vrijdag 29 januari 2021

29 januari 2021


Dag van:
Het blijft mooi, zo'n week van de poëzie...
En ik waag me maar weer eens aan een gedicht....
Geen sjoege van metrum en andere wetten de dichtkunst...
Ik rommel maar wat....

En ik zie
Dat jij
Het vertrouwde
Houvast
Verwaarlozend 
Aandacht zoekend
Aandacht trekkend 
Verdwijnend
In een veelheid
Van hartstochtelijk
Niets
Van kortstondig
Alles
Van verraderlijk 
Mooier 
Van bedrieglijk 
Beter
Jezelf
Kwijtraakt
In een
Nevelig nieuwe
Tijd
Totdat
Jouw wereld
Jou vergeet 

En dan ga ik weer over tot de orde van de dag....
Elke dag is tegenwoordig een dag van...
Hadden we gister de dag van het gedicht.... vandaag is het de dag van het werkplezier in de zorg (ik denk dat ze onder deze omstandigheden dit maar overgeslagen hebben want ik hoor en lees er niets over)....

Het is ook de dag dat de week van het vergeten kind begint....
Mijn brievenbus ligt vol met oproepen om bijdrage te

leveren aan deze week.... om alert te blijven.... enz...
Nou ben ik al jaren donateur... en alert ben ik genoeg....
Wat ik dan weer niet wist is dat de Guusje Nederhorst  foundation ter herinnering aan Guusje Nederhorst is opgericht.... en later de naam het vergeten kind kreeg....
Een stichting voor tienduizenden kwetsbare kinderen...

En... jawel... het is ook nationale puzzeldag....
Van legpuzzel tot kruiswoordpuzzel en alles daartussen...
Tjonge, en die legpuzzel is hout heden ten dage....
Had die man ze nu in coronatijd uitgevonden, dan was hij waarschijnlijk coronaschathemelrijk geworden...
Ene meneer John Spilsbury, kaartenmaker van beroep, landkaarten dus, zaagde ooit in 1760 één zijner kaarten in stukjes om zo aardrijkskunde te doceren....

Elk land was precies langs de landsgrens afgezaagd en zo verkocht hij ze aan scholen.... 
De eerste puzzels heetten niet voor niets jigsaw puzzels.... en jigsaw is immers het Engelse woord voor dunne figuurzaag.....
Het waren dus geografische afbeeldingen waar het mee is begonnen...
Maar iedereen vond het zo leuk dat er ook andere afbeeldingen in stukjes werden gezaagd...
En het waren eigenijk niet meer dan schuifpuzzels....
Pas rond 1800 bedacht men dat je ze ook in elkaar kon haken zodat de stukjes niet verschoven....
Toen kwamen er zeg maar die bolletjes en inkepingen in.....

Ook de eerste kruiswoordpuzzel komt uit Engeland....1913 is het geboortejaar van die eerste puzzel...en Arthur Wynne de bedenker....
Hij was kranten redacteur en hem was gevraagd en nieuw spel op papier te bedenken om de lezers te behagen...
En zo verscheen daar 21 december 1913 de eerste puzzel gedrukt en wel in de New York World....
Hij werkte namelijk voor een Amerikaanse krant...

Ach... het zijn gewoon leuke weetjes op zijn vrijdag....

Ik mag altijd graag op zoek gaan naar achtergronden...
En verder had de dag toch niet veel te bieden...
Ik moest wel van alles maar deed eigenijk niks...
Totdat dan Babs ineens hartstochtelijk stond te janken en manken...
Het leek of de wereld verging...
En mooi dat ze ook niet meer op haar poot wilde staan...
Nadat dit toch een uur aanhield.... ja niet het gejank hoor maar wel de pijn aan de poot.... toch maar de dierenarts gebeld...
Het was gelukkig slechts flink verstuikt...
Spuit erin... pillen mee... en vanzelf overgaan...

De tweede die hier sukkelde was Babeth die gisteren Covid gevaccineerd is..
En ja hoor... alle genoemde bijverschijnselen waren ruim van toepassing...
Nou is ze gelukkig geen pieperd dus ze sloeg zich er wel doorheen.... zeker met het gevoel dat het voor het goede doel was... namelijk immuniteit.... dus dat scheelde weer....

En dan waag ik me nu maar aan mijn doorloper en cryptogram....
Meer mijn ding dan die kruiswoordpuzzels...
Och en ik moet dat boek voor de studie nog uitlezen.... driehoekskunde....
En nog nadenken over de opmerking van Marc Marie Huijbregts..."Ik ben niet alleen wat ik doe"....
Ik kom mijn avond wel door dus...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten