelijk lang verslapen gelukkig, drie kwartier maar, maar zelfs Willem heeft de wekker niet gehoord en meestal is die me wel geërgerd aan het schudden als ik wekker niet hoor ...
Wel balen dat ik mijn stagiaire nu ook te laat bij het station kan oppikken nu de bussen staken....
Zij staat natuurlijk al blauwbekkend op me te wachten....
Ach....en eigenlijk valt alles nog wel mee want ik haast me te pletter en met ongekamd en verwarde haardos stap ik, in ieder geval wel fatsoenlijk gekleed, maar zonder eerste kop koffie, de auto drie kwartier later dan normaal in, en ben nóg op tijd op school ...
En de stagiaire was niet bevroren....

Feit dat ik me haasten kon wil ook zeggen dat ik me wat opgeknapter voel dan voorgaande dagen ...
Ik voel me ook in staat om zelf de klas te draaien vandaag...

Ik kan zelfs helder nadenken tijdens een ochtend spoed overlegje die mijn unit collega's ad hoc plannen over een niet helemaal al te lekker lopend nieuwe roostertje....
Ik doe ook nog eens actief mee met een gezellig gesprek met een ib-er en een orthopedagoog....
En dan begin ik eens na te denken over een les...

Wat had ik voor vandaag gepland??....
Hmzzzz....geen zin in ...
Weet je wat....we gaan het vandaag hebben over het beroep winkelbediende...
En wat nou zo heerlijk is, is dat mijn assistente zo'n heerlijke flexibele mededenkster is ...
Juf krijgt het in de bol en zij vult aan ...
En dus staan we samen even later spullen te verzamelen om een winkeltje op te bouwen....
En dat ziet me er toch vrolijk en gelikt uit!!!....


Dat zijn nou de momenten dat ik de creatieve inspiratie kriebels krijg....
Er voor de leerlingen zijn en ter plekke, instant uit de duim gezogen, lessen bedenken....
Weet je wat, denk ik,......ik ga vandaag poppenkast spelen....
Daar heb ik ooit een langdurig werkproject op mijn opleiding van gemaakt en ik weet nog wel wat op te rakelen uit die goede oude tijd ...
Als er maar een achtervolging bij zit is het altijd goed....
Lopende het spel komt het verhaal vanzelf...
Mijn decor.....het winkeltje natuurlijk...
De poppenkast....de winkel toonbank...
Nou vind ik een dief in de winkel wat afgezaagd voor een verhaal.....maar wat te denken van een muisje die 's nachts de winkelvoorraad op eet....
Ik pak de Roodkapje pop...mooi zo...de winkeljuffrouw....
Ik pak de politieagent....super ...die doet dienst als winkelbewaker....
Dan kom ik een schattig muisje tegen uit het sprookje van Assepoester...hup klaar.... beginnen maar ...

We beginnen met ons ochtendlied....
Kijken wat voor dag het is....
En dan stil ik de nieuwsgierig van de kinderen die natuurlijk opgewonden en wiebelend op hun stoeltjes naar dat schitterende winkeltje kijken en die drie poppenkast poppen op de toonbank....

Ik pak de bewaker en begin met zware

stem de winkel af te sluiten....
Met een sleutel draait de bewaker de winkel dicht en wenst de levensmiddelen welterusten....
Slaap lekker kaas .... welterusten worteltjes..... goede nacht chocopasta....
En dan blijft het stil....de bewaker snurkt...
Het muisje komt in beeld....
Knabbelt van de aardappeltjes...van het brood....en mmmmm heerlijk gebakjes....
Ze neemt er eentje mee voor de andere muisjes thuis....
Oh Oh Oh stoute muis ...
Het wordt ochtend en de winkel juffrouw verschijnt ten tonele...
Ze wekt de bewaker en ontdekt overal kruimeltjes en het verdwenen gebakje...
Ze ontdekt muizentandjes afdrukken in het brood en de kaas en de aardappel en begint te gillen....
Help bewaker er zijn muizen in de winkel....
De dappere bewaker gaat op zoek...
Maar zoals het een goed poppenkast verhaal betaamd, begint dan het hilarische stuk ...
Het muisje wil het andere gebakje ook hebben maar dat is best hachelijk als een bewaker je zoekt....
De bewaker kijkt links....het muisje zit rechts...
De bewaker kijkt naar beneden....het muisje zit boven...
En de kinderen gillen en joelen, springen van hun stoeltjes en wijzen, roepen "DAAAAAAR.....DAAAAAAR"....
Zelfs de jongen met ernstig autisme zit helemaal in het verhaal en roept en springt en zou liefst zelf de winkel inspringen....
De zoektocht blijft nog even gaande maar dan..... ja hoor....de muis is gevangen....
De bewaker spreekt hem ferm toe.....
Taartjes snoepen in een winkel mag toch niet....die moet je betalen bij een kassa....en muisjes hebben geen centjes...
Het muisje belooft nooit meer iets zomaar mee te nemen....en dan mag hij van de winkeljuffrouw wel 's avonds wat kruimeltjes komen verzamelen die niet goed opgeveegd zijn.....
Eind goed al goed....
Einde poppenkast verhaal....
De kinderen zuchten...en zakken terug in hun stoeltjes....
Wauw....dat was me nog eens wat.....
Ze zijn er vol van....
Maar de juffen ook....wat genoten ze van die gezichtjes.... die oogjes...die reacties....


Nu mogen de kinderen het liedje over de supermarkt naspelen....
Boodschappen in het karretje....betalen bij de kassa...
Het is allemaal even mooi.....!
En tijdens het buiten spelen????......
Ja hoor dan zien we bewakers de muizen zoeken....
En de taartjes worden in de zandbak gebakken....
Kijk.....en daar werk ik nou voor.....
Met zo verschrikkelijk veel plezier oefen ik mijn vak voor dit soort dingen uit....
Veel beter en met veel meer enthousiasme dan dat ik evaluaties maak en uitprint....
Of na schooltijd om half vijf nog een overkoepelend overleg in moet tot kwart over vijf ...

Zodat ik dus om tien over zes pas thuis

ben.....
Waar de visite zit te wachten op eten...
Visite die je ouderwetse hete bliksem had beloofd maar nu Chinees krijgen die Willem gehaald heeft omdat jijzelf veel te laat thuis bent....
Visite die vindt dat de dagen van een juf wel erg lang zijn ....
Maar ze kunnen me niet lang genoeg zijn als ik maar poppenkast verhalen had kunnen bedenken, winkeltjes had kunnen inrichten en boodschappenlijstjes had kunnen maken in Word of Paint....
Alleen eindigen mijn dagen meestal in saaie overleggen ...of evaluaties uitprinten en in enveloppen stoppen....

De avond is wel gezellig....
Zonder hete bliksem en met Chinees zijn de gesprekken even zo leuk en goed ...
Maar oh wat denk ik vaak terug aan die glunderende gezichtjes van vanmorgen....
Poppenkast spelen is magisch.....en heeft eeuwigheidswaarde...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten