zondag 14 april 2024

14 april 2024


Dag van:
Opgeschrikt worden door nóg meer geweld....
Israël tegen Iran.... Iran tegen Israël.....
Het wordt er niet gezelliger op....de grimmigheid slaat om zich heen.....
Puur ontstaan door diep gewortelde haat die jaren en jaren geleden ontstond en een aantal mensen die zich daar niet overheen kunnen zetten en niet met elkaar kunnen praten....
En wij kinderen hier op school maar leren dat ze ruzies moeten uitpraten en respect voor elkaar moeten leren bewaren....
Kinderen die s avonds op het (jeugd)journaal een geheel ander voorbeeld voorgeschoteld krijgen...
Een voorbeeld dat men ook nog probeert uit te leggen wat bijna lijkt op goedpraten....
Daarna een beeld van een man in Australië die er maar eventjes op los steekt met een mes wat dan weer níét uit te leggen valt en afgekeurd wordt....
Als ik het al niet snap, hoe moeten kinderen het dan nog snappen....
En wij in de klassen maar ons best doen met emotie-monstertjes, agressiemeters, ruzies leren uitpraten, respect leren bewaren....
Terwijl eigenlijk op zo goed als in elke Nederlandse (kleuter) groep, kinderen van allerlei culturen vreedzaam met elkaar spelen en omgaan....
Het kan dus wél.....
Beetje moedeloos gevoel deze ochtend....

Gelukkig komt Willem vrolijk en energiek

thuis van een preekbeurt in een of ander verzorgingshuis in de buurt waar hij voorging.....
"Wat hebben oude mensen toch mooie verhalen Wampie.... die wijsheid....die levenservaring".....

En dan denk ik meteen; wat voor verhalen zouden die Netanyahu of die Ebrahim Raisi nou later hebben te vertellen....?
Kijk....ik geloof noch in een hemel, noch in een hel....
Wat ik wel geloof is dat wat ze hemel en hel noemen, alles te maken heeft met het moment dat je dit leven hier verlaat....
Of je nou door een ongeval, en misdrijf of gewoon in je slaap overlijdt....er is altijd een moment dat 'overgaan' heet.... 
Of je gaat rustig over of onrustig....
Hoe rustiger je heengaat hoe hemelser het zal zijn....
Hoe onrustiger je heengaat hoe helser die doodstrijd zal zijn....
Zoiets vermoed ik dat het zal zijn.....
Als je geleefd hebt en zoveel mogelijk uit liefde gehandeld hebt (al dan niet volgens de Bijbel) dan zal er rust zijn....wie weet wel goddelijke rust....
Maar heb je er rücksichtslos op los geleefd en je eigen ego verheerlijkt hebt, zal dat uiteindelijk anders zijn ...


Maar dan krijg ik er zo'n verhipt dilemma voor ogen....
Wie zegt mij dat Netanyahu en Raisi niet uit liefde voor hun volk gehandeld hebben een dachten dat dat het beste was....?
Gelukkig kijk ik dan naar kinderen, die zij ook geweest zijn ...
Ook zij hadden een keuze.....al dan niet gebaseerd op de Koran of de Bijbel.....want ook zij zijn onschuldig geboren en hadden in hun spel geen weet van racisme of discriminatie cq Joden of moslim haat....
En zij maken nu nou niet meer wat je zegt, de meest liefdevolle keuzes.....

Tjonge wat een zondag gedachten weer allemaal....

Het was sowieso al een niet te volgen dag....
Willem opperde gisteren al dat hij uit eten wilde....vandaag gingen we dan....
Op advies van een lieve collega, die onze korte voor het Griekse land kent, naar een Grieks restaurantje.....

'Heerlijk eten en de eigenaresse is zo'n leuk mens', vertelde ze....
Er was geen woord van gelogen, we hadden alleen pech dat het zo druk was...
Maar tja dat heb je in het weekend nou eenmaal.....

Maar toen.....
Nou had ik vanmiddag onze kast vol hoeslakens, dekbedovertrekken, slopen, handdoeken, strandlakens en washandjes eens flink uitgemest....
Wat moet een mens immers met negentien dekbedovertrekken terwijl je altijd alleen je favoriete overtrekken over je dekbed trekt...
Dát dus, en met in je achterhoofd de wijze moeder en oma raad die ooit is blijven hangen; 'één dekbed op bed, één in de was en één in de kast', zijn dat er dus zestien teveel.....
Wat moet een mens dan ook nog eens met zesendertig slopen terwijl je maar zes kussens hebt ...?
En dan de hoeslakens....
Ik geloof dat ik voor drie maten matrassen hoeslakens in de kast heb liggen....
Twaalf heb ik er geteld....
En over de handdoeken en strandlakens gesproken.....
Zelfs als ik alleen die met gaten erin weggooide, hield ik nog vierentwintig handdoeken en twaalf strandlakens over....
Wat een waanzin.....
Rigoureuze opruiming dus....
Willem die poolshoogte kwam nemen, merkt voor de honderdste keer in drie jaar op dat hij zijn kleding ook eens moet uitzoeken....

Maar hoe serieus moet je een man nemen die zoiets dus al honderd keer gezegd heeft maar niet tot actie overgaat....
Dus....als ik na ons etentje de lakenzooi, die ik zo had laten liggen, begin te verzamelen in zakken om ze weg te gooien en meneer komt voor keer honderdenéén met de mededeling dat hij hoognodig zijn kleding ook eens moet uitzoeken, boven zonder tot actie over te gaan, neem ik het heft in handen....
Een beetje dwang kan geen kwaad toch....?
Dus sommeer ik hem mee te komen en begin alle overhemden en tshirts uit de kast te trekken....
En dat helpt.....
Overhemden en colberts van pak m beet voor de oorlog (beetje overdrijven mag best)....ze moeten allemaal weg....
En voor 'ja maar', ben ik niet ontvankelijk....
Let op.....zes tassen en drie vuilniszakken kleding van Willem mikken we weg....
Ik wil niet eens het leger des Heils een plezier doen met tshirts met afgesleten kragen van de zonnebrandcrème, overhemden met slijtage plekken onder de oksels, vervaagde en niet meer te herleiden opdrukken, maatjes M uit zijn kindertijd(hihi) enz....
Weg ermee....kleding is vergankelijk Willem....
'Ja maar'.....en dus niks ja maar.....

En zo houdt Willem een half rek voor kleerhangers en drie legplanken over....en snapt hij niet waar al die onderbroeken en sokken vandaan komen.....
En ik vraag  me af waarom meneer elke maand aangaf dat hij geen sokken en ondergoed meer had.....
Enfin, we hadden dus opruiming tot in de late uurtjes....
En Willem heeft voor zijn idee meer kleren dan voor die opruiming.....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten