vrijdag 15 januari 2021

15 januari 2021

(Het vest past)

Dag van: 
Vandaag een jas aan die ons allen past....
Mantelzorg.... of iets dat er op lijkt....
Van onze vrienden ligt er eentje al thuis, de ander nog in het ziekenhuis...
Vandaag zal ik bij M zijn, afgewisseld door haar dochters...
Ik hobbel op en neer naar de apotheek.... ik hobbel op en neer naar de winkel...
Je doet na zijn operatie toch een beste jas uit en ook de eetlust is ver te zoeken...
Gelukkig gaat er wat fruit en kippensoep in...
Tussendoor regel ik wat werk.... kijken we tv... brei ik wat... en regel weer wat werk....
Dan komt het verontrustende bericht vanuit het ziekenhuis....
De nier is goed maar werkt niet....
Zorgen dus.... 
Maar naast die zorgen delen, praten we elkaar ook moed in.... pinken een traan weg.... en maken weer een vuist.....
Een scan moet gemaakt....
En natuurlijk laat de uitslag op zich wachten....
En er is al zoveel gewacht....

Maar ondertussen ben ik afgelost...

Op naar mijn kliek vriendin....
Door de ramen zie ik haar zitten...
Gebogen over een puzzel aan de eettafel....
"Die Anton Pieck laat ik liggen hoor... allemaal bruine stukjes... veel te somber"... zegt ze als ik binnen ben...
En dus ligt er een puzzel waarvan ik door de bomen het bos vol 1000 stukjes niet zie, maar wel een voorbeeld vol met vrolijke gekleurde gezichten en sportachtige taferelen....
Nog altijd mis ik onze vriend Ben in de stoel....
Maar evenzogoed is het knus en gezellig zo samen aan de eettafel met een kop koffie en een boel verhalen tussen ons in....
Zo wil ik oud worden denk ik nog.... héél oud....
Gezellig babbelend aan een tafel met een kop koffie...
Het voelt goed.... 
Goed omdat je ondanks het gemis, toch zo tevreden kunt zijn om vooral al het goede dat was, is en vast ook nog blijft en komt....
De tijd verstrijkt zonder dat we er erg in hebben...
En als het tijd is om op te stappen doe ik dat met tegenzin....
Gezelligheid kent dus wel tijd....

Zo wil ik met jou....
Aan een tafel
Kleedje
Kopje koffie
En een goed verhaal
Zo wil ik met jou....
Puzzelstukjes 
Chaotisch gedrapeerd
Op zoek naar
Naar een wederhelft
Zo wil ik met jou....
Gerimpeld
Gekromd
Van verdriet
Bewegend
Met de kracht
Van tevredenheid
Die in een lach
Om de mond verschijnt
Zo wil ik met jou....
Héél oud......

Het kabinet is gevallen...

Welja joh... dat kan er ook nog wel bij....
Ik snap het... maar ik baal ervan...
Niet voor die gedupeerde ouders.. oh nee... voor hen juich ik het toe..... maar om de houvast die ik even niet voel...
En natuurlijk zal een demissionair kabinet de touwtjes in handen houden...
Maar nu in een tijd waarin zoveel onzeker is.... alles wankelt..... had ik zo graag dat kabinet nog behouden...
Al was het alleen maar voor het gevoel.....

Thuis komt het bericht...
De nier doet het voor een deel niet....
Een bloedprop is de oorzaak....
Alom heerst verslagenheid..... stilte.... ongeloof.... als een steen op de maag...
Waren we allen zo overtuigd dat nu alles achter de rug was... de klus geklaard... niets kon meer mis gaan.... het ging zo voorspoedig....had je hier toch te weinig bij stil gestaan....
Maar de strijd wordt niet opgegeven.... tegenslag maar niet de strijd verloren...
Vooralsnog is als beter dan de nier die erin zat...
Halve kracht betekent toch verbeterde kracht....
Al is het dan voor 10 jaar...
Die zijn in ieder geval gewonnen...!!!!!
Maar dat gevoel moet nog even van landen....
Nu eerst die domper te verwerken....
Opkrabbelen uit een dal kost tijd....
Alweer die tijd....

Tijd die
Mét een 
Vernietigende werking...
Langzaam
Je energie
En kracht ontneemt...
Eindeloos wachtend
De tijd nemend 
Onderzoek na onderzoek
Uitslag na uitslag
Je brengt 
Naar die tijd
Van verlossing
De tijd die 
Juichend even stilstaat
Om het leven
Te vieren
De toekomst
Dichterbij brengend
Naar de tijd
Die dan weer meedogenloos
De hoop ontneemt
In een tijd
De adem stokt
En weer doorgaat
Naar de tijd
Die komt
Om de strijd
Hernieuwd aan te gaan
Mét de les
Dat de liefde
Behouden blijft
Tijdloze
Liefde
Die uren en minuten
Vernietigt
In de eindeloosheid
Van liefdevolle
Liefdeskracht

Want jij bent het pak
Waar ik niet 
Bij neer wil zitten
Maar opnieuw
Zal inpakken
 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten