woensdag 31 januari 2024

31 januari 2024


Dag van:
Zo sta je nog oliebollen te bakken, en zo is het alweer de laatste dag van die eerste maand....
En ook geen gordelroos.....
Van alles dat ik nog niet gehad heb.... gordelroos.....
Je kunt het krijgen door het virus van de waterpokken...
Me dunkt, dat heerst dus in de klas....
Het brandt, het jeukt, het is pijnlijk...
En ik denk maar zo....nu kan ik ook over gordelroos meepraten.....(zucht)....

Vandaag ging ik op zoek naar haiku's...
Gewoon omdat ik niks van die dingen snap en ik toch wil weten wat ze nou eigenlijk betekenen....en waarom ze bestaan......

Op een dorre tak
is een kraai nog blijven zitten
in de herfstavond.

Oh, oude vijver,
een kikker springt van de kant,
geluid van water.

Matsuo Basho (1644 – 1694)

Een haiku is een traditionele vorm van Japanse dichtkunst uit de 17e eeuw, die ook in andere landen erg populair is geworden......
Zoiets als de limerick dus....
In tegenstelling tot veel andere

dichtvormen is er bij haiku’s geen sprake van rijm......
Maar maakt dat het er nou makkelijker of moeilijker op....?
Het belangrijkste element van deze gedichten is juist de stroom van de lettergrepen.....
Een haiku bestaat uit 3 regels van 5-7-5 lettergrepen.....
Volgens mij heb ik daar hogere wiskunde voor nodig en wiskunde was nou niet mijn beste vak op school....
Omdat haiku’s eigenlijk voortkomen uit een veel langere vorm van poëzie (Haikai no renga), klinken ze vaak alsof ze onvolledig zijn......
Nou nog eentje dan....

Nog dezelfde dag
waarop de klaproos bloeide
door de wind vernield.

Shiki (1867 – 1902)

Japanse haiku's zijn gekenmerkt door een onverwachtse wending......
Meestal zit die in de laatste regel, ook al is het gedicht erg kort......
Dit zorgt ervoor dat de haiku pakkend is en de lezer ervan bij de les blijft, maar het geeft er ook meer diepgang aan dan op het eerste oog lijkt......
Vaak is er sprake van verborgen metaforen die klassieke onderwerpen aansnijden zoals liefde, dood, verdriet en hoop......

Langs de spoorwegberm
halverwege het fietspad
een houten kruisje.

Luk Gybels


Moderne haiku’s zijn in sommige opzichten anders dan de oude echte haiku's.... bijvoorbeeld door het aantal lettergrepen..... 
Sommige talen zoals Frans of Italiaans kennen behoorlijk veel lange woorden, waardoor het voor de makers lastig is om zich aan het voorgeschreven aantal lettergrepen te houden......
De onderwerpen van moderne haiku’s wijken ook vaak af......
Ze verwijzen niet per se naar een seizoen of een natuurverschijnsel, maar hebben vaak te maken met ons dagelijks leven......

Wat ik een haiku zo mooi vind maken, is de afwezigheid van elke vorm van waardeoordeel......
Je komt er geen woorden in tegen zoals mooi, lelijk, eng......
De bedoeling van zo’n gedicht is juist de emoties bij de lezer zelf op te roepen......

De maan die klom
in mijn handen, kletterde
in de waskom.
(H. van Teylingen)

Echt hoor...je breekt je hoofd over die haiku's.....
De hele avond zit ik erop te breinbreken....
Voordat je zoiets eigen gemaakt hebt dat lettergrepen ritme....

Het vogeltje floot 
In het kleuter gangetje
Klonk het gejammer

Nee.....dit roept geen emotie op....
Tenzij je zou denken dat het om overprikkeling gaat ....maar dan nog....

De zeepbel vloog
Door de wolkenkaravaan
Op twee kamelen

Wat een waanzin....nog geen filosofische

gedachte te bespeuren....
Zou ook niet weten wat die twee kamelen ineens komen doen aan het eind....

Natte hondenpoot
Sporen van vernielingen
Kras op het parket

Oké, deze roept emotie op....bij mij dan welteverstaan.....
Maar om nou te zeggen dat het een hoogstaande haiku van kwaliteit is....
Nou nee....
En poetisch vind ik het ook al niet.....
Laat staan dat het een verrassende wending heeft....pffft zo voorspelbaar....

Happen uit de maan 
De volheid is verdwenen
Haperend schijnsel

Flitsen verlichten
De vouwen in mijn dekbed
Ik val in slaap, boem

Nou.....nou....??????

Het begint erop te lijken....ja toch ...
Ik wens jullie veel succes met het bedenken van zo'n a-ritmisch a-typisch haiku geval.....

Boven de koffie
Rimpels in het zwart met melk
Verzonnen  haiku

Geen opmerkingen:

Een reactie posten