woensdag 30 augustus 2017

30 augustus 2017

Dag van:
Wat voel ik toch voor warms aan mijn voeten
Het is nog pikkedonker en dus midden in de nacht
En ik ben wakker van warme voeten
Geen wonder als ik zie dat Bengel zich er bovenop genesteld heeft en heerlijk ligt te spinnen
Van gebroken nacht dus
En dat voel je als de wekker gaat
Vrouwmoedig opstaan en de dag beginnen maar
Op woensdag minder verkeer dan op andere dagen ivm kinderen die s middags vrij zijn
Je zou het niet zeggen met al die scholen met continu roosters tegenwoordig maar toch is het zo
 En zelfs 4 stoplichten op rij op groen
Ongekende luxe
Al moet ik eerlijk bekennen dat het een van mijn heimelijke genoegens is om bij stoplichten op tweebaanswegen mijn buurman er proberen uit te rijden
En 9 van de 10 keer lukt dat
Niet omdat mijn Nisannetje nou zo'n snelle wagen is (alhoewel) maar omdat ik gewoon altijd sneller reageer
Gniffel.....
Van.... kijk nou.... op de parkeerplaats van school ontwaar ik de eerste paddenstoelen
De herfst is écht in aantocht
Altijd na zo'n zomervakantie, vooral als je regio laat is, wordt het al snel donkerder en herfstachtiger
Dat helpt je snel van je zomervakantiegevoel af
Van.... in school echter is het nog lekker benauwd als ik om kwart voor 8 binnen wandel
Nu eerst het lezen maar eens goed op orde brengen
En dat vergt in het speciaal onderwijs nogal wat
Niks niet allemaal boek voor je nemen....
Elf leerlingen en acht verschillende niveaus
Van woordenschat tot de eerste letters leren en van letters hakken en plakken tot boekjes lezen
Gelukkig helpt de ervaring en de positieve insteek van mijn klassenassistente van vandaag het snel op toelaatbare orde te hebben
We kopiëren  en maken mappen vol, we zoeken boekjes uit en maken groepjes
We komen zelfs op het idee om een vorm van tutorlezen in te voeren (Een groepje met een 'leesbaas')
Onze bureaus liggen nog vol groene leesmappen en kopieën als de kinderen binnenkomen
En jaaaaaa gelukkig is de leerling waar ik al twee dagen op wachtte omdat vervoer niet geregeld was, er ook
Ze springt in mijn armen en deze altijd op haar hoede zijnde leerling stapt ook direct op mijn nieuwe klassenassistente af en stelt zich open op
Ze voelt zich veilig en gekend en mijn hart maakt een sprongetje
 In de kring leg ik uit dat we op woensdag een meeneem kring hebben en ze dan iets van thuis mogen meenemen om over te vertellen
Later het jaar volgen daar spreekbeurtjes op
Ik bijt het spits af met mijn kopje koffie....euh... koude koffie want juffen drinken amper de koffie warm.... daar hebben ze namelijk geen tijd voor
Ze mogen allemaal even voelen of de koffie echt koud is
Het kopje (mok of beker... lang leve de woordenschat uitbreiding) is van.....?
.... gebakken klei..... euh ja aardewerk dus...
Hij is blauw en heeft maar één oor
Mijn mok is dus behoorlijk doof......(hilariteit)
Tja en dan is ie ook blind natuurlijk want een mok heeft geen ogen
En ja.... slimme opmerking.... net zo gehandicapt als wij dus....
Ooooooh wat geniet ik toch van mijn vak
Gelukkig zijn er  nog een paar kinderen die iets hebben meegenomen
En knuffel muis, een mode tekenboek, en een transformer (maar die blijft in de tas want zo'n eerste keer vertellen is veel te eng dus duikt hij als extra duidelijkheid dat hij niet wil, met zijn hoofd in zijn t-shirt)
Van.... dan is het tijd voor het serieuzere werk
Het wordt (knuffel) muisstil en in elk groepje wordt hard gewerkt of gelezen
Wat heerlijk dat op zo'n moment iemand van het management binnenloopt en dit ziet...en niet op bijvoorbeeld een chaos moment (die er overigens ook genoeg zijn)
'Leesbaas' zijn valt niet mee hoor ik de leerling al snel zeggen
'Juf zij weet steeds niet waar we zijn en zij leest langzaam'
Zoooooo... nou weet je ook eens wat ik voel...
Jaaaaa maar het is jouw beroep...
Van.... en daar sta ik weer met mijn mond vol tanden
Na drie kwartier (ongekend lang voor deze korte concentratieboog leerlingen) ruimen we op nadat ik ze alle pluimen die ik maar heb op hun hoed heb gezet
Van.... buiten spelen zit er vandaag niet in want het regent pijpenstelen buiten
Dan maar de energizer uit de mouw toveren
Lang leve de klassenassistente die me wijst op de dans van de 'wandelende boom'
En lang leve youtube die natuurlijk 'de wandelende boom' in wel drie  uitvoeringen erop heeft staan
Even later lopen en rijden er 11 wandelende bomen door de klas met het zweet (Nee hars juf!) op het voorhoofd
Het volgende onderdeel is media
En naast mijn passie voor taal ben ik ook een enthousiast Mediacoach
De technologie is niet meer weg te denken, verbieden of ze ervan weghouden is geen optie, maar ermee leren omgaan wel
En juist bij deze kwetsbare groep kinderen is dat zo belangrijk
Deze kinderen kúnnen alles met hun tablets en smartphones en ze horen er zo echt bij maar weten zo weinig van de gevaren
Mediawijsheid gaat in 4 stappen;  mediabegrip, mediabewust, media attitude en media gedrag
We beginnen maar eens met de 1e stap en het onderdeel televisie en raden tunes
We proberen natuurlijk de tunes aan te passen aan elk individuen
Van smurfen, koekeloere, K3, GTST tot Starwars en ga maar door
De kinderen genieten.... wat een sfeer in de klas
Ze weten van geen ophouden....(maar de juffen wel!!)
We gaan gauw eten want de woensdag kent geen middag op school
Dag allemaal tot morgen
En dan begint het weer... mailtjes.... kopiëren..... vorderingen bijhouden..... absentie.... telefoontje hier telefoontje daar..... 2e computer aansluiten  en jezelf tegenkomen als het je niet meer lukt om boven je macht 2 stekkers in hst stopcontact onder de tafel te steken..
... samen met de assistente de dagen evalueren....enz.
Naar huis.... neeeeeeeeeeee!!!!
Mijn collega's hadden nog zo gewaarschuwd 'ga niet door de stad'
De pedala pedala, een vrouwen wielrennerswedstrijd gaat door Arnhem en Oosterbeek
Van ...... TE LAAT
Ik duik een mega stilstaande file in
Anderhalf uur later.........
En dan maar weer boodschappen doen (neem ik toch weer drop mee verdikkie) om nog weer later, plof op de bank neer te vallen
Ik lig....10 minuutjes denk ik zo want zo komt Willem en wedden dat die meteen om eten roept
Van..... snurk.... snurk... ik ben in slaap gevallen als en blok...hondensnuit tegen mijn neus
Willem is in the house met Babs
'Gaan we eten'....... wat zei ik je....
Van.... een dikke spin
Van.... een stortbui en half Arnhem staat weer eens blank
Van.... ach jongens het is nog geen Houston of het vergeten overstroomde gebied in Azie
Van ...... moe
Nog één dagje werken en dan weekend voor mij
Van..... wiebelbenen (restless legs..... een crime)
Van.... liggen en slapen...














2 opmerkingen:

  1. Oh Wampie wat een heerlijke klas heb je. Zo divers en zo leuk. Ik kan me nu voorstellen dat je heel veel plezier in je werk hebt ook al is het soms heel hectisch. Ik heb bewondering voor jouw energie en je drive. Heel veel liefs van mij

    BeantwoordenVerwijderen