maandag 28 augustus 2017

28 augustus 2017

Dag van:
En direct weet je het....
De wekker klinkt hetzelfde maar t licht buiten is anders en ook voelt het anders wakker worden....
De eerste schooldag!!!!
Ik probeer het moment nog even te rekken maar het zou dom  zijn dit al te lang te doen want dan heb ik er straks weer spijt van als ik me moet haasten
Niks nada meer pyjama gevoel, gewoon hup douchen, tanden poetsen, haren in de plooi, Willems ontbijt en lunch klaarmaken, poes eten en koffie.....
En dan is het toch echt tijd om te gaan
Op de weg is het beduidend drukker dan vorige week
Overal zie ik alweer de busjes rijden die ons straks de kinderen zullen brengen
Bij Rembrand is het weer een chaos van wie rechtdoor en rechtsaf richting Apeldoorn wil
Langzaam rij ik over de brug en sta vertrouwd stil voor het stoplicht bij het station
De parkeerplaats is nog zo goed als leeg en zo ook de school
Ik zet de computer aan, check de mail en bereid het digibord voor
De vakantiefoto's van ouders en kinderen zet ik overzichtelijk op een lege digipagina
Dat komen de eerste collega's
Nu eerst maar weer koffie en dan de briefing
We luisteren half naar de mededelingen en zitten op het puntje van de bank om de eerste leerlingen te ontvangen
Langzaam aan verandert het geruis in geroezemoes en van geroezemoes in gekakel om over te gaan in gezellige drukte
Wat zijn de kinderen weer blij met de regelmaat van school
Mijn klas loopt al aardig vol.
Er zijn zelfs ouders meegekomen
De kinderen kletsen gezellig,  zoeken hun tafel en bak voor persoonlijke spullen, pakken de draad op, spelen en kleuren, kijken om zich heen om alles in zich op te nemen
Ik maak kennis met nieuwe ouders, met de zorg binnen onderwijs medewerkers, beantwoord telefoontjes van collega's, beantwoord appjes van bezorgde ouders die willen weten of hun kinderen wel veilig zijn aangekomen (vervoer is regelmatig en ramp) en observeer de kinderen en vooral de kinderen als groep.
En gemêleerd clubje weer
En voor speciaal onderwijs normen heel uitzonderlijk dat ik 9 meiden in de klas heb een 2 jongens
Een meidenklas dus... dat beloofd wat.... meiden venijn... vooral in bepaalde periodes van de maand....
Maar ik geniet!!!
Wat zijn ze weer speciaal allemaal en wat zijn ze leuk en bijzonder
De groepsvorming loopt als vanzelf en ik heb schik dat we de kleine  tafelgroepjes goed ingeschat hebben
Dan is het tijd voor de kring
Wie wel een juist niet naar elkaar
Ook dat verloopt weer vlekkeloos
Ik mag niet mopperen dit jaar
Zelfs de rolstoel heeft voldoende doorgang
Na het ritueel van elkaar goedemorgen wensen en het samen bekijken van dag en datum, barsten de vakantie verhalen los.
En ieder luistert aandacht al dan niet wiebelend op stiekem, wriemelend met vingers of op en neer stuiterend
Verhalen over PlopsaPlopsaland, Marokko, Londen, 3 verhuizingen notabene, Spanje of gewoon lekker thuis
Hier en daar een grapje en een fruit hapje en dan lekker naar buiten
Tekenen over de vakantie een dat komen direct de verschillen om de hoek kijken
Maar hoe dan ook, ieder kind heeft zijn eigenheid en dat maakt het zo mooi
Geen dolle uitspraken vandaag want de kat wordt toch nog wel uit de boom gekeken
We nemen de regeltjes door, we organiseren de wandeling door school naar de gymzaal,  daar ontsnapt er eentje uit de kleedkamer, daar zijn er 4 hun gymzalen vergeten, frustratie om nieuwe gympen die niet aan willen, het verdriet om nooit een kampioen te zullen zijn en dan de troostende armen van medeleerlingen en mijn woorden dat iedereen voor mij een kampioen is op zijn eigen gebied, de eerste kleinigheidjes en teleurstellingen vinden plaats over wel een niet met iemand samen spelen, we evalueren de dag die omgevlogen is, delen de eerste brieven alweer uit en storten ons in de chaos van de juiste chauffeurs vinden
Maar zelfs dat verloopt in ons geval goed
Van..... en dan worstel ik me weer door de administratie; de overdracht, een smoelenboek, absentie registratie, lesvoorbereiding voor morgen, mail checken en beantwoorden, overlegje met een logopediste, telefoontje naar een moeder, foto's van de leerlingen in een map zetten, mededelingen digiplein bekijken, nog eens mail checken, appjes beantwoorden, rommel opruimen, klassenmap  ordenen, agenda bijwerken en berichten in de taalcommunity 's bekijken
De klok geeft 17.15 uur aan
Mijn dag zit er op
Ik verlaat de klamme klas en stap de zwoele namiddaglucht in
Boodschappen doen, brood en hondenvoer niet vergeten
Gauw naar huis want t is al 18.00 uur en Willem stikt natuurlijk al van de honger
Ja hoor, ik had gelijk
Ik ga direct achter het fornuis terwijl ik de verhalen van Babs' eerste dagopvang dag en Willems eerste schooldag en zijn frustratie over een niet werkend toetsenbord aanhoor
Ooooooh ben ik bij dat ik vandaag niet in Willems klas hoef te werken
Willem en digitaal...... geen goede match zal ik maar zeggen
Als mijn bord leeg is en ik Willem zijn toetje geef, begraaf ik mezelf in mijn stoel en besluit dasr het eerste half uur niet uit te komen
Willem hoeft niet naar de toneelgroep  maar gaat de honden uitlaten
En laat niemand het in zijn hoofd te halen nu te bellen of te appen want deze juf kijkt DOKTER TINUS
Van wat een heerlijke serie en wat begint de eerste aflevering mooi met al die losse fragmenten van medespelers
Je zit er zo weer in en het lijkt alsof er geen jaar tussenzat
En daar is Tinus zelf..... ik zwijmel....
Het eind laat weer alles  te raden over maar....... ik denk dat hij terugkeert naar Woudrichem
Zucht..... weer een week wachten
Nog een paar appjes beantwoorden en een mooie kaart voor mijn zoon maken die morgen 34 wordt
34 Jaar geleden om deze tijd harde buiken maar nog geen weet van wat komen ging
Geen schoonmaak woede maar een baby dagboek schrijvend
Dan duik ik weet in min spannende maar vooral ook boeiende boek 'het laatste offer '
Vroeger zou ik boeken in één ruk uitgelezen hebben
Tegenwoordig ben ik verstandiger en verdeel het lees genot....








2 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke klas heb je weer en wat gaat alles jou soepel af. In ieder geval lijkt het wel zo. Je maakt wel lange dagen hoor. Denk af en toe aan jezelf en las een pauze in. Heel veel liefs

    BeantwoordenVerwijderen