vrijdag 19 april 2024

19 april 2024


Dag van:
 Wat je zoal doet op een onderwijsdag....
Schoolreisje regelen, excursie Openluchtmuseum regelen, papier voor rapporten regelen en doe ook de enveloppen maar, rapporten printen, overdracht schrijven,  ondersteuning voor een nieuwe leerling regelen de oplader van een IPad zoeken die een andere klas heeft gebruikt, zorgen dat aan groeibewust kleuteronderwijs eisen is voldaan, deelnemen aan een MDO, een nieuwe passende tafel voor een nieuwe leerling zoeken, secretariaat revalidatie mailen om uitjes door te geven, het smoelenboek bijwerken, een medisch dossier doorlezen en op de goede plek in de map doen, de handleidingen voor de op handen zijnde eindevaluatie opp en hp doorlezen, en aan het opp van de nieuwe leerling die twee weken geleden kwam beginnen, lentefeest voorbereiden, thema spullen opruimen en voor nieuwe zorgen, een lijst doorlezen over professionele gedragsregels die gisteren is opgesteld en vernemen dat humor en vrolijkheid geschrapt is.....oh had ik al gezegd dat ik ook iets met de kinderen gedaan heb....nee hè....nou een half uurtje dan....
En dan te bedenken dat ik op mijn vrije dag gisteren de rapporten gelukkig al schreef.....
En nóg ging ik om half zes naar huis....
Maar alles dat geregeld moest worden is geregeld.....
Regelen lijkt wel een hoofdzaak, lesgeven wordt steeds meer bijzaak lijkt het wel....
Toch heb ik super genoten van de eerste koppoten tekening van dit jaar....

Zo'n heerlijk echte kleuter tekening, en dat ene knuffel momentje met die ene kleuter....
En ben ik tevreden dat alles af is.....

Eenmaal thuis.....
Naar aanleiding van een tip van een bevriende schooldirecteur, kijk ik een actualiteiten programma van gisteren over onderwijs in Finland, terug.....en hoor het volgende:.....
-Autonomie van de leraar
In gesprek met de leerkrachten geven zij aan dat ze een grote mate van autonomie ervaren. Er is geen onderwijsinspectie die toeziet op het functioneren van scholen. Alle leraren zijn master-opgeleid. Demeesten ontwikkelen zelf hun materialen en halen ideeën van bijvoorbeeld internet. Zo zagen we duplo-kaarten met Nederlandse cijfers erop. ‘Van Pinterest gehaald,’ vertelde de leerkracht. Het vertrouwen van de directie in het lerarenteam is groot. Zo gaf de directeur aan: ‘My teachers are wise and can make wise decisions.’


De school wordt geleid op basis van vertrouwen. De school is georganiseerd in teams per jaargroep die een hoge mate van autonomie genieten als het gaat om het plannen van taken en formuleren van doelstellingen, het uiterlijk van de klas en de inrichting. Iedere leerkracht heeft zijn eigenheid, identiteit en kwaliteit, dat als uitgangspunt wordt genomen......-

Ik slik even.....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten