woensdag 22 mei 2019

22 mei 2019

Dag van:
In Groningen vanmorgen weer een aardbeving...
3.4 Op de schaal van Richter ....
Maar op de schaal van een rechter.....??
Wat een leed en angst daar....
Van... de Notre Dame is te broos na de hevige brand....
Het kan nog slechts windstoten aan van 90 km per uur....
Or waren dat windstoten van van 217 km per uur waar zij tegen kon....
Van.... het zijn nieuwsberichten over steen....
Hard, koud steen....
Maar op die plekken komen de stenen tot leven....
Ook steen heeft dus geen eeuwig leven...
Van.....bij de Notre Dame en in Groningen moet ijzer helpen...
Ijzer als steun voor steen....
Ooit schreef iemand dat de wolf het stenen huisje van de drie biggetjes niet omver kon blazen....
Ooit bedacht iemand, dat je geen ijzer met handen kan breken....
Maar toen kwam het vuur....
Voor verzwakt steen.... vuur smelt ijzer.....
Van..... en eventjes word ik me bewust dat je, zelfs hoe sterk je ook bent en staat in dit leven,  nooit onaantastbaar bent....
Lang sta ik dat maar niet bij stil....
Ik zie zoveel oer sterke mensen om mij heen.....
Mensen die hun ziekte bedwingen..... mensen die hun tegenslagen overwinnen.... mensen die hun stress te lijf gaan... mensen die geen slachtoffer willen blijven..... mensen die hun eigenwaarde aan hun kracht ontlenen....
Ik wil zo graag blijven geloven dat steen en ijzer overeind blijven staan.....of.... elkaar steunen.....
 Van... ik neem me voor toch wat beter voor mezelf en nóg beter voor anderen te zorgen...
Lering trekken uit een aardbeving en een brand....
Wie had dat gedacht....

Van... morgen stemmen...
Europese verkiezingen.... weer heel anders dan die van pas geleden.... de provinciale Staten....
Ik verbaas me toch hoe deze verkiezingen weer met de landelijke politiek vergeleken wordt...
En in zekere zin móet dat wellicht ook.... de bron... etc....
Maar voor mij vergt de Europese politiek toch nog weer andere inzichten dan de landelijke...
Ik vind het bijna een fenomeen op zich....
28 Europese landen met een statenverband....
Een soort van autoriteit die de beslissingen neemt en die boven de Staten staat... supranationaliteit......maar... met behoud van soevereiniteit van de Staten....
Nou bepaal je als land natuurlijk waar je wensen liggen en wat je wel of niet wil.... wat jouw landsbelang is.... maar binnen de EU kijk je juist ook naar gemeenschappelijk belang.... met al zijn voor- en nadelen voor jezelf....terwijl je er mijns inziens nooit echt slechter van wordt welke beslissing er ook genomen wordt.....
 Gemeenschappelijk belang... ik vind het een mooi gegeven.... zo werkt dat in je gezin.... binnen je familie en je vriendenkring, op je werk enz....
Dus... lijkt mij.... ook in de politiek....
Zeker in deze tijd.... waar we steeds kleurrijker worden....
Daarbij vind ik dat we de geschiedenis niet uit het oog moeten verliezen...
EU ooit ontstaan om fanatiek nationalisme te voorkomen of tegen te gaan...
 Heden ten dage lijkt me dat al helemaal een goede zaak...
Gemeenschappelijk belang.... er samen voor gaan staan.... er samen voor gaan.....
Een vriendenkring maar dan anders om het maar even simpel te zeggen....
En net als in een vriendenkring is het geven en nemen....
Van.... daarom stem ik morgen... omdat ik sámen belangrijk vind....
Ik ben alleen nog bezig met waar ik op moet stemmen....
Bij de landelijke politiek weet ik dat wel....maar zoals ik al zei.... Europese verkiezingen vind ik toch anders....
Stem ik morgen op een partij of op een wijs mens die niet tot mijn partij behoort....maar zeer heldere, rechtvaardige, respectvolle en mensheidvriendelijke opvattingen heeft..... en over een meer dan behoorlijke dosis sociale én cognitieve intelligentie beschikt?....
Wordt het ijzer of steen....?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten