dinsdag 23 april 2024

23 april 2024


Dag van:
Dag van het Duitse bier, dag van het zorgcentrum, dag van het Zorgvastgoed, internationale dag van de Engelse taal, internationale dag van het boek en de auteursrechten, wereld tafeltennis dag en internationale dag van de Spaanse taal...ja heus....zeven maal dagen van.....
En voor mij .....?
Voor mij was het de dag van autoruiten krabben.....
Gewoon ijs op de ruiten vanmorgen....
En waar lag dat krabbertje nou toch....?
Och ja, achter de vier zonnebrillen in het dashboard kastje....
April doet wat ie wil.....
En dat moge duidelijk zijn....
Veel weerspreuken zijn een voorbeeld van volkswijsheid of volksgeloof en niet eens wetenschappelijk bewezen......
In spreuken over het weer op de korte termijn en spreuken over het weer in een vaste periode van het jaar zit dikwijls wel een kern van waarheid, terwijl voorspellingen voor de lange termijn doorgaans onjuist zijn.......
Nou vandaag klopte de spreuk over april wel degelijk.....
En als morgen geen lange termijn is, klopt de volgende spreuk ook nog....'Aprilletje zoet geeft nog weleens een witte hoed', want in Limburg wordt zowaar voor morgen ook wat sneeuw voorspelt......

In de eerste plaats kun je je natuurlijk

afvragen of dit soort weerspreuken überhaupt ooit hebben geklopt......
Maar vroeger waren er natuurlijk nog geen weermodellen en computers die continu van alles zaten uit te rekenen, dus moest men op een andere manier proberen patronen te ontdekken waar je een beetje op kon rekenen.......vooral de boeren waren (en zijn nog steeds) bijzonder afhankelijk van het weer, vandaar dat er zo veel spreuken over akkers, hooi, gewassen en dieren gaan......

Het zijn eigenlijk verhalen uit de overlevering, vaak gebaseerd op waarnemingen, soms met een religieuze grondslag, waar zo’n weerspreuk uit ontstond.....
Maar de laatste tijd is het klimaat inmiddels zo anders, dat een heleboel weerspreuken onderhand definitief in de prullenbak kunnen.....
Behalve dan natuurlijk die van april....grrrrr.....
In mei legt allang de vogel zijn ei niet meer....ik heb ze al in maart gezien....
Die van mei zijn laatbloeiers.....
Tijd voor verandering..... bijvoorbeeld in maart maakt de zon vaart....
In mei legt ie er een nestje bij....
En is het in februari toch wel koel dan wordt het volgende maand toch wel zwoel....
Behalve dan april....dat kreng blijft toch

wel doen wat hij wil....
En dus krab ik vanmorgen mijn autoruiten.....en als ik dat gedaan heb en ik wil wegrijden dan bevriezen ze gewoon even ten tweede male op....
Dat was mijn dag dus....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten