dinsdag 21 mei 2019

21 mei 2019

Dag van:
Met schoonmoeder gaat het weer iets beter...
De penicilline kuur slaat aan en dat is een fijne meevaller...
Al vraag ik me af wat 'iets beter' dan betekent...
Beter van Alzheimer word je nooit....
Beter kan ik zeggen..... de longontsteking neemt af....
Net als haar geheugen...
Net als haar conditie....
Net als haar mobiliteit...
En dát geeft dan weer dat eerste afnemen  een rare bijsmaak...
Van....vandaag werd het thema voor de boekenweek 2020 bekend gemaakt... én wie het geschenk én het essay gaat schrijven....
Thema: rebellen en dwarsdenkers....
Doel: dat mensen met begrip leren ontwikkelen voor anderen en minder vasthouden aan vooroordelen....
Ik zou dan meteen zeggen.... loslaten die vooroordelen....
Verder zou het mooi  zijn, aldus de commissie, dat taboes worden doorbroken....
Denk ik op mijn beurt...ZIJN DIE ER DAN NOG??????
Ik zou jullie werkelijk géén énkel taboe in onze samenleving meer kunnen noemen.... zelfs niet eentje bedenken....
Écht niet... ik zit er al een kwartier over te peinzen...
Alles kan en mag en gebeurd tegenwoordig...
In kunst, op gebied van voedsel, tijdens seks, omgaan met elkaar, politiek,......
Ik weet het écht niet....
En aanvullend zegt de commissie dan,  "daarom koesteren we de vrijheid die door schrijvers genomen wordt om tegen de stroom in te werken, om dwars en vervelend te zijn, onaangepast en onafhankelijk."
Ik durf te beweren dat vrijheid van meningsuiting en dichterlijke vrijheid, een groot goed is...heel groot..... zeker...... maar soms.... héél soms... zou ik ook wel wensen dat er een ietsiepietsie... misschien wel ietsepietsie meer, wat zorgvuldiger daarmee werd omgegaan....
Wat mij betreft geldt; dat je alles kan en mag hoeft is prachtig wellicht.... maar hoeft nog niet te betekenen dat je het ook allemaal maar moet doen....
Alleen het te mogen voelen moet al ruimte genoeg geven....
Van.... maar dan komen ze met een lijst schrijvers die huns inziens rebellerende dwarsliggers van hun tijd waren....
Jan Cremer, Connie Palmen, Annie MG Schmidt,  Multatuli,  Anna Blaman en Jan Wolkers 
Kijk..... en dan denk je toch weer wat genuanceerder....
We hebben het het dan meer over grensverleggers.....
Voor mij toch net iets anders dan dwarsliggers....
Rebellen ja... dat waren ze misschien wel....
Heel anders klinkt alweer de benadering van het Reformatorisch Dagblad:
De impact van het boek”), het zijn de rebellen en dwarsdenkers van de literatuur die zo onze blik verruimen en ons voorstellingsvermogen vergroten.”
Dit klinkt dan wel weer lekker....je blik verruimen....en waar betreft dat voorstellingsvermogen.... ik wil me niet alles hoeven voorstellen.... laat ik mijn grenzen maar liever bewaken dan verleggen in sommige opzichten...
Van.....niks vind ik persoonlijk heerlijker dan me te verliezen in de wereld die de schrijver schept...
Ik ben ook iemand die bijna nooit een boek aan de kant kan leggen...
Zo iemand die 's avonds voor het slapen gaan, nog even een hoofdstuk leest, de hoek omkrult of de boekenlegger tussen de laatst gelezen en de eerstvolgende bladzijde legt, en het dan op het nachtkastje legt... tot de volgende avond....
Hoe doen mensen dat toch....????
Gut nee.... ik ben diegene die met de zaklamp van mijn telefoon of een kaars haar ogen ligt te bederven tot diep in de nacht of de volgende ochtend.... of in ieder geval tot het boek uit is....
Het is daarom ook maar beter eigenlijk dat ik alleen maar in vakanties lees want ik zou geradbraakt op mijn werk komen als ik dagelijks zou lezen....
Van... of ik moet het bij artikelen houden.... zoals in brainwash.....
Dat geeft dan wel stof tot nadenken om je een nacht mee bezig te houden.... maar dan heb ik zo'n instelling van...' als ik in bed lig met mijn ogen dicht, rust ik ook wel uit'....
Van.... het thema van de kinderboekenweek is trouwens 'vervoersmiddelen' met als motto 'Reis mee '.....
Kijk... reizen.... dát noem ik nog eens grensverleggend en blikverruimend ....
Daar hoeven kinderen helemaal niet voor dwars te liggen .....toch.....?
(Gniffel gniffel)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten