zaterdag 18 mei 2019

18 mei 2019

Dag van:
Toch maar wel vroeg op...
Schoonmoeder ligt slecht....
Ik had al verteld dat ze gevallen was... bont en blauw aan één  kant eruit ziet.... maar nu heeft ze er ook een luchtweginfectie een longontsteking links bij....
Meestal geen goed teken als zuilen dingen samen vallen....
>Kwetsbare oudheid....
Zijden draadjes....
Als zichtbare aders....
Over haar verweerde handen....<
'Ze gaat wel achteruit hoor' hoor ik de verpleegkundige zeggen....
'Ze eet bijna niks en kan alleen verdikt vocht drinken'....
>Haar ogen gesloten....
Weg van de wereld....
De wereld weg van haar...
Maar ze bewaakt....
Haar leven...
In haar slaap...<
Ik zie de verzorgsters druk zijn met bewoners van ontbijt voorzien....
Het is ook pas tien uur...
Iedereen is duidelijk blij dat ze in ieder geval iedereen in de kleren hebben....
Sommige bewoners knikkebollen nog na....
De slaap nog in het lijf....
>Haar ogen...
Gaan open....
Dicht...
En weer open...
'Mooie bladeren'
Ja ma, mooi hè....
En weer dicht<
 De man die met zijn rug naar me toezit heeft geen trek in zijn pruimen....
En ook al vertelt de verzorgster nog zo lief dat dit heel goed voor zijn stoelgang is, hij weigert....
Zoals een kind zijn eten kan weigeren...
Stug en vastberaden...
De lippen stijf op elkaar....
>Moe is ze...
Stil....
Als is zij
Niet meer van hier...
Haar handen...
Onrustig bewegend...
Haar lippen smakkend...
Haar borst snakkend ...
Naar nog...
Dat restje leven....<
Ik veeg haar mond schoon waar draden van dik slijm haar in de weg zitten....
Haar vriendin Annie zit naast haar in diepe slaap verzinken...
De vrouw aan het eind van de tafel heeft haar ontbijt op....
Systematisch ordent zij haar zakdoek,  haar vestje,  haar wereld in het klein, op haar rollator....
'Sterkte ermee' zegt ze...
Dan loopt ze naar de man van de pruimen....
'Als u straks in de woonkamer naast mij wil zitten, dan mag dat wel hoor '....
De man mompelt iets....
>Ik zie...
Om mij heen...
Fases van dementie...
Jij bent...
Je laatste fase...
Ingegaan...
Lieve ma....
'Dag lieve schat'...
Zeg je als ik ga...
Alsof..
En helder moment...
Je overviel...
En...
Ik neem ...
Je woorden...
Zo liefdevol mee...
Als ze werden uitgesproken...
Dag lieve ma....
Tot gauw....<
Daar waar tijd geen rol speelt... gauw of snel... straks of later.... nu of nooit.... eens of altijd... achter ons latend....
Stil zitten Willem en ik in de auto...
De cd staat hard....Dona Nobis Pacem....
Muziek zet het gevoel,  dat we even niet kunnen uitspreken, om in woorden van noten....
Het was goed dat we er waren....
En om met ma's woorden te spreken....'maar niet te lang hè'....

Van.... en het leven gaat door...
Willem naar de verjaardag van zijn kleindochter...
Ik cadeautjes kopen voor de verjaardag van mijn zwager morgen...
En zorgen voor eten op tafel vanavond....
Hanna eet mee.... Babeth komt later....
Van... en hapjes halen.... voor vanavond.....DE GROTE FINALE.....
15 Was ik toen we voor het laatst wonnen....
Nu 59......
Waarschijnlijk de laatste keer dat ik het mee mag maken....
Ik wil zoooooooo graag dat we winnen....
Dat Duncan wint.....
Het zou zooooooo verdient zijn.....
 Van.... weer zitten er klaar voor...
Strak van de zenuwen....
Wat een decor.....
Komt een blauw wolkachtig iets op en veel geweld met vliegtuigen...
Euro vlucht festival....
Malta.... zijn ze nóg vergeten die beschermhoes van die kleding te halen...
Ze heeft wel lieve wangetjes... maar kan zó terug naar het junior festival..
Albanië..... pijn die je voelt als je je geboorteland noodgedwongen moet verlaten... oh zo voelt dat dus.... nu begrijp ik nog beter dan de vorige keer de snik in de stem.....maar... geen winnaar....
Tsjechië..... zitten midden in een verhuizing... al die vlakken staan steeds ergens anders.... verwarrend maar verfoeilijk lekker chill nummer...
Duitsland... onze buren.... tjonge ze zingen in het Engels.... zou vroeger toch onmogelijk zijn geweest....Sister klinkt ook beter dan geschwester.... toch neig ik naar katzen gejank....
Rusland.... het is echt een lekker ding ding hoor..... en hij bouwt zijn nummertje lekker op.....kanshebber....
En ach wat heeft hij een verdriet... zoiets wil je toch meteen troosten.... al zou al mijn make-up in die regen doorlopen... ik heb het er voor over....
Denemarken...... de lieve drie kleutertjes weer....je voelt je gewoon tien jaar jonger na dit nummer.....
En de complete zaal voelt dat met mij mee... ze zingen massaal....maar ook geen winnaar....
San Marino... de over de datum rapper.... de enige die kunnen zingen staan als achtergrond koortje aan de zijlijn...
Ik word ook heel onrustig van die nummer..... de meester met zijn schandknapen....
Noord Macedonië.... ontdek ik daar nou toch een hapje in het kaarsrechte haar.... nee toch.... het zal toch niet.... ze gelooft wel erg in het nummer...... en ik zou ook wel het nummer van haar tandarts willen hebben....de tanden met zo strak als het kapsel.... maar... opgehoepeld....
Zweden..... nou kan ik toch nog steeds niet op die naam van die voetballer komen...jaaaaa Rijkaard natuurlijk..... goh wat zal ik nou weer slakppen vanavond....
De grote concurrent zegt men.... en het is goed... best wel.... maar het haalt het niet bij onze Duncan....
Slovenië.... het innig verliefde stelletje... die kunneen hun ogen niet van elkaar afhouden..... gitaar ertussen als kuisheidsgordel....
En aan het eind.... na drie minuten nog niet op elkaar uitgekeken....
Best ingelegd om niet even naar je gasten om te kijken....
Cyprus.... och jee.. Willem weer op tilt.... de dame zonder onderbroek...striptease show.....
Nederland...... ik sta strak van de zenuwen... hoe zou het met hem zijn....
Hoor en zie die emotie...
Waar een nummer...
Douze points.... the winner is.....
 Griekenland..... ben ik nou raar of. zingt ze met haar kiezen op elkaar..... dit is toch abnormaal stemgebruik... ik veroordeel het niet hoor....maar het is op zijn minst een doktersbezoek waard.... ik bedoel... ik was er niet mee rond blijven lopen....
Israël.... dat vind ik nou een onaantrekkelijke man persoonlijk...zijn jasje daarentegen vind ik wel mooi..... hij loopt zich er trouwens al zingend van te overtuigen dat hij someone is.....en ondeugden doet hij Freddy Mercury na de verbouwing na.... een behoorlijk ingrijpende en mislukte verbouwing dan...
En ach kijk nou... de stakker huilt....
Noorwegen....je moet er even op wachten... maar dan heb je ook wat.... mijn viking.....het liedje is dan misschien niet sterk... hij wel...
Engeland..... een gezellig dikkertje dap..... zonder rode laarsjes... een dik trom zonder ezel.... en natuurlijk vals .....
Ijsland.... nou kom maar op met die bondage act..... ik stop lekker mijn vingers in mijn oren.. piep piep piep... ik hoor je lekker toch niet....50 tinten weet ik veel....
Estland.... een zeer hoog ideaal schoonzoon gehalte..... en de buurman levert maar commentaar.... per app... gewoon jaloers die man....
Hij heeft trouwens wel last van een snotneus... hangt een joekel van een zakdoek uit zijn broekzak....
Belarus.....16 jaar.... waar moet dat heen met de wereld als ze er op 16 al zo uitzien....
 Azerbeidzjan.... je hart in bedwang laten houden door robots... tja...
het lijkt net of hij zijn knopen van zijn jasje schreef dicht heeft gedaan....
Frankrijk.... prachtig prachtig en indrukwekkend..... melancholie... boodschap.... recht op te zijn wie je bent.... ik hou ervan.... en nee... geen grapjes over de dikke en de dunne.....
Italië..... en galmende octaaf lager of ernaast of zo.... ikke begrijp niet.... hij heeft er ook helemaal geen zin in...... en als je denkt dat het eindelijk afgelopen is komt hij met een toegift.... en hij had er al zo weinig zin in....de spaghetti stumper....
Servië..... ze heeft een compleet vliegen gordijn om haar nek hangen....
En dat om het been daar is ook wat mee..... en schuifpui die niet meer dicht wil geloof ik.....
Zwitserland....que si que  non nummer...... 'so he thinks he can dance'.....
Maar voor de jongeren onder ons vast een leuk liedje....
Dat gaatjes hemd is natuurlijk allang uit de mode...ook zooook 1960.....
Australië..... daar staat de goede fee weer... ze mag nog één wens doen.... omringd door de boze feeen...... ze doen aan polsstok hoog dansen...
Vast een nieuwe olympische sport .....
 Spanje... ach kijk nou... eigen huis en tuin... hoe verbouw ik mijn huis.... wel een ernstig feestelijk nummer.... blij met mijn keet zeg maar....daar krijg je nog geen doet mee in je rode lap....
Van.... nu dat vreselijke wachten....
En een vals zingende Madonna die daar voor €1.000.000 staat te jodelen....
Net zo oud als Willem is ze.... maar haar stem levert meer op dan Willems fluitje....
Van.... de uitslag...
We gaan winnen.... we gaan winnen... we gaan..... we.....
We gaan helemaal niks winnen...
Ik gil de longen uit mijn lijf maar.....derde staan we bij de landen jury....
Maar dan.... de televvvvvvvoting......
Ik sta op.... ik schreeuw... ik zit.... ik spring.... ik bijt op mijn vingers.... Ik kruip weg
Ik heb het niet meer.....
En dan...jaaaaa we staan tweede.... alleen Zweden nog.....
En...... mijn bloeddruk.... mijn hart.... mijn zenuwen.....
JA
JAAAAAA
JAAAAAAAAAAAAAAA
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!
GEWONNEN.........
HE DID IT.....
De held...Duncan....
We dansen door de kamer..... zo'n dansje van 'daar scoor je op een songfestival hogere ogen me dan ijsland.....
We springen... joelen.....
Jemig.... het songfestival komt naar Nederland...
Het is echt heus waar.....
Dat ik dat nog mag meemaken....
Oja het kostte me tien jaar van mijn leven.... maar ik had het er voor over....
Dit is zooooooo gaaf.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten