donderdag 23 mei 2019

23 mei 2019

Dag van:
 Soms dan denk je dus, na een dag hard werken... en geloof me, het was flink aanpoten  vandaag..... even rust....
Maar al gauw weet je het weer....
Rust bestaat niet in huisje 'altijd wat'...
Van... Willem is dan druk bezig met een huwelijks inzegening (nog steeds)..... typt en leest daarbij hardop....
Je zakt onderuit en doet heel even je ogen dicht....maar....
"Toespraak is klaar... luister even...."
Verschrikt spring je weer recht overeind....
Je luistert....
Mooi Willem... erg mooi reageer je...
Gevolgd door zijn 'en nu heb ik honger'....
Je staat dus op en begint met eten bereiden....terwijl je het verhaal aanhoort van hoe het bij zijn moeder was, waar hij samen met de bevriende dominee was die ook, wanneer de tijd daar is, de uitvaart van zijn moeder zal leiden.....
Van..... meteen na het verhaal: 'ik móet om half acht Babeth ophalen en dan moet ze ook nog eten.... je weet wel pubers'.....
'Oh en we moeten nog stemmen'....
'En benzine tanken móet ik ook'.....
'Wanneer heb je dat gedrukte huwelijksboekje met die toespraak klaar....?'
Van... ik heb de macaroni klaar....duh...
Dat dus.....!
We eten... en ik heb het bord nog niet neergezet of....'we moeten nu stemmen hoor'.....
Terwijl ik het bord neerzet wijs ik hem erop dat het wellicht verstandig zou zijn om zijn vieze versleten 'honden uitlaat.... ik lig zo lekker in mijn stoel voor Netflix..... laat de boel maar bungelen.... ik draag die joggingbroek pas twee weken....vrije tijd kent geen schoonheid.... voeten horen te ruiken' kloffie te verwisselen voor iets waar je wél mee over straat kan.....
En dan die opmerking....'móet dat?'.....
 Van... enfin, even later in welriekende vlekloze spijkerbroek met overhemd mee naar het stembureau....
Goh we hoeven niet in een rij te staan...
Leeft de EU dan echt zo weinig bij mensen...?
Van....benzine tanken dan ook maar....
En ja Willem... we weten het...'wat is die benzine toch duur '....
Van..... Willem gaat zijn dochter ophalen...
Heb ik dan nu rust...?
De afwas.....
Maar natuurlijk....
Alles afspoelen.. in de vaatwasser.... aanrecht schoon....
Nog wat rondslingerende boodschappen opruimen....
Willems brood vast smeren....
 Wat rondslingerende post en anderszins opruimen....
Koffie....!!!!
Goed en wel met je koffie weer je heerlijke stoel gevonden hebben.... een slok nemen....
Honden gejank buiten..... en niet zo'n klein beetje gejank...
Door merg en been gaat het....
Van.... hond in de sloot....
Nee hè....!!!!!
Altijd als ik naar mijn werk ga heb ik kleren aan die vies mogen worden.... vandaag roept iedereen....'wat heb je een mooie jurk aan'... en uitgerekend nu springt Blitz de sloot in....
En die sloot INspringen kan ze als de beste.....maar dat eruit komen.... dat is andere koek....
Ze piept... ze gilt.... ze jankt....
Nee Blitz... dit keer spring ik er niet bij in om je te redden....
Ik ren naar buiten door de voordeur....
Op het lage stuk naast het huis kan ze op de kant krabbelen.... want op de vlonder klimmen lukt echt niet....
Ik wil net naar lage plek hollen of Willem komt eraan....
Tja.... en niet in zijn...vieze versleten 'honden uitlaat.... ik lig zo lekker in mijn stoel voor Netflix..... laat de boel maar bungelen.... ik draag die joggingbroek pas twee weken....vrije tijd kent geen schoonheid.... voeten horen te ruiken' kloffie .....
Maar in zijn goeie spijkerbroek, net van de waslijn overhemd en nieuwe schoenen.....
Van... en Blitz weigert naar het lage stuk te komen...
Die blijft verwoed al jankend, piepend, schreeuwend, pogingen ondernemen om de vlonder op te komen....
Van... en dan mijn held Willem.... die eerdere keren altijd riep 'Wampie de hond ligt in het water, haal hem er even uit'....
Hij klimt in twee sprongen over de schutting.... in twee passen naar Blitz.... en trekt hem aan zijn nekvel omhoog....
Van.... en je wilt niet weeeeeeeten hoe ernstig vies die twee nu stinken....
Je zou bijna willen dat Willem zijn vieze versleten 'honden uitlaat.... ik lig zo lekker in mijn stoel voor Netflix..... laat de boel maar bungelen.... ik draag die joggingbroek pas twee weken....vrije tijd kent geen schoonheid.... voeten horen te ruiken' kloffie  weer aan had....
Van..... snel de twee andere bandieten in de kamer en Blitz onder de tuinslang.... terwijl je weet.... die sloot stank blijft zeker een week in zijn vacht hangen....
En Willem.... niks niet omkleden hoor.....!
Van..... en dan nog wat.....een hond schudt zich trouwens nooit alleen buiten uit....
Die handeling herhaalt hij binnen nog eens drie tot vier maal....
Gevolg.... vloer dweilen.... en niet alleen de vloer want de spetters zitten overal tegenaan....
Van....'Wampie!'......(Ik voel weer iets aankomen)....'zou jij Babeth's galajurk voor het feest
morgen kunnen verstellen".....
Och lieve help.... wat is het probleem....?
Te laag uitgesneden hals..... teveel ongewenst zichtbaar....van een.... let op....hagelwitte kanten jurk....
Van.... een kanten jurk zó verstellen dat er minder zichtbaar is.... van die precies sluitende kanten bloemetjes die geen kant op kunnen dan precies op de plek blijven waar ze zitten....ken je dat....?
Een zo goed als onmogelijk klusje....
Van.... eerst koffie.... dan een diepe zucht.....
Ik plof met naaidoos boven op bed.....
Je moet er toch niet aan denken dat de hagelwitte van fijn kant vervaardigde jurk hier beneden veranderd in een smoezelige naar slootwater stinkende Assepoesterachtige poetslap....
Zo'n prachtige hagelwitte verfijnd kanten jurk met sexy vleeskleurige binnenvoering van 'het mag wat kosten voor zo'n gelegenheid ' kwaliteit....
Ik schuif... ik priegel.... ik speld.....ik torn..... ik naai kleine onzichtbare steekjes..... ik schuif en priegel en speld weer....
Hmm..... aardig gelukt.....
Je ziet er zo goed als niks van....de kniesoor misschien alleen....
Die kan morgen met een gerust hart de limousine instappen om naar het gala gebracht te worden..... en trotse papa mag haar bij de rode loper toejuichen....
En dankbaar is ze....
Van... en als je dan denkt dat je alles gehad hebt....
Dan roept de man in zijn naar slootwater stinkende met kroos besmeurde spijkerbroek vol eraan zijn blijven plakkende losse hondenharen en 'kan zo de wasmachine weer in' overhemd op zijn doorweekte nu naar zweet én sloot ruikende Zweedse klompen 'Wampie..... ik heb een gedicht over mijn moeder gemaakt.... wil je even luisteren of het goed is....'
En dan blijf je op gepaste afstand.... liefst ergens halverwege de trap.... staan om naar hem te luisteren.....
Maar dan hoor je 'nee kom nou even naar beneden en luister even goed'....
Dus daal je de trap verder af..... binnen die niet te harden geur en smurrie zone....
Je luistert naar het gedicht dat gerelateerd is aan het bijbel gedeelte (psalm 23) dat vanmorgen bij zijn moeder is voorgelezen door de bevriende dominee....
Je denkt.... ik kan weer naar boven....
Maar nee.... dan móet je, half over je nek gaand van de nu wel erg in je neus hangende en 'hoe houdt Willem het hier uit?" stinkende bende,  het originele bijbel gedeelte ook nog even aanhoren zodat hij kan aantonen dat het zo mooi op elkaar afgestemd is....
Écht.... als de discipelen hadden geweten dat ik honderden jaren later hun schrijven had moeten aanhoren naast een naar slootwater vermengd met kroos en vissen/eendenpoep stinkende levenspartner in een zielig mislukt gedweilde kamer die nog steeds dito geuren verspreid als de man en de hond die erin verkeren ,  dan hadden ze vast de lengte en de inhoud (de Heer is mijn herder) van de tekst aangepast.....
Van.... dus ik zeg jullie.....: als je denkt dat je van een dag keihard werken thuiskomt in huisje 'altijd wat' met de gedachte 'ik heb weekend... nu lekker rust'.....
Vergeet het maar.... hier begint het harde werken pas écht!!!!!.....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten