woensdag 30 september 2020

30 september 2020

Dag van:

Nou moet ik zeggen... dat was niet verkeerd naar school rijden vanmorgen onder de klanken van mijn nieuw verworven muziek usb stick vol Racoon nummers....
Én de stoplichten zaten mee... dat kan het natuurlijk ook nog geweest zijn....

De voorspelde regenbuien zorgen ervoor dat we beginnen met buitenspelen....
Zal ons niet meer gebeuren dat we de hele dag binnen moeten blijven...

Op mijn bureau ligt een tak....
Een tak met een touwtje....
Men vertelt mij dat die van een oud leerling is als cadeautje voor mij... maar ik was al vroeg weg gister....
Ik weet zeker dat die leerling vandaag langs komt...
Uit papier knip ik hartjes en hang die aan de tak.... en schrijf er zijn eigen legendarische woorden "Ik lief jou" op....
Her en der prik ik ook een spekkie....
Ik prik koud de laatste eraan of... zie je wel... daar is hij...
Zijn gezicht straalt.... zijn tak leeft....
Zijn armpjes voel ik om me heen.... en in mijn oor hoor ik "Jij nooit doodgaan".....
Een kind uit een oorlogsgebied....
Waarom prikken die verdomde tranen nou toch achter mijn ogen....


Van..... Kinderboekenweek....
Hoe maak je het thema "en toen" duidelijkaan kleuters met een verstandelijke beperking....
Mijn assistente en ik peinsden ons al dagen suf....
Opa en oma tijd... stambomen....
Dino's.... kasteel met ridders....
Als trekken we uit de kast.....
Hun "en toen" ligt echter nog heel dichtbij nu...
En toen kwam de bus... en toen moest ik naar school... en toen was ik hier.....
Dat oma en opa uit een ander tijdperk komen zal hun een zorg zijn.... oma is hier en nu....
En toen kwam oma... en toen kreeg ik een snoepje... en toen ging oma voorlezen......
En dat oma's vroeger de Rolling Stones luisterden.... op een puch reden.... nog geen Nintendo's of WIi-en hadden, zal ze een zorg zijn....
Want nu luistert oma met ze naar 'hoedje van papier'.... en speelt mee op hun WIi.....
Want dat kunnen oma's....
Met zoals oma's kunnen knuffelen zoals alleen oma's dat kunnen....
Oma's springen geen touwtje voor hun plezier maar in het fitness centrum om af te vallen ....
Zo zit dat dus...!


Van... ik handel administratieve rompslomp af en ga naar huis...
Thuis waar Willem met een oud leerling en zijn moeder zit....
Neehee.... ik rij eerst even langs de kringloop....
Op zoek naar kleuter spullen.... en dingen van "en toen"...
Maar de echte 'en toen' dingen zijn wel erg kringloop....
Mijn 'en toen' nu beperkt zich hier dus nu maar tot de tijd vanaf fisher price speelgoed....

Van.... kijk nou... ons bruggetje is afgezet...

Opnieuw grind erop.... afgedekt en afgezet...
Dat betekent een eind omlopen voor de honden....
Zij blij.... wij minder....

Van.... heerlijke oud leerling met zalige bravoure verhalen...
We genieten....
Als het hij over voor zijn meester Willem...
En ex meester Willem glundert en geniet....
"Hier deed ik het voor Wampie... voor deze jongens"....
Ik denk terug aan de tak van vanmorgen...
Ik snap hem zo goed....
En ook ik ergerde me dood toen gister voor de zoveelste keer het digibord weigerde... het programma om lessen te maken voor de zoveelste keer veranderd was en ik alles opnieuw eigen moest maken... de digitale absentie lijst vanmorgen het niet deed.... dat ik weer anderhalf uur van mijn kostbare tijd, die ik bij de kinderen had kunnen zijn, moest inleveren voor dit soort gedoe...
Maar ik leg het opzij... voor dat gevoel van die tak....
Het pleit voor Willem dat hij er volledig voor de kinderen wilde zijn...

En ik geniet van beiden vanmiddag....
De leerling dit zo zijn ziel bloot legt bij zijn oude meester....
Laat het alsjeblieft niet verloren gaan aan digitaal gedoe....

Van... of de duvel ermee speelt...
Een berichtje.... Van een oud leerling van mij en haar vader...
Een ooit onhandelbare leerling die niet meer in een klas kon functioneren...
Na vijf maanden uit de klas kwam ze in onze klas....
En daar kreeg haar andere kant een kans.... tussen andere leerlingen... in één andere omgeving....
Een fantastische meid....
Ze loopt nu stage schrijft papa trots....
En ik denk...."en toen".....


Van.... broers en zussen dag....
Toch maar aan meegedaan...
Een fotootje ... en een appje....
'S Avonds belt mijn zus... handsfree vanuit de auto .... op weg naar de raadsvergadering....
Rechterhand van de burgemeester....
We praten de hele weg tot de parkeerplaats van het gemeentehuis....
Dan ga ik in bad...
En zet de live stream aan.....
Even mijn zus volgen en de andere raadsleden....
Maar al gauw word ik er melig van en begin haar te appen.....
Ik stoor nu midden in de vergadering...
Maar ze vergaderen via Zoom..... video conference... en ze is niet elke keer in beeld....
Ik lever commentaar op wat er langdradig gezegd wordt... eigenijk meer veel woorden niks gezegd wordt...afvalbeleid... en een niet werkende microfoon van een der raadsleden...
Rijp voor het chemisch afval zou ik zo zeggen....

Ja dat vraagt om humor natuurlijk....
Een raadslid met de naam Verstand die afscheid neemt.... ja sorry zus maar de humor ligt op straat... euh in de raadszaal dus... gemeente jullie zijn je Verstand kwijt....
We genieten van deze heimelijke geneugte tijdens de vergadering....
Dat is wat zussen doen... lol maken....!
En soms begrijpen we niks van elkaar.... en hebben de grootste trammelant.... en afstand...
We verschillen enorm en kunnen elkaar soms niet vinden....
Behalve dan in de humor... daar vinden we elkaar altijd weer....
En laat dat zo blijven....
Amen.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten