zaterdag 25 mei 2019

25 mei 2019

Dag van:
Wel heb ik jou daar....
Roep ik al tijden dat al dat efficiënte gedoe ervoor zorgt dat de inter menselijkheid op een wel zeer laag pitje komt...
Staat er notabene een mega lang artikel vandaag in de brainwash hierover....
Ik ben dus niet de enige die me zorgen maakt...
En... werkelijk.... bij het zien gisteren van Jan Mulder die een knuffel dino robot in zijn armen had die behoorlijk levensechte bewegingen van aanhankelijkheid maakte, waardoor zelfs Jan Mulder het dier begon te aaien, begon ik nog aan mijzelf te twijfelen ook....
Een robot knuffeldino voor Jan,  robot knuffel pezen voor bejaarden,  robot knuffel konijnen voor eenzamen....
Dat scheelt waardevol contact..... van mens tot mens voor zo'n verzorgster.....maar dan nóg geen tijd om zo'n oudje van de wc te halen...
De zelf scan (best wel handig eigenlijk) in de supermarkt.... dus geen praatje meer met de kassière...
Wel de altijd wantrouwige zelfscan controleur voor een steekproef.... en die praatjes vermijd ik liever....
Geen bank of postkantoor employé waarmee je gezellig het weer kunt bespreken maar een automaat met een eenrichtingscamera.....
Zij zien jou wel, jij hen niet....
En dus ook geen geld uit een warme hand maar uit een gleuf....
Van... mijn mond zakte helemaal open toen ik laatst zelfs een code per sms kreeg om mijn medicijnen op te halen.....
Nooit meer jezelf voor de kop slaan omdat je je medicijnen bent vergeten op te halen maar een soort automaat aan de muur waar geen kroketten en frikandellen uitkomen....
Integendeel...
Oké... ik kan nu gewoon blijven slikken ... geen verstoorde bloeddruk of schildklier cyclus....maar ik mis het praatje met de gezellige apothekersassistente die me elke  keer weer vertelt dat de medicijnen alweer in een ander doosje zitten en dat ik daar niet van móet schrikken omdat het dezelfde medicijnen zijn....
 Van... ik was bij met het artikel....
https://www.brainwash.nl/bijdrage/een-waardevol-leven-is-een-inefficient-leven
Van... ik ben zelf verre van efficiënt...
Ik moet voor mijn werk van allerlei efficiënte dingen doen, die ik ook trouw doe maar niet altijd op een efficiënte manier...
Het mooie in het artikel is ook de conclusie dat hoe efficiënter je werkt, des te meer er steeds bij komt want je hebt nog wel wat ruimte....
En vandaag besef ik me dat we eens heeeeeeeeel goed....
Van.... Willem en ik leerden elkaar op latere leeftijd kennen...
Je hebt samen geen geschiedenis en erger nog.... je hebt ook nog eens weinig tijd over om een gedegen geschiedenis op te bouwen...
Al onze geschiedenissen staan al beschreven...; banen, carrières, kinderen, relaties vriendschappen, woon adressen,  enz....
Je bedenkt dus als een gek waarmee je nog enigzins ervaringen kan opdoen samen...
Bij ons werd dat reizen....
Van... er staan dus om en nabij 30 à 40 fotoboeken in onze kast van samen beleefde avonturen.....
Onze geschiedenis....
Nou hebben we ook nog eens het geluk dat we rijk gezegend zijn met kinderen en kleinkinderen.... en geloof me.... daar kan ik ook boeken over vol schrijven...
Maar... dat is niet écht van ons samen..
Van... dan komt dus de periode huisdieren...
Niet bewust genomen omdat we samen geen kinderen hebben maar.... ik denk toch dat het er onbewust wel mee te maken heeft...
Huisdieren verbinden....
Van....12 één een half jaar geleden.... tot ongeveer drie jaar terug, hadden we zeeën van tijd voor reisjes en uitstapjes.....
Nu worden we ouder.... je bent eerder moe.....
Én.... we leven in een efficiënte tijd.... ook in onderwijsland.....
Vooral ook in een controleerbaar efficiëntere tijd....
En omdat het zo efficiënt gaat (denkt men) komt er steeds meer bij...
(Je mocht eens om werk verlegen zitten)
Van.... en dus hoor je Willem en mij zuchten als we eindelijk thuiskomen na een dag hard werken...
Zes uur je bed uit.... tien over zeven de deur uit.... zes uur thuis.... koken.... eten....
Nee... en dan niks meer.... de pijp is leeg....
Half tien je bed in....
Hooguit nog even lezen en dan gauw de ogen dicht...
Weekenden....?
Wat dacht je van grote schoonmaak in plaats van die liflaf schoonmaakjes tussendoor....
En de tuin moet gedaan...
En de auto schoon...
De was gedraaid...
Misschien even breien.... maar meer zit er niet in....
(En we zijn niet de enigen die je hierover hoort.... leven om te werken is een veelgehoorde kreet)
We gaan niet voor niks daarom ook graag met vakanties de deur uit....
Weg van alles....ook niet de neiging om tóch maar even die computer aan te zetten...
Efficiënt is het zeker niet... maar wel lekker...
Van... meestal zijn we dan de eerste dagen moe van reizen en alles loslaten en nét als je wilt beginnen met écht genieten, moet je alweer naar huis....
Van.... maar nu het mooiste .... hét voorbeeld van waar ik het net over had....
Al zo'n drie jaar.....DRIE JAAR!!!!... neem ik me voor om dat vakantieboek over de vakantie
van toen te maken....
Het laatste vakantieboek is van 2015...
Ja heus!....
Daar zit dus overduidelijk de kentering van werken om te leven naar leven om te werken....
Zoveel tijd hou ik dus over voor zulke dingen.... niet dus...
Van...Kos...Torremolinos.... Sozopol....2x Parijs....Lissabon... ik móet ze allemaal nog maken...
En wat er ook nog gebeuren móet... rapporten, handelingsplannen evaluaties, overdrachten, trendanalyse evaluaties etc...., ze kunnen allemaal de boom in...
Na drie jaar elke keer weer denken 'ik moet toch eens aan die albums beginnen want het loopt wel op zo'.... begin ik vandaag......
En ik voel een juk van mijn schouders vallen als ik de Hema fotoboek software opstart...
Van... trouwens ook weer zo'n staaltje van efficiëntie....
De software zo efficiënt maken dat deze niet meer werkbaar is merkte ik de laatste keer...
Maar ik zie dat ze de boel weer aangepast hebben dus ik begin aan de mega klus....
Zes fotoboeken en een boekje voor de huwelijks inzegening van Willems collega...
Van....10 uur vanmorgen begonnen... om 3 uur drie fotoboeken af....
Om half vier crasht de software... en half album overnieuw doen...
Argggggg....
Boodschappen en eten en stug doorgaan....
Om half acht vier boeken klaar....
Kwart over elf...KLAAR....
Ze kunnen verstuurd worden....
Heel efficiënt.... digitaal..... klik, klik, klik.... en niks meer....
De computer herkent mijn naam niet....
Ik ben ingelogd... in kan bestellen.... een enorme order notabene... en meneer of mevrouw de robot herkent mijn naam niet....
En ik kan niet mailen want ik heb geen order nummer...
Nee duffe inefficiënte robotkluns ... als je geen order kan plaatsen dan kan je ook geen nummer krijgen....
Maar dat zijn ze zeker even vergeten in te programmeren...
Van... goh... ik kan morgen (op zondag dus) wel tussen 1 en 5 bellen...
Dat is dan wel weer efficiënt...
En ik zal de eerste zijn die om 1 uur aan de lijn hangt....
Menselijk contact.... héérlijk...!
Ik zal daarom proberen niet boos te worden....
Gewoon omdat ik weer even een stem hoor... die mij aanhoort... en verder helpt....
Zonder dat ik op vraagtekens móet klikken om de' meest gestelde vragen' in beeld te krijgen waar natuurlijk nooooooit jouw vraag bij staat....
Al vrees ik dat ik morgen wel weer een eindeloos menu móet afwerken (toets dan een één.... toets nu een drie).... vóór ik de stem überhaupt te horen krijg...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten