maandag 15 april 2024

15 april 2024


Dag van:
Op mijn Facebook heb ik heus ook veel vrienden en familie maar ik volg vooral veel groepen....
Natuurlijk die van de Duitse herders, maar natuurlijk nog meer die van onderwijs....
Daarnaast volg ik een aantal groepen die met Parijs en Barcelona te maken hebben, en natuurlijk brei en haak groepen maar ik volg vooral ook veel kunst pagina's.....en dan graag in de breedste zin van het woord....
Ik kan genieten van kunst.....
Vroeger haatte ik het als ik voor de zoveelste keer met mijn ouders een museum in moest....
Ik heb er wat gezien in mijn leven pffft....
Maar er is blijkbaar toch iets van blijven hangen wat nu een positieve uitwerking heeft....of het nu schilderijen, beeldhouwwerken, aardewerk en glas, theater is of fotografie....
Parijs is echt de uitgelezen stad om steeds weer een gek, hip, excentriek, uitzonderlijk of traditioneel museum te bezoeken....
Ik vind er op onze trips naar Parijs altijd wel weer eentje die we nog niet gezien hebben....en de grootste verrassing was ooit wel het museum Louis Vuitton....
Al is er in Centre Pompidou natuurlijk ook altijd wat te beleven....of gewoon op straat....

En wat is nou een wereld zonder kunst.....? Een dode, dorre bende zonder kleur en plezier immers.....

Dit kunnen we uitbundig vieren, en dat doen we specifiek op 15 april......vandaag dus
Dan organiseren de Verenigde Naties namelijk de Internationale Dag van de Kunst......
Wereld Kunstdag is een ode aan kunst en cultuur, maar heeft ook als doel om culturele diversiteit te promoten......
Door kunst kunnen mensen elkaar leren kennen en, nog mooier, kunst overstijgt taal en grenzen....... 
Ook is kunst een expressie van vrijheid, en dat zijn allemaal belangrijke zaken die deze dag centraal staan.......

Kunst is niet alleen bedoeld om visueel aantrekkelijk te zijn, maar kan ook een diepere betekenis of boodschap overbrengen, emoties oproepen en een reflectie zijn van de samenleving en de cultuur waarin het is gemaakt.......
Genieten van kunst is geen passieve activiteit: we ondergaan dit niet, maar we nemen deel......
Wie bijvoorbeeld naar een danser kijkt, danst bewegingsloos mee, ontdekten onderzoekers uit Surrey en Glasgow......


Maar kunst speelt nog op meer manieren met ons brein, zegt onderzoeker Vilayanur Ramachan­dran. Kunstenaars, dansers en acteurs, tonen ons niet de werkelijkheid, maar een soort van aangepaste versie.....
Ze vergroten prikkelende kenmerken van de werkelijkheid uit......
Daarom ook vinden we vaak het schilderij spannender dan de nieuws­foto, en het toneelstuk spannender dan diezelfde gebeurtenis in de werkelijkheid......
Net als goochelaars weten kunstenaars dus op welke knoppen ze moeten drukken om onze hersenen uit te dagen of in de maling te nemen.....
Ze spelen met onze hersenen.....
Je ontmoet jezelf als het ware in het kunstwerk of in de voorstelling die je aantrekt.......
En dat zou kunnen verklaren waarom  kunst dan zo’n diepe ontroering kan opwekken en waarom je er soms zo’n intieme band mee kunt voelen.....

Vandaag was ik dus even extra blij met al

die gave kunst groepen op mijn Facebook....
Het weer nodigde nou echter niet uit om even gezellig een museumpje of theater te gaan bezoeken.....
Ik heb me dus naar beperkt tot het draaien van Willems overgebleven overhemden wassen in de wasmachine....
Voor mij sowieso al een hele kunst....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten