zondag 26 februari 2023

26 februari 2023


Dag van:
 Ja, jaaaaaaa Willem, ik kom er al uit...
Voorproefje op morgenochtend als ik weer aan het werk moet....
Vandaag beamer dienst tijdens Willems preek...

We zijn op tijd in de kerk..
En gelukkig maar want de laptop heeft kuren.... althans de muis...
Met koel bloed zet ik de laptop weer uit en start nog maar een keer op terwijl Willem en de streamer al zenuwachtiger worden....
Nu doet de muis het wel...
Mooie preek over regeltjes die menselijkheid zo vaak in de weg zitten en dan toch de moed hebben om verder te gaan....
Er waren voorbeelden genoeg...
Voor ons beamer hok zit een gezin met twee jonge kinderen....elf en acht schat ik ze....
Tijdens het kindermoment, introductie naar de veertig dagen tijd, heeft Willem het over pesten in de klas.....
Ik zie het meisje rechtop gaan zitten...en van rechtop schuift ze maar het puntje van haar stoel....
Straks haar maar even aanspreken....

Tijdens de koffie na de dienst schiet

iedereen me van alle kanten aan...
De familie staat op punt van naar huis gaan...
Van praten komt niks...
Ik kijk haar even aan...."vertellen hoor!", roep ik haar na...
Haar brede lach bevestigt me dat ze het ter harte neemt....
Dat zijn nou die mooie momentjes in zo'n kerk die er voor iedereen is....

Iedereen wil van alles over Parijs weten....
Jullie zagen er zo moe uit en twee dagen later straalden jullie gezichten....
Jullie hebben wel alles opgeslurpt hè, zegt één vrouw...
En dan voel ik precies wat Parijs met je doet als ik mezelf hoor zeggen "je hoeft juist niet te slurpen, Parijs komt gewoon vanzelf binnen".....


Op naar ons bevriende dominee stel waarvoor Willem vandaag al inviel omdat ze drie dagen geleden naar Israël zouden vertrekken naar er nog geen werkvisums verstrekt zijn...
Weer zo'n staaltje van regeltjes...
Twee maanden zouden ze voor studie onderzoek in een kibboets vrijwilligers werk gaan doen.....maar Israël houdt al maanden de visum verstrekking tegen...
Als toerist hadden ze die waarschijnlijk allang gehad....

We genieten van een heerlijke lunch bij de

daar in hun huisje in het piepkleine boerendorpje....
De zon schijnt in onze rug door het smalle raam....
Laat de openhaard maar uit....het is behaaglijk gevoel zo...
Ze hebben net als ik een vogeltjes tuin....
Ze hebben alleen iets meer soorten dan wij hebben rondvliegen in de buurt...
En zo worden we op een prachtig boek concert getrakteerd....

Op naar huis, waar de hondjes wachten....en de Vitesse Ajax wedstrijd....
Niet dat Willem voor één van die clubs is maar zondag is zondag en voetbal is voetbal.....
En wat hem bij Feyenoord nooit zou gebeuren, gebeurt hem bij Ajax en Vitesse wel....hij valt in slaap....


Een oud leerling belt....
Verdrietig bericht en een schouder nodig...
En wie bel je dan....?
Je oude juf....
Scheiding, verdriet, mislukking enz....
Maar dan even van je oude juf en haar man, waar je het inmiddels ook zo goed mee kan vinden, horen dat je altijd een bijzonder mooi mens blijft....

En hup...we zijn weer weg.....
Het huwelijksdinertje van mijn dochter en schoonzoon...
14 februari in het geheim getrouwd met alleen hun twee dochters erbij en nu een intiem etentje....
Je mooiste kleren aan, cadeautje in elkaar knutselen en op naar de wereldkeuken....
Ouders van de bruid, ouders van de bruidegom, broer van bruid met familie, broer van bruidegom, beste vriend van bruidegom en beste vriendin van de bruid....
En de sfeer is direct goed....wat een gezelligheid en wat een gelukkig bruidspaar....

Mijn avond kan niet meer stuk als mijn kleindochter een suikerspin voor me haalt....als ik het overheerlijke woord omidepomi hoor....
Alles en iedereen bij elkaar....in harmonie.....wat een super super heerlijk feest....
En wel een heel bijzondere afsluiting van deze vakantie....
Dat dit intens momentje van geluk in mijn hart nog even lang mag naklinken in mij.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten