vrijdag 5 april 2024

5 april 2024


Dag van:
We zijn de aprilmaand weer ingeslopen....
Zonder dat we er eigenlijk erg in hebben zijn we alweer 5 dagen in de vierde maand van het jaar beland.....
Inmiddels hebben we de vier elementen periode alweer twee weken achter de rug en werken we in de klas over het thema kleding....
Intussen is er alweer een nieuwe leerling in de klas.....
Een bijdehandte, want als ik de leerling voorstel aan de juf die op maandag in de klas juf zal zijn vraagt de leerling "en wat ga jij dan doen?".....
Met een intonatie van 'wat een flauwekul kun je niet gewoon ook op maandag komen werken'....
Ik begin dus ook nog eens als een soort van verontschuldiging dingen op te noemen die ik toch echt niet van plan ben om te gaan doen; ramen zemen, was draaien, stofzuigen.....maar om haar nu te vertellen dat ik waarschijnlijk ga uitslapen en daarna bij mooi weer in de tuin ga zitten durf ik al helemaal niet te vertellen.....
Alsof je iets nuttigs moet doen om de vrije dag te rechtvaardigen....

Ik neem me, als ik er even zo over nagedacht heb, dan ook stellig voor de volgende keer te zeggen dat ik lekker niks ga doen....
Eigenlijk ben ik ook wel erg benieuwd wat de reactie dan zal zijn.....

In een eerder blog heb ik verteld over die ontzettend aardige jongen waar ik onlangs een gesprek mee had....
Ik gaf hem toen die chocolade paashaas waar hij zo oprecht blij mee was.....
Vanmiddag, lang na schooltijd, sprak ik hem weer.....
Een jongen die van buiten alles uitstraalt wat hij van binnen niet is, maar achter de lach, de humor en de spontaniteit zijn angst en schuchterheid maar vooral de worsteling van zijn ware identiteit  verbergt.....
Ik vroeg hem hoe zijn Pasen was.....
Ach, zegt hij, twee maal vier keer heel stil zitten in de kerk, zingen en luisteren maar tussendoor wel gezellig....
We praten door over van alles en nog wat....en komen zo ook op muziek keuzes....
Ik vertel hem van het concert van Duncan Laurence waar ik pas nog geweest ben....
Ik zie zijn ogen oplichten.....
"Is hij nou echt homo?" vraagt hij ineens....

Jazeker, zeg ik, en vertel hem hoe open Duncan Laurence daar op het toneel over vertelt, dat zijn liedjes ook óf helemaal óf gedeeltelijk autobiografisch zijn en gaan over de angst om lief te hebben omdat hij veroordeeld werd om zijn homo zijn....over zijn Amerikaanse echtgenoot die uit de kerk is gestoten om die reden, dat hij zo gepest is en het leven niet meer zag zitten....enz....enz....
"Ik word ook vaak uitgescholden voor homo" zegt hij....
En ik vertel hem dat ik dat respectloos vind.....jij bent toch gewoon een fijn mens, ga ik door.....
"Ja, dus ik ben echt wel homo hè denk jij"....
Ik slik en stel hem de retorische vraag 'wat voel je zelf?'....
"Ik heb een transgender vriend" vervolgt hij....(dat had hij de vorige keer ook verteld)....
Maar mijn ouders willen geen homo als zoon want dan ben je ziek volgens de kerk....
Als ik hem vertel dat de dominee waar Willem mee samenwerkt lesbisch is en getrouwd met een vrouw, worden zijn ogen schoteltjes.....
'En God heeft haar lief hoor' zeg ik vol overtuiging.....
"Ach ik denk wel dat ik het ben maar ik wil het niet zijn want mijn ouders en de kerk accepteren dat niet en op de woongroep en op school word ik ermee gepest en bedreigd.....
Eigenlijk haat ik dit leven wel"....

Het doet mij zo'n pijn vandaag als ik het hoor.....en mijn keel slaat dicht terwijl er een steen in mijn maag glijdt....
Zo'n geweldig leuk mooi mensenkind, écht hoor, als jullie hem zouden ontmoeten zou je precies zo denken als ik....zo'n heerlijke knul.....en dan anno 2024 nog zo in de knoop met zichzelf en de wereld omdat hij meer voor mannen voelt dan voor vrouwen....

En dan lees ik vanavond in de Gendi:....
De sociale acceptatie van seksuele en genderdiversiteit onder jongeren is toegenomen.....
Dit blijkt uit Seks onder je 25e......
Een uniek, grootschalig en representatief onderzoek naar de seksuele gezondheid van jongeren van 13 tot 25......
Het onderzoek is in 2023 uitgevoerd onder ruim 10.000 jongeren in opdracht van Rutgers en SOA Aids NL......
En nog geen alinea verder....

Nederlanders zijn de afgelopen paar jaar niet positiever gaan denken over lhbti'ers, zegt het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP)......
Vooral zichtbare intimiteit tussen mensen met hetzelfde geslacht wordt volgens het SCP minder geaccepteerd, net als transgender personen en seksuele diversiteit.......
Zelfs de wereld weet niet hoe erover te denken lijkt het wel....

"Ik haat mijn leven" hoor ik hem weer  zeggen...
Dissociatieve identiteitsstoornis: mensen die nog niet uit de kast zijn, kunnen hun gevoelens voor personen los gaan zien van de rest van hun persoonlijkheid......
Ze vinden hun keuzes zo onaanvaardbaar dat ze hun seksuele identiteit een losstaand deel van wordt van de rest van hun identiteit.....
Dit gebeurt vaak niet bewust maar komt voor uit angst om de werkelijkheid te accepteren.....
En dit is precies wat deze liever kanjer zich in bevindt...
Laag zelfbeeld: door schaamte of ontkenning leeft een groot deel van LHBTIQA+ mensen een groot deel van hun leven in een leugen......
Hierdoor kunnen ze een laag zelfbeeld ontwikkelen......
Hierdoor kunnen ze sociale relaties met vrienden en familie gaan vermijden.
Maar bij deze jongen speelt loyaliteit naar zijn familie ook nog eens een grote rol...

Heb je iemand in je naaste omgeving die je kan vertrouwen en die je kan helpen, vraag ik....
"Nee"....
Kan je met je groepsleiding erover praten dan?.....
"Nee".....
En een leerkracht of mentor op school dan?....
"Nee"....
"Eigenlijk ben jij de enige die er met mij over praat".....
"School en de groep zijn bang dat er anders nog meer agressie tussen ons ontstaat"....
Nog steeds staat de alles verbergende lach op zijn gezicht....terwijl voor de derde keer de woorden "ik haat dit leven" over zijn lachende lippen komen....


Hoe kan het hè, dat in deze tijd mensen nog afgerekend worden voor 4 minuutjes seks zeg ik.....
En dan die opmerking van hem.....
"Nou dan kom jij ook flink tekort".....
En dan krijgen we samen de slappe lach....
Einde gesprek....het was ook goed zo....
Het gesprek ligt in ieder geval open al begrijp ik werkelijk niet dat dit nog bestaat in deze tijd.....
En wat zou ik  graag even mentor in die klas of groepsleider op die groep willen zijn.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten