dinsdag 21 februari 2023

21 februari Parijs dag 1


Dag van:
Het zal toch de dag van de moedertaal zijn en jij bent op weg naar Parijs....
Al zijn abattoir, trottoir of circonflexe natuurlijk heeeeeel Nederlandse woorden...

Enfin bonjour....!
Geslapen heb ik niet, dus zeggen dat ik midden in de nacht wakker wordt van de wekker klopt al direct niet....
Wel klopt dat ik opsta uit mijn bed als ik de wekker hoor....
Ik doe de lamp van weet ik hoeveel ampère (alweer een echt Nederlands woord hoor?), aan omdat het nog stikkedonker is buiten....en pak mijn bagage (is er weer eentje) uit....
Jij bent gek met je uitpak gedrag zul je denken....
En ja, dat klopt dat ben ik...
Ik heb namelijk alles al ingepakt gisteravond....
En met alles bedoel ik dan ook de kleren die ik voor de reis aan wilde, mijn make up en dat soort zaken....
En om nog meteen als nudist Parijs in te stappen....ik bedoel het kan dat allemaal hoor.... maar het lijkt me toch geen goed plan....
Tevens is het niet verkeerd om toch ook maar een crèmepje over mijn onuitgeslapen....zeg maar niet geslapen.... gecraqueleerde huidje te smeren.... (dat waren er weer twee)....
Ik maak jullie er maar even op attent want heel vaak hoor ik 'de Franse taal is veel te moeilijk'...
Nu zie je dat je meer Frans spreekt dan je lief is...
Franse woorden zijn meer je moedertaal dan je zou denken dus....

Over de reis naar Schiphol valt weinig te

vertellen....
Het liep gesmeerd en er staan geparkeerd in rij 300....
Ruim op tijd komen we aan op ons perron...
Niemand te bekennen dus op zoek naar een kop koffie....en wachten op de Thalys...
Hoe komt de Thalys eigenlijk aan die naam....
De naam is bedacht door de winnaars van een door de vier spoorwegmaatschappijen uitgeschreven ontwerpwedstrijd, het NS-bureau NS Design samen met het Nederlands-Belgische bureau Total Design......
Eigenlijk betekent het niets ...maar toch....
Thalys is een naam met een sterke Franse klank, maar internationaal wel goed uitspreekbaar....
Het doet denken aan 'talisman', de Franse lelie en de kust waarlangs het traject ligt: Thalasse......
Verder kan een naam als Thalys gemakkelijk aan waarden als dynamiek en snelheid worden gekoppeld.

En wauw....niets teveel gezegd en geschreven...wat is ie moooooi....
Glanzend rood glijdt ze binnen...
Rijtuig 16 is snel gevonden en de stoelen ook...
Gezellig aan een tafeltje met twee anderen... Amerikanen, die even een dagje op en neer zoeven van Amsterdam naar Parijs en vanavond weer terug....
Dat zou ons nou net teveel van het goede zijn...
Ja, we zijn verslaafd aan Parijs maar zo erg is het nou ook weer niet....
Goed, daar moet je dus Amerikanen voor zijn en artiest blijkbaar ook....

Verder is die Thalys minder sensationeel dan je zou denken hoor...
Die driehonderd kilometer per uur stelt niet veel voor...
Behalve dan dat je toch écht drie uur later gewoon in Parijs staat....
Gare du Nord.....hemels station...de geur van Parijs....de energie van Parijs....direct voelbaar....


Het hotel is snel gevonden...
Vijf minuten lopen van Gare du Nord....
Een receptionist met humor...hij brengt ons direct de juiste Franse grammatica bij...
En ik nog wel zo trots dat ik alles in het Frans vertel en vraag...
Steenkolen Frans dus....
Enfin....de kamer is nog niet klaar....maar de koffers worden wel voor ons in een  achterkamertje gezet....
Zo kunnen we mooi zonder ballast lekker Parijs in...
Meneer de receptionist ziet ons voorlopig niet terug vrees ik....

Nou gaan we altijd eerst naar cafe le Cavalier blue....
Maar vandaag is dat anders...
Tien uur aankomen in Parijs en dan al aan het bier, de pastis of wijn...neeeeee dat is geen sterk plan....
De Eiffeltoren dus ... die hadden we immers de vorige keer overgeslagen...
En je moet toch minstens één toeristische trekpleister bezoeken als je hier bent....
Metrokaartjes halen bij le service....en gaan....
Niet dus.... Willems kaartje weigert alweer....
Dat was onze vorige trip ook al zo...
Willem lijkt de vlag van Brazilië wel....groen en geel dus geërgerd dus ....
Maar we worden ondanks steenkolen Franse goed geholpen en de poorten openen zich....

Op naar Trocadero.....het plein waar je de

Eiffeltoren zo schitterend ziet pronken....
Plein van met torentjes verkopers, van flaneren en foto's maken....
De gekste foto's waarbij de neo torentjes verkopers je best bij willen helpen tegen een luttel bedrag....
Plein ook van artiesten en hun optredens....dit keer een hele goede.....
En natuurlijk kan Willem ook dit keer niet zonder het maken van vele foto's met posters die in de metro hangen.....
Tenminste als je de metro in komt want weer wordt het kaartje geweigerd...
Mijn of meer stampvoetend melden er dit bij de service...
Willem krijgt een nieuwe kaart ...

Maar nu is het dan echt tijd van Le Cavalier blue tegenover Centre Pompidou.....
Naast het cafe even in het kunstwinkeltje kijken en dan bier en pastis....
De ober vindt het geweldig dat we er weer zijn ....

 Eten doen we in Quartier Latin bij de

Griek...
Welja joh...twee vakanties gevoelens door elkaar...
Dan is het welletjes...de Franse knollen zijn voor vandaag op....
Helaas blijken alleen de Franse rapen gaar want het metrostation zit al dicht...
Dat wordt dus naar het hotel lopen....
Een eind lopen....
En vandaar dat ik nu stop.... Ik wil slapen...












Geen opmerkingen:

Een reactie posten