woensdag 27 januari 2021

27 januari 2021

 
(Wie heeft hier gelijk?)

Dag van:
Ik rij naar school....
Waterkoud is het buiten...
In Arnhem zuid regent het...
Ik ga de brug over.... rij richting station in het centrum.... en ik rij zo van de regen de sneeuw in...
Van de één op de andere seconde geen druppels maar vlokken....
Ik rij in Arnhem noord en.... regen....
Één van de wolken die ik in het donker haast niet zie,  had dus sneeuw verstopt in haar wolkendek....

Op school is het heerlijk..
Nu je in kleine groepjes werkt omdat de klassen niet compleet zijn, zie je de mooiste dingen uit kinderen komen...
Dat beetje extra aandacht doet ze goed....
De bravoure leerling is een stuk rustiger want hij hoeft niet op te boksen tegen de vele anderen om gehoord te worden....
En de zo vaak huilende leerling die huilt omdat je nauwelijks tijd hebt om rustig te luisteren wat hij nou bedoelt, huilt nauwelijks want je hebt die tijd nu....
En er was zoveel te vertellen... maar er was geen tijd om het te ontcijferen... nu wel....

Ook de leerling in zijn bubbel wordt langzaam zichtbaar omdat hij zich durft te laten zien....
En dan die angstige wantrouwige stille leerling..... die leerling met een verhaal..... die ineens lacht....
Niet sociaal wenselijk lacht... maar voluit recht uit het hart...
En als we dan de foto uitprinten waarop zijn lachend gezicht te zien is, herkend hij zichzelf niet.... en noemt de naam van een ander kind....
Er valt zoveel te ontdekken deze dagen....
Dingen die ik ook weer mee naar huis neem....

En dan ga je naar huis....
Straks online studie....
Zal ik voor één keer de boodschappen doen...?
Het is wel Willems dag... maar ach....

Meer in de trant van... ik heb niet weer zin in een loempia hoor...
En dan kom je thuis....
En dan is het één grote puinhoop...
De baas is weg... de honden hebben huis gehouden.... en aan huishouden is niks gedaan....
Eerst die puinzooi in razend tempo aan kant maken.... en schoon...
Nog twintig minuten om me voor te bereiden....
De zelftest... De toepassingsvraag..... De casus....
Nog vijf minuten om me in te loggen....
Mail met code zoeken.... link zoeken....
Maar ik ben op tijd...
Ik heb alleen niks te drinken kunnen pakken....

Maar alles is vergeven en vergeten als de studie begint...
Zo stil als iedereen afwachtend achter het scherm zit... weer een nieuwe module.... weer een nieuwe docent.... zo sprankelend zitten we er een kwartier later bij....
Dit is gaaf.....
Dit is inspirerend....
De module gaat over ouders... en de contacten die je daarmee hebt natuurlijk....
Maar eigenijk gaat het over driehoekskunde.....
En theorie van Chiel Egberts gebaseerd op de theorieën van Nagy (spreek uit Notsj... tja Hongaars hè)....

Je moet het vergelijken met een familieopstelling.....
En dacht ik eerder dat dat zweverige meuk was.... nou integendeel...
Je plaatst het kind, de ouder en jezelf in de driehoek... elke punt eentje....
Daaronder heb je het fundament..... vertrouwen...
Daaronder heb je vier pijlers of pilaren.... visie... respect.... communicatie... veiligheid....
En je gebruikt de tools Bonus....Verbinding.....Positie....
Bonus... doe wat je belooft, liefst een beetje meer en een beetje eerder
Verbinding.... eerst het kind maar de ouder eerder
Positie... waar ik ben..... waar ik sta.... wie ik ben.... ik ben juf....
En je houdt één ding goed voor ogen... het begrip loyaliteit.....
En in ogenschouw nemend dat met een ieder die bij de leerling betrokken is samen met jou... er een nieuwe driehoek gevormd dient te worden...
Nu de casus nog....
Nouuuuuuuuu....... casussen genoeg.....
Iedereen heeft wel een voorbeeld waar ze niet uitkomen....
Ik inclusief... ik heb er wel drie.....
Drie zware casussen....
En jeetje wat is het gaaf om te zien wat die driehoek je dan brengt.....
Ik kon precies zien waar bij mij het knelpunt zat....
Maar het grappige was dat de meeste ook daar het knelpunt hadden zitten.... bij de positie dus....

Beweeg je je teveel naar de leerling... of juist teveel naar de ouder dan is de driehoek al uit balans....
Soms.... of eigenijk best wel vaak, voel je je te verantwoordelijk voor een leerling....
Maar goed... maakte je de driehoeken ten opzichte van externe betrokkenen... zoals artsen... wijkcoaches.... zorgteam..... waar de afstand in de driehoek groot was naar ouders... dan was dat ook weer heel begrijpelijk....
Zo werkt die driehoek dus... alles wordt helder zichtbaar....
Misschien ook eens handig op je relatie toe te passen....
FOEI WAMPIE!!!!!......

Enfin... ik kijk dus al uit naar de tweede online bijeenkomst....
Bring it on....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten