woensdag 24 april 2024

24 april 2024


Dag van:
Puzzels.....ik kan ze niet meer zien....
Vier stukjes, acht stukjes, twaalf stukjes, vierentwintig stukjes, vierenzestig stukjes, honderd stukjes.....
In dozen, in lijsten, houten, kunststof, karton....
Maar goed.... puzzels tot daar aan toe.... maar dan....
Één stukje weg, twee stukjes weg, afgekloven stukjes, halve stukjes, afgebroken nopjes, afgescheurde/af gekrabbelde afbeeldingen.....
Oftewel....ik kan geen puzzel meer zien.....
Er gingen me vandaag een stuk of vijfenzeventig door de vingers....
Check compleet.....check....niet compleet....

De teamkast met materialen moest nodig

weer eens opgeruimd....
En ik weet het van mezelf....als ik iets gebruik leg ik het áltijd weer netjes op dezelfde plek terug.....
Ik haat het namelijk als ik zelf ergens naast grijp of moet zoeken....
Maar.....ik weet ook dat als ik aan mijn eigen kledingkast denk, dat als ik 's morgens haast heb en iets uit de stapel trek, ik niét altijd die stapel weer netjes recht leg....dat komt vanavond wel, denk ik dan....
Of als ik me bedenk en toch die andere blouse aantrek, ik ook niet altijd die eerste meteen terug leg of even schots en scheef er bovenop prop....
En als de stoel weer eens door Willem onhandig voor de kast in de woonkamer is gezet en ik bijna mijn nek breek om er iets in terug te leggen, dat dit wel eens met een jolige zwaai gaat....
Enfin om een lang verhaal toch maar even kort te houden....we kunnen doen wat we willen met die teamkast en telkens weer opruimen maar binnen een maand is het weer een bende.....
En ergens snap ik dat, want er komt maar bij en bij, je kan je kont niet keren, je komt vaak tijd tekort en dus even snel.....maar toch is het knetter vervelend....
Soms zet ik tussendoor wat dingen weer op de juiste plaats als ik zelf wat nodig heb die dag, zet weer dozen recht, schuif wat aan de kant en maak plek.....er is echter niet tegenaan te ruimen.....
Wat voor systeem kan een mens bedenken zodat zijn huis, klas, school, kamer opgeruimd blijft....????
We hebben van alles geprobeerd met zelfs opruim roosters....
Ik vrees echter dat de ultieme oplossing niet bestaat....
Dus beginnen een collega en ik weer eens met opruimen en uitzoeken.....
Te beginnen met....juist DE PUZZELS....
En na een puzzel of dertig (samen met mijn leerlingen) denk ik ineens "welke halve zool heeft de puzzel eigenlijk bedacht....?


Het verhaal gaat dat de eerste commerciële legpuzzel is bedacht in 1760 door de Britse kaartenmaker John Spilsbury......
Hij plakte een kaart op hout en sneed deze rond de landen uit.......
De plaatselijke school gebruikte deze puzzels bij de aardrijkskundelessen......
Deze nieuwe vorm van puzzelen werd een grote hit en al gauw weren er andere afbeeldingen dan kaarten gebruikt......

De term jigsaw puzzle komt overigens van het Engelse woord voor figuurzaag.....
Deze werd pas rond 1880 uitgevonden, en vanaf die tijd werden deze puzzels jigsaw puzzels genoemd......

Legpuzzels werden een grote rage rond de eeuwwisseling van 1900......
Sceptici vonden puzzelen iets voor kinderen en beschouwden puzzelaars als verslaafden die geen aandacht meer hadden voor de wereld om hen heen......
Maar desondanks gingen veel volwassenen aan het puzzelen......
Rond die tijd waren puzzels best een uitdaging: de stukjes haakten nog niet in elkaar en werden langs de kleuren uitgesneden......
Je kon dus niet altijd twee stukjes met dezelfde kleur bij elkaar zoeken en ook stond er vaak geen afbeelding op de doos.....
Ik zal je toch zeggen dat als ik in die tijd leefde ik me noooooooit aan de klus had gewaagd.....

Tijdens de grote depressie van de jaren 30 werden legpuzzels nog populairder...... in 1933 werden er elke week miljoenen verkocht......
Elke week miljoenen....!!!!!!!
Alsof er niks beters te doen was......
Maar puzzelen bleek een goedkope en eenvoudige manier om je ellende even te vergeten......

Het gevoel van voldoening als je het laatste puzzelstukje neerlegde......yessss..... 
Puzzels werden steeds betaalbaarder en veel werkeloze ambachtslieden begonnen puzzels te maken en te verkopen of zelfs verhuren......
Ook bibliotheken voegden puzzels toe aan hun assortiment.....

En waarom we op school puzzelen....?
Puzzelen heeft vele cognitieve voordelen voor kinderen......
Het kan helpen bij de ontwikkeling van de fijne motoriek/oog hand coördinatie, het probleemoplossend vermogen, het ruimtelijk inzicht en het herkennen van vormen en patronen..... daarnaast kan het ook de concentratie en het geduld van het kind vergroten......het ruimtelijk inzicht ontwikkelt zich...
Probleemoplossend vermogen ontwikkelen is wel een heel belangrijke.....
Wanneer je een puzzel maakt, ben je hem eigenlijk aan het oplossen......
De leerling leert hierdoor probleemoplossend te denken en dus voor elk probleem meteen een oplossing te vinden......
Met andere woorden, je probeert het probleem weer bij elkaar te puzzelen......welk stuk hoort waar en waarom....?


En even een leuk weetje:
Reis rond Kunst is de grootste puzzel ter wereld!....
Deze puzzel bestaat uit maar liefst 54.000 puzzelstukjes......
De puzzel heeft een afmeting van 864 x 204 cm......
Deze grootste puzzel ter wereld (Grafika),neemt je mee op een reis door kunst.....
Al puzzelend ontdek je de mooiste schilderijen ter wereld.....
Er zijn een 50-tal schilderijen afgebeeld van o.a. Van Gogh, Klimt, Brueghel, Arcimboldo, Monet en Leonardo da Vinci.....
In de bijgeleverde koffer bevinden zich 27 zakken van 2.000 stukjes.
Er worden 29 posters bijgeleverd:
- een panoramische poster van de hele puzzel,

- 27 posters die elk puzzelstukje tonen,
- een poster met de titels van de kunstwerken plus de namen van de kunstenaars.....
Je kan hem écht kopen hoor.... 
De leverancier het Lotana en de puzzel kost......€ 524,90 (incl. BTW).....maar exclusief verzendkosten....

En geloof me...als ik die puzzel ooit in onze teamkast tegenkom, dan wacht ik, zoals ik me na vandaag voel, mijn pensioen niet af.....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten