donderdag 25 april 2024

25 april 2024


Dag van:
Dat ik niet zo van de zoetigheid ben, dat is al aardig bekend....
Traktaties voor juffen bij verjaardagen van leerlingen....ik heb er geen moeite mee en laat ze lekker aan me voorbij gaan....
Chocolade of cake is niks voor mij.....
Nee, ik ben meer van de hartigheid.....stukje kaas, fuetworstje, oké chips of zoutjes zijn ook lekker en drop is heerlijk en die schaar ik niet onder zoetigheid.....
Bij een kopje koffie tijdens een uitje met vriendinnen of met Willem, laat ik een taartje of appelgebak aan me voorbijgaan en ga voor het saucijzenbroodje of de kaascroissant....
Met een high tea doe je me geen plezier tenzij ik de eventueel aanwezige  sandwiches met zalm allemaal mag hebben.....

En........het zeldzame ultieme is.......een

broodje Hema worst....
Nee, niet met mosterd of saus... gewoon alleen die heerlijke worst.....
Ik weet het, je wordt er dik van, maar daarom noemde ik het ook een zeldzaamheid....
En wat hoor je dan ineens in het nieuws....?
Rookworst aroma is per direct verboden....het zou een kankerverwekkende stof bevatten....

-Schadelijke rookaroma's in de oer-Hollandse Unox-rookworst, die wordt geproduceerd in Oss, worden verboden. Daar stemden lidstaten van de Europese Unie woensdagmiddag over. Producenten die nu nog werken met de schadelijke aroma's, krijgen twee tot vijf jaar de tijd om hun receptuur aan te passen.-

Maar dat gaat natuurlijk nooit meer zo smaken als voorheen....
En diezelfde smaakmaker is ook te vinden in bijvoorbeeld salami, bierworstjes, barbecuesaus, pulled pork en gerookte amandelen......
Het mogelijke verbod zou dan ook voor deze voedingsmiddelen gelden.....
Het is potverdorie in al die dingen die ik juist zo lekker vind....
Maar er gloort licht aan de horizon....
Hema: Onze rookworsten worden indirect gerookt met rook van eiken- en beukenhout, waarbij het smeulende hout, zich buiten de rookkamer bevindt. Het roken gebeurt via een gecontroleerd proces. De nieuwe maatregel heeft dus géén effect op de rookworsten van HEMA omdat die géén rookaroma bevatten......


Toch hè....het is het zoveelste verhaal...
We leven in een paradoxale tijd......
Er komt steeds meer waar je rekening mee moet houden, die lijst wordt steeds langer en dat is natuurlijk ook goed.......dat snap ik best....
Dat we heel lang een samenleving hebben gehad waarin we zeiden: ‘Doe jij maar lekker wat jij wil doen, ik doe wat ik wil doen’....is verleden tijd....
Op die manier kon ook niemand iets fout doen.....
Maar nu komen we er langzamerhand achter dat het leven zo niet meer werkt..... Alle keuzes die je maakt, hebben gevolgen voor anderen en voor jezelf: hoe je eet, hoe je op vakantie ga, welke grapjes je maakt en welke spullen je koopt......
Als je die consequenties serieus wilt nemen, dan geldt dus het veelgehoorde credo ‘leven en laten leven’ niet meer.....
Dan is er een keuze die meer schade oplevert en een keuze die minder schade oplevert......
Je moet als mens/individu proberen de beste keuze te maken, en de keuzes die je maakt zijn dan niet meer vrijblijvend......

En daar hebben we het met z'n allen zelf naar gemaakt....
Vooral die media en grote bedrijven die maar meer en meer geld in het laatje wilden zien.....
Geld boven gezondheid...boven mensen....
80 procent van de voedselreclames promoot ongezond voedsel....

Tja, het hield me toch wel bezig

vandaag....
Heus niet alleen om dat broodje rookworst hoor, maar vooral om het verdwijnen van de vanzelfsprekendheid dat je in een samenleving zorg draagt voor elkaar....
Het feit dat het niet meer om mensen maar om geld draait in de wereld....

Gelukkig hebben we in ieder geval morgen wel een gezond Koningsontbijt....
Alhoewel, dat hoop ik dan....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten