woensdag 2 september 2020

2 september 2020

 Dag van:

Een hartstekening op je bureau vinden als je binnenkomt....
Een tekening met een prachtig hart met ogen (stom... ik heb m op school laten liggen dus geen foto)....
Van een oud leerling....
Ik zie jouw hart altijd in mijn ogen vertelt hij me als ik hem later op de dag op de gang tegenkom....
Ach lief mannetje... mijn hart voelt altijd jouw hart....
Zo klein... zo nét kleuter af.... al een heel leven achter de rug als Syrisch jongetje.... en dan zo'n gebaar...
Een mengelmoes van Syrische, Engelse en Nederlandse woorden maar dan toch "mijn ogen zien altijd jouw hart"....

Mijn dag kan niet meer stuk....

Maar dat hart heeft vandaag nog meer van die kleuters onder de hoede....
Een kleuter waarvan je aan het gedrag ziet dat het vandaag slecht in z'n vel zit.... wat is er aan de hand....
Een kleuter met een langdurige epileptische aanval.... en een bloedneus.... alarm dus....
Een kleuter waarbij wel heel veel autootjes uit de bouwhoek in zijn broekzak verdwijnen.... moet iets van aandacht vragen betekenen... even extra op letten vandaag ....
Een kleuter bij wie vandaag noch eten, noch drinken naar binnen wil....
Een kleuter die wel heel stilletjes aan het spelen is....
Ik kom vandaag ogen van mijn hart tekort....


Gelukkig ook vrolijke, goedlachse, zingende en neuriënde kleuters....
Ondeugende en uitdagende.....
Vermoeide kleuters... kleuters met een wit toetje....

En dat allemaal in één ochtend.... 
Vanmiddag zijn ze vrij....
Als klassenteam hebben we heel wat na te praten.... uit te zoeken.... te analyseren....

Van.... maar dan daarna toch lekker naar huis.....
Of zal ik eerst nog eens langs het grote winkelcentrum gaan  ...?
Even nog de andersoortige hectiek van het thuisleven ontlopen....
Ik doe het....!
Schaf ten tweede maal het bookazine van Aaltje van Zweden aan voor een collega....
Kom natuurlijk bij Didi's die twee veel te leuke maar 70% afgeprijsde vestjes tegen die me toelachen....
Ik bedoel maar.... voor €140.00 kleding meenemen en maar €31.00 hoeven afrekenen....
Dat noem ik koopjes jagen...
Euh... koopjes tegen het lijf lopen dan.... want jagen doe ik eigenijk nooit...

Van..... oh ja... Babeth vandaag weer bij ons...

Rekening houden als ik straks boodschappen ga doen....
Eerst even naar de wc.... ze zijn weer open....
Inclusief toiletdames (corona biedt gelukkig toch ook weer werkgelegenheid)..... nou ja... en tegen betaling... maar ach... ik gun het ze...

Staat me daar een lief, ik denk Indiaas vrouwtje in toilet outfit te huilen...
Uitgekafferd door een klant zojuist....
En ik kan zo slecht tegen huilende mensen.....
Ik hoor, met mijn arm om haar schouders (oh shit coronaregels vergeten...), haar trieste verhaal aan....
De vrouw vond 70 eurocent een belachelijk bedrag in haar drol achter te laten....
Maar dan die woorden die ze het arme mens naar haar hoofd slingerde....
Een andere vrouw die er ook bij staat had het allemaal gehoord....
"Je moet voor dat bedrag je bruine rotkop zelf in die plee steken...."
"In jullie land schijten ze toch ook gratis in de goot"....


Als ze uitgehuild is adviseer ik haar toch naar de aanwezige bewaking te lopen.... en daar haar verhaal te doen....
Het arme mensje durft niet....
En ik sta me op te vreten....
Was ik maar een paar minuten eerder gekomen....
Anders dan die vrouw die het hoorde had ik mijn bek wel open gedaan....
Ik begrijp de wereld echt niet soms.....

Van..... met een buikpijn gevoel loop ik naar de auto....
Ineens is mijn winkel plezier vergald....
Letterlijk vergald....

Van...... thuis kan zelfs de aanblik van een stofzuigende Willem er niet voor zorgen dat ik dat rot gevoel kwijt raak....
Eten koken dan maar....
En Babeth verder helpen die druk op haar borst voelt en benauwd is... geen verpleegkundige stage mag lopen nu .... en zich moet laten testen....
0800 1202 bellen dus.... sofi nummer bij de hand.... en dan te horen krijgen dat je pas vrijdag getest kan worden.... tegen de avond....

Nee dat is lekker....
En dat nog niet eens in Arnhem maar in Nijmegen....

Van..... Willem gaat weer eens heerlijk muziek maken....
Het rijk is voor mij....
Schatkamer op tv.... breipennen in de hand....
Honden die de tuin uitgraven... ze doen maar....
Een mensje op leeftijd die zich na twee slokken whisky toch laat overhalen het Piëta beeld waar ze 23.000 euro voor wilde hebben, voor 8500 euro van de hand te doen.....
Maar ook de man die voor 3250 euro zijn eigen handgemaakte valmes van de hand doet terwijl hij er minder voor in gedachte had....
Gewoon heerlijk nonsens tv dus....

Het plee gevoel zakt een beetje, maar nog te weinig,  naar de achtergrond....
Ik denk dat ik vannacht in mijn droom iemand ontzettend in elkaar ga timmeren....
Ach.... dan heb ik het ook maar direct helemaal verwerkt.....
Sta ik morgen in ieder geval fris weer op...
Fris in de meest letterlijke zin van het woord.... want er hangt nu toch nog een naar luchtje om me heen....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten