donderdag 9 mei 2019

9 mei 2019

Dag van:
Die leerling die moeite met schrijven heeft....
Er er tegenop ziet dat aan mij te laten merken....
Dan ,als ik kom, vertellen dat hij een onzichtbare pen heeft en onzichtbare inkt....
En hem dan toch aan het schrijven krijgen door hem te vertellen dat hij ook een onzichtbare hand heeft.....die ik niet kan zien.....
Van.... de (zogenaamde) onzichtbare pen die hij niet meer af wil staan....en ineens een stuk beter schrijft met deze motivatie....
Van... na al dat verjaardag vieren de afgelopen dagen, nu weer; hoe overleef ik moederdag cadeautjes knutselen...
Eerst mijn eigen klas, vandaag de inval klas....
We knutselen een thee kopje....3D....
Daarin een theezakje... suiker... bonbonnetje  en koekje....
Momentje voor jezelf noem ik het....
Van.... moederdag.... ook zoiets......
Waar komt dat vandaan...?
Oh die Grieken, die Grieken....
Ik ken dat volk al heel wat jaartjes....
Een van mijn favoriete vakantielanden....
Vrienden op vele plekken hebben we..... vrienden om steeds naar terug te keren...
Op Kos worden we meegenomen naar de locals... maar het echte Griekenland leerden we kennen toen we bij vriend Dimitris waren in Thessaloniki en het kleine bergplaatsje Exochi.... waar we bij zijn oude mama logeerden en meegenomen werden in het echte Griekse leven....
Een feest volk..... een relaxvolk....
Van... en als ik dan lees dat moederdag in Griekenland haar oorsprong vond, sta ik daar niet van te kijken...
Alles begon met het eren van de moeder aller Goden....Rhea....
Van ... in de 17e eeuw werd in Engeland "moeder zondag" gevierd......
Dit was de zondag voor Pasen.... de dag waarop alle bedienden vrij kregen om hun moeder te bezoeken en de speciaal gebakken cake te brengen...
Ik zie zoets voor me hè.....(ik mag toch al zo graag kijken naar een serie als Downton Abbey of zo)....
Mylord and mylady die met hun belletje klingelen... de butler of hoofd afdeling keukenpersoneel roepen om mede te delen dat zij het believen hun personeel een dag vrij te geven....
Zelf met de handen in het haar zittend want ze hebben van hun leven nog geen kopje thee gezet of geschonken....
Van... zou er dan ook van te voren gekookt worden...?
Uw prakkie voor morgen staat in de frigidaire mylady....
Of zouden ze de hele dag in pyjama blijven lopen omdat de kleedster bij haar moeder zit en er nu niemand is om mylord en mylady de stropdas te strikken of het corset aan te snoeren.....
En wat zal hun haar in de war zitten die dag....
Van... maar goed... de Engelsen dus....
Tja.. en dan komt daar dat ontdekte Amerika aan dus...
Land vol nieuwigheid... althans... land dat oudheden van anderen pikt om het in hun nieuwe Amerikaanse jasje te steken...
En zo had je daar Anna Marie Jarvis die in 1907 een dag voor moeders begon te promoten......
Haar eigen moeder overleed een jaar daarvoor op de 2e zondag van mei.... en ze wilde iets doen om, niet alleen haar eigen moeder,  maar alle moeders te eren.....
Anna gaf daarom op die tweede zondag in mei aan iedere moeder die in de kerk aanwezig was, een anjer....
Van....Anna draaide hierin ook een beetje door.... zoals je wel vaker bij Amerikanen ziet.... en zij ging de samenwerking met scholen, zakenlieden en politici aan....
Met succes... want in 1910 riep de gouverneur van West Virginia al zijn bewoners op om de tweede zondag van mei moederdag te vieren....
En ja hoor... lopend vuurtje... in 1914 besloot president Woodrow dat het zelfs een nationale feestdag Mothers day zou zijn....
Van... goh... veel Amerikanen vonden het al gauw commercieel worden omdat het eren van moeder binnen no time verslapte en er gewoon maar even een cadeautje gekocht werd om er vanaf te zijn....
Anna heeft toen nog geprobeerd om de dag af te schaffen maar dat is dus niet gelukt weten we heden ten dage...
Van... in 1924 kwam moederdag onze kant op...
Je zult het niet denken maar de Koninklijke Maatschappij voor Tuinbouw en Plantkunde, kwam met een campagne...
Ze probeerden hiermee de bloemenverkoop in Nederland te stimuleren....
De allereerste officiële moederdag in ons land was in 1928....
Trouwens...Anna noemde de dag General Memorial Day of all Mothers ......
Ik vind het nogal een mond vol....
Van.... en zoals zo vaak in het leven is men in sommige landen nogal van de oorsprong afgeweken...
Nou ja... van de datum dan....
In het Midden Oosten vieren ze het op 21 maart, de eerste dag van de lente...
In Noorwegen op de tweede zondag van februari.....
Dan neem je je moeder niet even gezellig een zonnig dagje mee naar de Keukenhof in die kou....
Engeland is maar helemaal afgeweken van hoe het daar eigenlijk ooit was met al die bediendes.... ze konden blijkbaar hun personeel niet missen...mothering sunday is dat nu zelfs een christelijke feestdag....
Het wordt daar nu gevierd op de vierde zondag in de vastentijd, drie weken vóór Pasen...
En de Belgen maken het helemaal bont....
In Antwerpen is Moederkesdag (zoooooo'n lieve naam voor zo'n dag) op 15 augustus, terwijl ze in de rest van België het wel op de 2e zondag in mei vieren....
Van..... ach ja... moederdag... je mist het pas als je moeder er niet meer is....
Ik weet nog goed die eerste moederdag na haar dood, hoe vreemd ik het vond om me niet druk te maken over wat ik moest kopen... niet even met mijn zus overleggen... er niet heen te hoeven....
Zó ingesleten was die dag dan toch...
Terwijl mijn moeder altijd het hardst riep "nee hoor... aan die onzin doe ik niet mee.... na jullie knutselwerk tijd hoeft het voor mij niet meer".....
En ik die dan.... later eigenlijk pas.... vooral iets probeerde zelf te maken en niét te kopen....
Van.... en ik die nu op mijn beurt roep...."nee hoor.... die onzin hoeft voor mij niet..... blijven jullie maar lekker thuis"....
Maar nu zondag niet ontkom aan 'die onzin' omdat ik dan toevallig.... nou ja, wat heet toevallig..... die dag ook mijn verjaardag alvast vier....
Van..... enfin.... het jaarlijks terugkerend moederdag geknutsel zit er weer op....
Een klas vol rotzooi maar een resultaat dat er mag zijn....
En nu maar hopen dat die moeders het geen 'onzin' vinden.....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten