maandag 6 mei 2019

6 mei 2019

Dag van:
Het is pauze...
De pauze bij ons is verdeeld...
Zóveel leerlingen in zóveel klassen zou overvolle schoolpleinen betekenen....
Kleuters spelen op een apart plein, minder weerbare leerlingen hebben een eigen plein,  en ook de onderbouw speelt apart....
Van... nu is het de tijd voor mijn eigen kleuters op het kleurplein en groten van de hogere leerroute op het grote plein....
Net als ik koffie wil halen in de kantine, stormen de meesten naar binnen...
De pauze zit erop....
Iets verderop slenteren wat pubers....
Als ik langskom hoor ik "hey legendary Wampie"....
Een paar keer ingevallen in die groep en ik ben dol op dat clubje.....
Andersom ook, en daar moet je als juf dan weer wat voorzichtiger mee zijn....
Van... een aantal van die kanjers volgen me op Instagram....
Ze vinden zo'n juf met drie Duitse herders en haar reizen, waar ze veel foto's van maakt,  wel vet stoer...
"Hoe was het in Parijs" roept eentje....
"Echt wel super gaaf", antwoord ik...
"Mooie foto's had je gemaakt.... héle mooie.....en eentje wou ze kopen hè "....
"Dat heb je good gelezen", antwoord  ik, "maar ik verkoop niet hoor".....
"Heb je een échte camera", vraagt een ander....
Nou weet ik niet wat een onechte camera is maar ik ga er vanuit dat hij een spiegelreflex bedoelt...
"Tja.... ik heb wel een spiegelreflex maar de Parijs foto's zijn met een kleine canon ixus gemaakt óf met mijn mobiel....
Instagram heeft alleen een steengoed bewerkingsprogramma én ik heb de app snapseed en daarmee kan je zelfs de lelijkste foto's mooi maken...."
"Ze waren echt heel mooi"....
En dan....
"Ze heeft geen goeie camera nodig joh....Wampie fotografeert met haar hart "
Van... het is daarom ook dat ik met koffie even later het kleuterplein oploop en mijn zorg binnen onderwijs assistent opmerkt "zó wat loop jij met een grote glimlach om je mond"....
Mijn dag kan niet meer stuk.....
Duizend miljoen keer liever zo'n opmerking dan de vraag om een foto  of de complimentjes van technische prof fotografen....
Van.... ik ben sowieso blij om alle kinderen weer te zien... ook die uit mijn eigen klas....
"Juf hij heeft je knuffels erg gemist hoor de afgelopen twee weken", zegt een vader die zijn zoon komt afleveren....
Ik deel vandaag dus maar wat extra knuffels uit....
Tegen één leerling: "oh ik kan je wel opeten.... kijk maar je oortjes zijn al bijna weg"....
Hij kijkt me aan, lacht... en zegt: "Jij bent koekoek"....
Maar... terwijl ik in de lach schiet gaat toch heel voorzichtig zijn linkshandje even naar zijn oor....
Gelukkig... het zit er nog aan....
Van... vandaag trouwens als de bliksem aan een moederdag cadeautje gaan werken....
Niks leuker dan zondagochtend je kleuter aan je bed met een verrassing.....
Alles beter dan kruimels beschuit tussen je lakens en gemorste jus d'orange op je nachtpon....
Al heeft dat natuurlijk ook zijn eigen charme....
Van.... een bijscholingscursus, die zo snel gaat dat je na een kwartier al het spoor bijster bent met z'n allen,  lossen we op met ladingen humor....
En zo werd die eerste schooldag na twee vrije weken een hele ontspannen gezellige dag...
Vol zonbruine collega's, collega's met een jetlag, uitgeruste collega's, collega's met blinkend gepoetste huizen, vers geschilderde kamers en vakantie verhalen....
We kunnen er weer tegenaan.....
Maar mogen daar dan wel wat temperaturen bij waar vogels ook daadwerkelijk in de maand mei een ei kunnen leggen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten