donderdag 7 januari 2021

7 januari 2021


Dag van:
Het is nog pikkedonker als ik al klaar zit voor de pc.....
Teamsessie online....
Willem is maar weer op de bank gaan liggen...
Net iets te lang voor de tv gezeten gisteren om al het Amerikaans geweld te volgen... natuurlijk zappend met Netflix en één van zijn nieuwe favoriete series....
Op donderdag werken betekent vaak; de duopartners van een klas tegenkomen....
Weer andere gezichten maar weer dezelfde gezelligheid....
Na de bijeenkomst is het lessen maken geblazen....
Vormen zoeken in de kamer van de juf... cirkel, vierkant, rechthoek.....
En een bewegende lees les....
Hoe leuk wil je het hebben bij onderwijs op afstand...
Daar heeft een juf geen tijd voor als ze op school is, om zoiets te maken.....
Zonde eigenlijk... want dit is toch waarom ik juf geworden ben... leuke lessen bedenken...

Ik overleg me suf in Teams...

Het voordeel van elkaar live zien is toch dat ik na tien bijeenkomsten geen brilletje nodig heb maar nu wel...
Ik tuur me suf naar dat scherm....
Mijn ogen switchen van het ene beeld naar het andere.... 

Om half vijf schei ik ermee uit...
Willem heeft hartstikke hard zijn best gedaan het huis schoon te krijgen...
Oké... met een beetje hulp tussendoor van mij...
Ik bedoel... een stoel heeft twee zijden.... een tafel vier poten... en een trap niet alleen treden om te soppen....

Plof... mijn stoel... en ik kom er niet meer uit voorlopig...
Zucht.... nog een zucht.... één oog dicht... andere valt op een artikel in de Happinez....
Zelfs als je niet aan goede voornemens doet is het goed eens te reflecteren middels deze vragen van psychologe Alice Boyes...
Bring it on zou ik zeggen....
Vraag 1.....
Wat is de leukste ontdekking die je hebt gedaan het afgelopen jaar?
Ja, ja... dat is een nadenkertje...
Er gebeurde veel dit jaar waarin ik even zo veel van mezelf ontdekte...
Dat ik zomaar die reis en uitstapjes kriebel kon onderdrukken bijvoorbeeld.... en genoot van thuiszitten....
Maar tja, is dat de leukste ontdekking....?
Ik heb wel een mooiste ontdekking....
Dat ik ontdekt heb dat wat ik altijd zo hard riep 'school is mijn allergrootste veiligheid, daar kan ik me zelf geven en mezelf zijn.... niet helemaal de lading dekt...

Ik leerde dat thuis nu ook veiligheid betekende... en dat ik daar best wat zorgvuldiger mee om mag gaan...
Met het huis maar vooral de inwoners....
Oh ja... nog een leuke ontdekking dan...
Dat ik mezelf liever mét mondkapje zie dan zonder...
Dat mondkapje bedekt de minder mooie onderdelen van mijn gezicht maar laten mijn betere onderdeel; de ogen, juist zichtbaar.....
Ik vind het wel genoeg ontdekkingen....
Vraag 2.....
Wat was de grootste verrassing....?
Nou joh... doe eens gek... wat te denken van corona....
Oooooh nee... mijn verjaardag...!!!!
De film die mijn kids maakte en mijn collega's aan de deur.... al die gekke andere acties....
Ja, dat was toch wel absoluut de hoogtepunt verrassing....
Vraag 3.....
Op welke prestatie ben je het meest trots...?

Pffft.... weer zo'n lastige...
Dat ik sterk genoeg was voor de toespraak op Ben's afscheid...?
Dat ik mijn angst overwon na de eerste lockdown om toch weer op school te beginnen....(maar ja die zelfde angst heb ik nu bij de mutatie van corona en de tweede lockdown weer)....
Ik weet het even niet....
Misschien de herontdekte creativiteit van lesjes maken tijdens onderwijs op afstand dan...?
Ja doe die maar....
Vraag 4....
Wat is je favoriete aankoop....?
Hahahahaha... dat geloof je nooit.....
Een tregging..... zo'n mix van broek en legging....
Maar ook het nieuwe senseo apparaat en de cd van Ellen ten Damme.... oh en dat leuke jurkje van Paprika....
Pffft... ik kan ook nooit kiezen....
Vraag 5.....
Welke lastige uitdaging ben je aangegaan zonder ervoor weg te lopen.....?
Jeetje.....
Nou ja... weer gaan werken na de eerste lockdown dus....
En natuurlijk.... de magnetron schoonmaken.....
Vraag 6.....
Waarvan ben je blij dat je om hulp gevraagd hebt...?
Oeps.... ik haat hulp vragen...
Ik ben ernstig over selfsupportive.....

Dus oké.... omwille van die rot artrose móét ik wel om hulp vragen tegenwoordig; aan Willem om iets open te maken of iets te tillen....
Aan mijn assistente in de klas...
Maar ik blijf me daar rot over voelen....
Het is een tic... ik weet het... maar die heb ik nu eenmaal....
Gauw naar...
Vraag 7....
Welke relatie heeft je het meest positief verrast...?
Daar ben ik heel snel klaar mee....
Natuurlijk mijn huidige klassenassistente....
En lot uit de loterij....
Wat heerlijk om te werken met iemand die op dezelfde lijn zit en die aan één woord of blik genoeg heeft.....
Die zoveel hart voor de kinderen heeft....
Vraag 8....
Wie zou je willen bedanken voor de rol die hij of zij dit jaar in jouw leven heeft gespeeld....?
Jeetje.... mijn familie..... mijn liefde en vrienden... collega's.....allemaal... stuk voor stuk....
Maar iemand in het bijzonder....?
Er zijn zoveel mooie mensen die allemaal hun rol in mijn leven spelen.....
Dus gewoon allemaal.... hupsakee... BEDANKT!!!
Vraag 9....

In welk gedrag ben je beter geworden....?
Oké... weer een makkie....
Voor mezelf opkomen en van me afbijten....
Ja heus... het lukte me regelmatig....
Vraag 10......
Over welke kwaliteit of skill ben je zekerder geworden...?
Toe maar weer.... jemig....
Zouden jullie het weten...?
Misschien de wijsheid met de jaren... je ervaring delen met anderen..... oh... en vooral van mensen die bij je over een ander klagen doorsturen naar die ánder.....
Tja... en breien en vooral haken kan ik steeds beter....
Vraag 11....
Van welke simpele pleziertjes heb je het afgelopen jaar genoten....?
Koffie drinken bij mijn vriendinnetje...
Uit het raam naar buiten kijken over het water...
Visite van mijn kliek vriendinnetjes...
Willems fluitspel.....
En natuurlijk chatten of videobellen met mijn kleinkinderen...
Oh ja... en online kleuren... en wordfeud spelen....
Of een tulband bakken....
Breien....
Vraag 12....
Aan welk doel heb je gewerkt en welk doel heb je behaald....?
Nou héél simpel... ik leef nog.....!!!!!!
Vraag 13....
Welk technologisch snufje heeft je leven makkelijker gemaakt...?
Ik heb niet veel snufjes in huis...
Elektronica kan alleen maar kapot zeg ik altijd maar....
Maar als ik dan iets over de jaren mag kiezen.... dan denk ik toch wel de wasmachine....
Vraag 14...

Waarover ben je van gedachten veranderd en moest je je mening bijstellen....?
Joh... doe normaal... op mijn leeftijd....
Nou dan heb je het allemaal wel een beetje meegemaakt hoor.... dan verandert je mening niet vaak of niet zo heel snel meer....je ontwikkelt je gewoon door... dat wel....
Nou misschien dan dat ik me minder druk moet maken over een stoffig huis.... door de honden en zo.... en dat ik niet meteen dan overal een doek over wil halen of me ga zitten dood ergeren....
Vraag 15....
Wat heb je geprobeerd dat geen succes bleek, maar waarvan je wel iets geleerd hebt....?
Structuur in mijn leven brengen misschien....
Orde in de chaos die mijn leven rijk is  scheppen...
Ach... en een beetje structuur heb ik er wel aan overgehouden....
Vraag 16....
Hoe is de manier waarop je naar jezelf kijkt en over jezelf denkt, veranderd...?
Nou niet eigenijk.....
Misschien weer een stapje dichterbij accepteren van wie je bent, hoe je dat geworden bent en hoe je eruit ziet,  maar meer toch ook niet...

Vraag 17....
Van welk vooroordeel ben je je bewust geworden...?
Van geen enkel...
Ik heb geen vooroordelen.... ik oordeel sowieso niet.... niet ervoor en niet erna.....
Vraag 18....
Wat is er veranderd waar je je prettig bij voelt of van houdt....?
De vierde hond...?....hahahaha.....
Ja ook hoor... maar vooral dat ik het thuis zijn ben gaan waarderen..... en er niet zo nodig meer uit hoef om me fijn te voelen.....
En mijn nieuwe lekkere stoel uit de kringloopwinkel waar ik zo heerlijk in kan verdwijnen...

Willen jullie het ook eens proberen...?
Hier is de link...

Ik geloof dat ik genoeg gereflecteerd heb vandaag...
De groeten....!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten