maandag 22 april 2024

22 april 2024


Dag van:
Problemen met kinderen zijn van alle tijden....
Toen mijn kinderen klein waren was er ook pestgedrag in hun klassen....
Toen mijn kinderen klein waren liepen ze ook gevaar op straat....en hield je je hart vast als ze naar school moesten fietsen, terwijl er veel minder verkeer was dan nu een er geen fatbikes nog bestonden....
Toen mijn kinderen klein waren was je ook bang dat ze in handen vielen van de verkeerde vrienden of mensen.....bang dat ze beïnvloed werden door verkeerde ideeën.....
Toen mijn kinderen klein waren mochten babys vooral niet op hun buik slapen, vier jaar later vooral niet op de rug.....
Oh ja en synthetische kleding was uit den boze want dat was brandgevaarlijk bleek na de ramp in Volendam toen er een discotheek in vlammen op ging....
Toen mijn kinderen klein waren, waren er ook alcohol en drugs en hoopte je maar dat ze er verstandig mee omgingen, of in ieder geval na één keer out of stomdronken, er genoeg van geleerd hadden zodat het er niet een tweede keer van kwam....
Toen mijn kinderen klein, of zeg maar jong, waren er ook verdrietjes om voorbije jeugdliefdes, verloren goederen, overleden huisdieren.....
En er waren ook ziektes waar je je zorgen om maakt als de koorts te hoog was....
Er waren verslavingen aan sigaretten, gokken of drugs en alcohol.....
Al bleef mij als moeder zijnde dat bespaard gelukkig...
Ze braken ook wel eens een pols of anderszins....
En oh die leeftijd van brommers en scooters....of die eerste auto....

"Mam ik zit in de ambulance maar het valt mee hoor" of "mam kun je even komen want mijn auto heeft een klapband".....
Toen mijn kinderen klein waren liepen ze ook weg omdat ze mij als moeder niet eerlijk vonden als ze straf kregen....
En toen mijn kinderen klein waren verlegde ze ook grenzen....waren wel eens ongehoorzaam of hadden 'bananen in hun oren'....
Och, een ouder heeft wat te verduren en krijgt wat voor de kiezen...

Maar nu mijn kleinkinderen.....
De volgende zorg.....
Ik zou natuurlijk het hele rijtje hierboven kunnen herhalen, want zorgen van ouders zijn van alle tijden.....
Óók nu mijn kinderen zelf ouders zijn....
En toch voelde het vandaag anders.....
Mijn schoondochter is een weekje weg....
Mijn zoon is een prima huisman en huisvader dus die runt de boel wel een weekje...
En ach, wat kan er nou gebeuren....?
Nou heeeeeeeeel wat dus.....
De eerste dag al......!

Toevallig sturen Willem en ik hem een fotootje om even te laten weten dat we aan hem en de kinderen denken.....en dan gaat de telefoon....
Mijn zoon....!
Het is dat moment dat je na zijn verhaal beseft dat kinderen in deze tijd opvoeden nog heel wat meer expertise vergt dan toen ik mijn kinderen opvoedde.....
Deze kinderen van mijn kinderen groeien op in een Cyberwereld.....
Niet alleen dus op deze aardbol maar ook nog eens in een online wereld in de Cloud....de lucht....
Een wereld waar geen zicht meer op is....
Een wereld waar je als ouder niet even naar de ouders van een vriendje kan lopen om te vertellen dat hij het speelgoed van je kind heeft afgepakt, of je kind pest, bedreigt of afperst.....en er dan afspraken over kan maken....sorry leert zeggen.... beterschap belooft....
De Cyberwereld is een onzichtbare en ongrijpbare immens grote wereld waar best veel moois gebeurt maar waar nóg meer ellende bestaat....
Een wereld waar het liefst zoveel mogelijk geld wordt verdiend of....tja....afhandig gemaakt wordt.....
Mijn kleinzoon is dus gehackt......
Na talloze waarschuwingen van mijn zoon 'denk hieraan', 'doe dat niet', 'wees daar voorzichtig mee' ...en dan tóch doen want het is zo aantrekkelijk....en "ja maar mijn game vrienden" enz....
En hij is niet zo'n beetje gehackt ook, maar ongelofelijk gehackt.....
Het geld van zijn spaarrekening slinkt met de minuut, er worden accounts aangemaakt onder zijn naam, abonnementen afgesloten op zijn naam, op en uit zijn naam gebeuren er de gekste dingen.....

En gelukkig ontdekt mijn zoon het en is hij thuis in deze wereld, maar erin thuis zijn betekent ook weten dat je er maar weinig aan kunt doen....
Want grootheden als Google, YouTube of Instagram zijn ineens niet meer te vinden als je ze écht nodig hebt.....
Daarbij hebben ze een gezinsaccount en is iedereen nu in gevaar....
Elke rekening, elk wachtwoord, elke gebruikersnaam....
Mijn zoon is zéééééér terecht ernstig boos op zijn zoon die wel schrikt maar nog niet echt onder de indruk lijkt te zijn.....
En toch blijft zoonlief in die boosheid ijzig rustig, bestelt zelfs online (een voordeel van de Cloud zal ik maar zeggen) boodschappen omdat hij nu niet weg kan en de kinderen morgen toch brood bij ontbijt en mee naar school moeten hebben......en probeert verder te redden wat eigenlijk niet meer te redden valt.....
Hij geeft mij mijn kleindochter aan de telefoon om even rustig mee te babbelen....ook zij is geschrokken natuurlijk.....en in de tussentijd blokkeert hij zoveel mogelijk aan bankgegevens, accountgegevens en andere belangrijke dingen....
Hij belt Google maar die kunnen natuurlijk niet helpen....
Ondertussen komt hij erachter dat het een Rus is die de boel hackt....
En ach...details doen er eigenlijk verder niet toe....
Ik besef me alleen ineens zo dat die opvoeding van nu gaat nog ingewikkelder is dan vroeger....

Of eigenlijk....de opvoeding niet eens zo zeer...want in zijn terecht boosheid geeft hij een meer dan rechtvaardige straf en stelt grenzen....
Maar de gevolgen zijn zo groot.....
En de oorzaak is zo ongrijpbaar.....
De dader niet te traceren.....
En het leed niet te overzien.....
Je kunt niet even naar de ouders van het vriendje uit mijn eerdere verhaal lopen....

Dagelijks worden talloze particulieren, bedrijven en organisaties het slachtoffer van cybercriminelen.......
Hun computersystemen worden aangevallen met verwoestende virussen, gehackt via phishing en soms volledig platgelegd......
Volgens schattingen is cybercrime wereldwijd jaarlijks goed voor een schadebedrag van 500 miljard euro......en het wordt alleen maar erger..... 
Hacken refereert aan activiteiten die digitale apparaten, zoals computers, smartphones, tablets en zelfs complete netwerken, willen misbruiken......
Terwijl hacken niet altijd voor kwaadaardige doeleinden hoeft te worden gebruikt, wordt hacken, en hackers, tegenwoordig in de meeste verwijzingen beschreven als een onwettige activiteit van computercriminelen — gemotiveerd door financieel gewin, protest, informatieverzameling (spioneren) en zelfs gewoon voor het 'plezier' van de uitdaging......
Maar ook dus om games van kinderen te gebruiken.....en er zelf rijker van te worden...

Dan krijg ik mijn kleinzoon aan de

telefoon....
Zei ik vroeger dat oma zijn betekent dat je nu vooral de lusten hebt, en niet meer hoeft op te voeden....?
Nou geloof me dat deze oma een donderpreek afsteekt.....
Ja, ja, rustig maar...wel op een zo pedagogisch mogelijke manier natuurlijk, maar wel een donderpreek .....
En zijn antwoord:........
"Ik denk oma, dat ik in therapie moet".....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten