dinsdag 9 april 2024

9 april 2024


Dag van:
Nog twintig dagen en dan gaan we naar Kos, is het eerste dat ik denk als ik de datum zie.....
Ik leef er niet naar toe, ik werk ernaartoe.....
Maar ik leef gelukkig niet om te werken maar werk om te leven.....
Al vind ik mijn werk natuurlijk wel de leukste baan die er bestaat.....

Als de maansikkel aan de hemel te zien is, kan Eid al-Fitr beginnen.....

Ik wenste dus zojuist de ouders van mijn leerlingen en de leerlingen een Eid Mubarak....

Ik leef niet om te werken maar werk om te leven..... 
Mijn werk betekent voor mij alleen wel heel veel....
Zelfs als ik s avonds de ouders en kinderen en gezegend feest toewens.....
Het zijn van die kleine dingen, maar ze kunnen zoveel betekenen....

Wij Hollanders van Paasontbijt en kerstdiner.....wat snappen wij nou helemaal van zo'n Eid al Fitr ofwel Suikerfeest....?
Vasten wij écht nog na de carnaval....schiet toch op....niet toch....?


Het Suikerfeest wordt dus ook wel Eid al-Fitr óf het Kleine Feest genoemd, en wordt aan het einde van de vastenmaand ramadan gevierd......
En gevast is er.....!!!!
Vast niet door iedereen, maar door de meesten wel.....
Het Suikerfeest begint morgenvroeg in de ochtend.......
Ik mag dus wel vroeg weg morgen wil ik nog langs de rij dubbel geparkeerde autos bij de moskee komen.....
Iedereen gaat op tijd uit bed en trekt zijn of haar mooiste (vaak nieuwe) kleding aan......
Vanmorgen kwam een leerling buiten op het plein al tot in detail haar feestjurk aan me omschrijven.....
Na zonsopgang gaan moslims naar de moskee voor het feestgebed......
In de moskee wordt ook geld opgehaald voor de armere mensen......
Na het Eid al Fitr gebed in de moskee komen families bij elkaar om samen te ontbijten en is het officieel einde ramadan.....
Hierna wordt er tijd met elkaar doorgebracht.....
Iedereen gaat op visite bij familie en vrienden......
Samenzijn is belangrijk tijdens het Suikerfeest......
(Moet je ons eens horen zeuren over verplichte ouders en schoonouders feestbezoekjes)...
Er wordt veel met elkaar gegeten en er worden cadeautjes aan elkaar gegeven..... Ook met het geven van cadeautjes wordt er aan de armere gedacht......
Elkaar steunen en voor elkaar zorgen is namelijk ontzettend belangrijk voor moslims......
Hoe mooi is die gedachte.....!!

Met het Suikerfeest wordt er echt
(De moskee)

uitgepakt met eten......
Vrouwen staan al dagen van te voren in de keuken te bakken, braden en kokkerellen....
Er worden heerlijke dingen klaargemaakt voor deze bijzondere gelegenheid...... Typische hapjes die worden gegeten tijdens het Suikerfeest zijn: baklava, dadels, turks fruit en chebakia......
Naast deze zoetigheden wordt er ook hartig gegeten, denk bijvoorbeeld aan tajines met vlees, couscous en linzensoep.....
En weet je wat zo heerlijk is......????
De volgende dag is kliekjesdag....en dan komen de kinderen weer naar school....
Dan is het de dag voor de juffen en meesters die mogen genieten....een soort restjesfeest......

Nou zit ik vanmorgen in de auto zoals altijd radio te luisteren...
En daar komt een jonge moslim aan het woord....
Hij legt in prachtige bewoordingen uit wat Ramadan (voorafgaand aan Suikerfeest)  nou eigenlijk voor moslims betekent....
Wij staan daar nooit zo bij stil want wij denken alleen maar dat er niet gegeten wordt.....
En dat klopt ook wel want het meest bekende onderdeel van ramadan is ook het vasten, maar dat is zeker niet het enige waar het om draait.......
Tijdens ramadan gaat het voor moslims vooral over vrede, harmonie en spiritualiteit.....
De meeste moslims geven tijdens ramadan extra eten of geld aan minder bedeelden of goede doelen, lezen ze de Koran en bezoeken de Moskee......
Door al deze dingen te doen komen moslims tijdens ramadan dichter bij hun geloof, reinigen ze hun lichaam, bewijzen ze hun zelfcontrole en vergroten zij hun dankbaarheid en bewustzijn......
Het vasten tijdens ramadan is één van de vijf zuilen van de Islam......
Die zuilen zijn de basis van de religie en iedere moslim hoort zich daaraan te houden.....
Naast het vasten, zijn de overige vier zuilen: het geloof in Allah, geven aan minder bedeelden, vijf keer per dag bidden en indien mogelijk een pelgrimstocht naar Mekka maken.......


En dan denk ik aan ons eigen volkje....
Wie gaat er nog naar de kerk met Kerst of Pasen...?
Voor de meesten betekenen deze feesten eten, eten, eten en paaseieren zoeken....een kitschboom in huis....
En voor de armen wordt er hooguit een euro in de pot van het leger des Heils gestopt die voor bijna elke supermarkt staat....
Ik hoorde zelfs een paar weken geleden dat een kwart van de mensen de betekenis van het religieuze Pasen niet eens meer kent....en nog meer de betekenis van Pinksteren niet....

En nou ben ik zelf heus niet van al die rituelen....vijf keer bidden jemig....!!
Maar ik ben dan misschien wel niet iemand van al die rituelen, ik ben zeker wel iemand van die prachtige gedachte....
Daarom van harte: een gezegend feest....!!!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten