maandag 1 april 2024

1 april 2024


Dag van:
Ongekende maandagsrust....
Behalve de vogels in de lucht en in de bomen, en de bekende watervogel geluiden hoor ik niks....
Geen autos die naar hun werk gaan of joelende kinderen die richting school vertrekken....
Geen fietsbellen die het ongeduld op het bruggetje aangeven omdat ze langs voetgangers willen ....
Geen blaffende honden die hun vriend of vijand groeten tijdens tijdens het uitlaten....
Rust...tweede Paasmorgen rust....als ware het een zondag....
De betekenis van Pasen is de wederopstanding......
Daarom eindigt op deze dag de vastenperiode......
Omdat christenen dit nooit op hun rustdag buiten de deur kunnen vieren, is er nog een tweede dag aan vastgeplakt......
Vandaar de eerste en deze tweede paasdag.....

Buiten de deur vieren hoeft van mij niet...

Wij blijven lekker thuis...
Zelfs Willem heeft niets op het programma staan...
En trouwens...we vieren toch al twee keer Pasen dit jaar ...
Nee geen 1 april grap....want in Griekenland vieren ze Pasen een maand later dan wij....
Grieks Orthodox Pasen valt niet altijd samen met onze Paasdagen, omdat de Grieks Orthodoxe kalender (Juliaanse kalender) aangehouden wordt......
Pasen 2024 in Griekenland valt op zondag 5 mei.......
Pasen in Griekenland is een onvergetelijke ervaring.......we hebben immers door eerste Paasdag al eens eerder meegemaakt....
Voor de Grieks-Orthodoxen is het paasfeest namelijk het belangrijkste feest van het jaar, belangrijker nog dan kerstmis.....
Maar al die dagen ervoor....nee, dat hebben we nog niet mogen beleven....
Vanaf de maandag voor Pasen noemt men in Griekenland elke dag “groot”: “Grote maandag, Grote dinsdag etc”....... Pasen is het meest heilige feest in Griekenland.......
In de "Grote" week voor Pasen worden de voorbereidingen voor dit belangrijke feest in alle dorpen getroffen......

De voorbereidingen voor Pasen houden in: het schoonmaken (soms verven) van het huis, het versieren van de straten, het bakken van het paasbrood (tsoureki) en de paaskoekjes (koulourakia) en het rood verven van de paaseieren......
Op de Goede vrijdag voor Pasen wordt er een processie gehouden in alle dorpen en steden in Griekenland......
Ook dat gaan we meemaken en het zal vast weer in het reisverslag komen te staan.....
Ik zal dit keer mijn spiegelreflex camera maar meenemen....

Zaterdagavond is de Paasmis in de kerk..... 
In de "Grote week" voor Pasen, zoals de Grieken het noemen, is de kerk elke avond helemaal vol en op Stille Zaterdag staan ook buiten de kerk veel mensen......rijen dik......
Iets voor middernacht gaan alle lichten in de kerk uit en vervolgens komt de priester achter de Iconostase vandaan met een kaars die door het Heilige Licht aangestoken is......
Om middernacht luiden in heel

Griekenland de klokken: het heilig vuur is aangestoken en iedereen mag zijn kaars met dit vuur aansteken......
Het vuur komt uit Jeruzalem en iedereen neemt zijn kaars mee naar huis om er thuis boven de voordeur een zwart kruisje mee te branden, voor een goed jaar......
De Opstanding van Christus wordt gevierd....... 
Er worden paasvuren gebrand en het vuurwerk barst los.......

Na veertig dagen vasten mag men eerste Paasdag eindelijk weer vlees eten en overal wordt lam aan het spit in de buitenlucht geroosterd en muziek, dans en wijn horen erbij......
Echt in heel Kos ruik je de geur van bbq kolen, bbq kruiden en lamsvlees.....
Men wenst elkaar: 'Christos Anesti!' (Jezus is opgestaan) en het antwoord is dan 'Alithos Anesti!' ('Hij is waarlijk opgestaan'). Ook zegt men: 'Chronia Polla' en 'Kalo Pascha!' ('Vele jaren!' en 'goede Pasen!').....


Dat zeg ik, we vieren twee maal Pasen dit jaar....en hoe!!!!!!......
Het is daarom geen straf om Pasen hier lekker sober te vieren...
En ik moet dit jaar goed mijn best doen om Willem in de 1 april grappen te laten tuinen....
Het lijkt wel of hij er een heel jaar op geoefend heeft om mijn manier van beetnemen te herkennen....
Een paar keer lukt het bijna....maar dan eindelijk na het avondeten maak ik de grote klapper....
En geloof me, er zit nu een piepklein deukje in de deur waar hij zijn handen tegenaan sloeg.....
Potverdorie!!!!!!!!  is het haar toch nog gelukt......
Ik vond het eigenlijk ook best wel zielig hoor....
Hij had zo zijn best gedaan er niet in te tuinen.....en dan dit....

Ach en verder was het hier ook tweede

paasrust...
Willem slaapt een paar uurtjes bij, ik haak maar weer eens een dekentje.....en poot wat stekkies waar al flinke wortels aan zitten....
De honden zijn flink uitgeweest, gedoucht en geföhnt.....en de katten hebben altijd rust....
Ik kook een heerlijke Indiase schotel, we kijken samen wat programma's terug die we gemist hebben en allebei leuk vinden....
Welke?????.....nou euh, 'bij André op de achterbank' bijvoorbeeld....dit keer met Freek de Jonge....
En we mengen ons op onze manier in de discussie over de Gaza strook en het opkomend anti semitisme bij zo'n laat praat programma dat ik anders nooit zie omdat ik de volgende dag moet werken...


Laat ons maar Pasen vieren in Griekenland straks....
Griekse paaseieren zijn ook vast makkelijker te vinden want die worden allemaal alleen maar rood geverfd.....
Heb ik trouwens met mijn haar ook gedaan vandaag.....














Oh nee, 1 april!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten