maandag 28 september 2020

28 september 2020

Dag van:

En zo stapte ik negatief en wel vanmorgen de school weer binnen...
Alsof er niks gebeurd was...
Nou ja... ik hoeste de deur vanzelf open, proeste de koffie haast uit de automaat.... collega's namen uit voorzorg al twee keer de anderhalve meter afstand in acht als ik naderde... en de tissues waren niet aan te dragen en de oud papier bak vulde en vulde zich daarmee.... maar... ik was er....

Twee verjaardagen te vieren vandaag...
En kleuters zijn jarig... Van hun kop tot hun teen.... door merg en been ....
Alles in ze viert feest....
Kunnen wij gewoon onze verjaardag rustig aanschouwen of over ons heen laten komen...
Een kleuter niet...
Kleuters ZIJN jarig.... die beleven jarig zijn.... juichend, springend, zingend, dansend, lachend.... het is hun feestdag!!....
En dat er corona maatregelen zijn en daarom papa en mama er niet bij kunnen zijn.... er geen taart is maar keurig voorverpakte traktaties... dat maakt ze niks uit....
Ze krijgen een muts op, mogen kaarsjes blazen, er

wordt voor ze gezongen, ze staan in het middelpunt, de klas is versierd, hun foto staat op het digibord... en ze mogen een vingertje meer opsteken... want ze zijn 5... of 6.....
Dat laatste vergt dan weer wel wat oefening....

Deze trouwens ook:
En.... wat heb je gekregen voor je verjaardag...?
"Een cadeautje!"....

Van.... de overgang naar ander weer is merkbaar...
De kinderen zijn druk en vliegen van de hak op de tak...
De klas ligt vol met als wat even gepakt is om het dan weer achteloos te laten liggen... zonder op te ruimen....
Het miezert onophoudelijke buiten maar weer besluiten toch maar naar buiten te gaan...
Even de energie kwijt...
Dat frisse neus halen idee zeg maar....

"Juf... Waarom heb jij een paraplu...?"
Wat denk je, antwoord ik retorisch...
Nou denk je natuurlijk dat er een antwoord komt als 'omdat het regent'....
Nee dus.....
"Omdat je geen regenlaarzen hebt hè...."


En ook in de regen zonder regenlaarzen maar onder de paraplu vinden leuke gesprekken plaats...
(Onze kleutergroepen geven dierennamen)...
"Juf... jij bent een vlinder hè....?"
Ja....
"En ik ben een panda...."
Jazeker....
(Waar wil hij heen met deze opmerking???)
"Een panda kan geen vlinder worden hè.... maar een rups wel.... ik ben ook geen rups...."...
Dat klopt....
(Ik heb hem door)...
Maar een panda kan wel op bezoek komen bij de vlinder... wil jij dat graag...??
Er wordt heel enthousiast geknikt....
En zullen we dan vlinder thee drinken als je komt...?
"Nee... dan wil ik met de grote terreinauto spelen....!"

Van.... nu nog een ouder gesprek in het Engels...
Wat opruimen en opnieuw de klas inrichting onder de loep nemen...
De laatste feest foto's naar ouders sturen...
En gauw naar huis....

Je merkt het meteen... ook de verwarming op school gaat vroeg uit en de kou is al voelbaar....
Morgen maar een vest meenemen....
Even wennen weer aan die weersomlag.....

Trouwens, ik voel wel weer dat ik er een dag op heb zitten met al dat gehoest...
En... ik wil de persconferentie voor geen goud missen...
Zitten we echt in een tweede corona golf...?
Je kan je toch bijna niet voorstellen dat mensen elkaar dit aandoen...

Van.... maar het is heus.... het gevaar nadert met rasse schreden...
De ziekte zonder gezicht....
Of misschien juist wel de ziekte met vele gezichten...
En weer worden de regels aangescherpt...
We kunnen het bijna niet geloven....
Waar blijft die lamzak van een W Engel nou met zijn virus waarheid.... die mensen aan het opruien is om vooral de regels aan hun laars te lappen omdat het allemaal onzin is wat er verteld wordt...

Ik vraag me af wat ik een groter gevaar vind... die man of de corona zelf....
Ofwel de ziekte met of zonder gezicht....

Van.... ja Willem ik blijf nog even wakker.... want ja ik zal je fluitspel opnemen....
Ja, het klinkt heel mooi Willem....

Toch best apart dat onze werelden zo hetzelfde waren... allebei thuiskomen met onderwijs verhalen.... en nu die werelden zo verschillend zijn geworden in een paar maanden tijd....
Ook wel weer boeiend natuurlijk...
Maar toch ff wennen....!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten