dinsdag 22 september 2020

22 september 2020

Dag van: 

Bah.... afschuwelijk gedroomd....
Over een ver verleden dat je dacht achter je gelaten te hebben en dan weer in een droom terugkomt...
Bah....
Soms kan ik dat onderbewustzijn wel schieten....
Denk je alles verwerkt te hebben, zit er toch nog wat verscholen....
Eerst maar eens even van bijkomen dan....

Dan rustig de dag opstarten...
En dat die zo mistig begint als het in je hoofd voelt...
Maar wel een mooi gezicht als ik zo over de Veluwe rij...
De mist hangt in de bomen... als een soort sluierslinger...
En nee.... ik zou geen mobiel meer pakken als ik achter het stuur zat, dus ik heb er geen foto's van...
Neem nou maar gewoon aan dat het mooi was...

Van.... zo'n chaos als het gisteren in de klas was, zo rustig is het nu....
Wat kunnen ze al spelen die kleuters van ons...
En tussentijds hoor ik alle termen die we ze zo onopvallend mogelijk proberen aan te leren, terugkomen in het spel...

Boven, beneden, aan, uit, groot, klein, voor, achter, hoog, laag....
Dat lijkt voor jullie natuurlijk een bagatelletje maar voor ons betekent het, dat zo langzaamaan, de rekenvoorwaarde begrippen erin slijten...
Net zo als dat ze details leren herkennen de eerste lees en schrijf voorwaarden zijn....
Soms denk of voel ik nog wel eens dat dat kleuteronderwijs onderschat wordt...
Maar geloof maar dat als de basis er niet is, de kinderen geen steek verder komen....

Van...."Juf ik ben boos"...
Hè jeetje wat naar.... hoeveel boos ben je....?
Honderdduizend of honderdmiljoen....?
"Heel veel tien...."
"Heel veel zoooooo".....(hij strekt zijn armen wijd uit)....
Dat is toch een beetje minder dan dit...(en ook ik strek mijn armen uit)...
"Ja maar ik wil op de skelter...."
Ja maar ik wil ik de auto van jouw juf...
Hij kijkt me wazig aan...
"Ik wil gewoon op de skelter.... maar nou ben ik door jou niet boos meer".....(en hij kijkt me heel boos aan...)
Hè jammer, zeg ik.... je ogen worden juist zo mooi zwart als je boos bent en dat vind ik juist zo mooi....
Ja maar jij.... jou....(hij kijkt recht in mijn ogen).... jouw ogen kunnen nog zwartselder worden.....(en hij pakt en driewieler)....


Van.....mijn oud leerling boefje komt een knuffel halen...
Ik gebruik zijn woorden "Ik lief jou"...
Hij straalt..."Ik lieferder jou ook meer"....
Ik geef hem stickers... dat heeft hij wel verdiend na een dag met twee vreemde juffen voor zijn klas en zonder boze bui...
Hij loopt verguld naar zijn klas.... alle klasgenootjes deelt hij in zijn vreugde.... ze krijgen allemaal te stickers....
Hoezo het onhandelbare boefje........

Van.... en oh wat heerlijk....
Bij ons wisselt best wel regelmatig binnen de schoolondersteuners als therapeuten, logopedisten, enz. 
Vandaag komt een hele nieuwe jonge, net beginnende,  ondersteuner een leerling halen...
Ze heeft hem pas één keer eerder gezien....
Ikzelf ben even naar het toilet....
Daarna ben ik druk in de weer met een smiley beloningssysteem voor een andere leerling terwijl de kinderen inmiddels buitenspelen....
Een half uurtje later komt de ondersteuner met een leerling terug....
Ik kijk haar een beetje glazig aan....
Wat moet je nou met hem?.... vraag ik....
Oh.... heb ik niet de goede leerling dan...???
Ik vond ook al dat hij zo anders reageerde dan de vorige keer.... maar dan lijken ze zeker op elkaar!!!!
Ach, ach... hoe vaak zal ze later dit verhaal van beginners blunders (ik dacht dat ik door de grond kon zakken) nog vertellen....


Van..... nu nog een Teams videobel afspraak.... de pratende beer voor in de klas, bij de Action halen.... boodschappen doen en naar huis....

Thuis waar een Willem in zak en as zit want hij krijgt iets niet gescand....
"Ik ga het vanavond nog eens proberen" oppert hij...
Met zo'n zoete stem met ondertoon....
Ja, jaaaaaa..... wedden dat ik vanavond de Sjaak ben...

En wat denk je....
Grrrrrrr de subtiliteit van de man....
Je hebt moe hè ....?
Ja ik kak wel aardig in nu ja.....
"Ga maar lekker breien"....
Ja daar ben ik al mee bezig lieve Willem....
"Ik ga even scannen hoor...."
"Kijk, zo leg ik hem neer onder de klep "....
"Nou... kijk nou!...... hij doet weer hetzelfde als vanmiddag...."
"Snap jij dat nou?"...(hij probeert zijn boosheid en ergernis te verbergen)....
Hm, hm.... hum ik....
"Wat zeg je...?..... en hij herhaalt, Snap je dat nou".....
Ik schud mijn hoofd.....
"Ik heb mijn bril niet op... wat doe je nou...?"
(Dit klinkt al boos)
En wat een gebazel 'ik heb mijn bril niet op.....

Dan kun je ook niet zien dat ik 'IETS' doe....
Nee Willem Ik snap het ook niet....
"Maar gisteren kon ik nog scannen,  dat had ik zelf uitgevogeld".....
Hij doet weer een poging....
Ik reageer niet....
"Ja zeg dan eens wat...."
Willem ik weet het ook niet...
"Ja kijk dan eens even"....

Kijk... en daar gaan we dus... ik zei het toch.... de weddenschap heb ik gewonnen...
Mijn naam is Sjaak....
Daar gaat mijn breiwerk...

Van.... ik pak mijn breiwerk weer op als gebleken is dat hij het scan gedeelte zo om zeep heeft geholpen dat er een professional bij moet komen omdat het mij ook niet lukt na een half uur ploeteren....
En ik gezegd heb dat hij maar een fotootje van het te scannen document moet maken om dat op te sturen...
Willem pakt de afstandsbediening weer op, nadat hij de foto heeft verzonden, en aangezien ik tegelijkertijd kan breien en tv kijken zie ik Netflix oplichten...
En ik zie dat hij in zijn ooghoek mij ziet kijken....
Weer zo subtiel als mannen kunnen zijn zie ik bijna onzichtbaar zijn vinger een ander knopje indrukken....
Och... hij stond nog op de oude zender...(leugenaar!!)...
Wil jij wat zien schat...?
Nou heb ik geen idee wat dinsdagavond zoal te brengen heeft dus zapt Willem...
Opsporing verzocht...
"Dat vind jij leuk hè?"....
Tja ach.... maar de zin afmaken kan ik al niet want we zijn al drie kanalen verder....

Op de mannen zender ziet hij een spannende film...
"Al twee keer gezien maar blijft spannend"... zegt mijn lieve "Wat wil je zien schat" tegen me...
En hij blijft kijken....
Tien minuten dan.... terwijl ik brei zonder te kijken want dat soort gewelddadige films interesseren me niet...
Dan zapt hij terug naar Netflix....
"Ach ja... jij kijkt toch niet...."
Hoe subtiel kan een man zijn.....
Echt hè.... af en toe....
En wij verstandige vrouwen dan maar niet laten merken dat we ze door hebben.....

Van... maar het is mooi geweest....
Ik ga mijn mooie dromen maar eens opzoeken...
Kan ik dat nare gevoel van vanmorgen,  dat me toch stiekem een beetje bleef achtervolgen vandaag, van me afschudden.....
Denk dat ik de dromenvanger maar even tijdelijk boven mijn bed hang vannacht...
Gewoon... voor de zekerheid.... voordat mijn subtiele brein toch naar een andere zender dreigt te zappen...







Geen opmerkingen:

Een reactie posten