zaterdag 16 januari 2021

16 januari 2021


Dag van:
Om nou de hele dag op die sneeuw te gaan zitten wachten lijkt me teveel van het goede...
Ik heb nog genoeg te doen...
Vlijtig begin ik aan de studie...
Er moet een verslag komen aan de hand van filmpjes...
Daar ben ik wel even zoet mee....
Maar het vlot en ik ben al aardig op weg...

Dan plots popt er zo'n mini schermpje in beeld dat aangeeft dat er mail binnenkomt...
In de vluchtigheid zie ik dat het zowaar van een stel medestudenten is... en ik lees iets van presentatie....
Huh....???..
Presentatie....???..
Normaliter zou ik dus de mail niet openen....
Dat komt wel weer als ik klaar ben....
Maar mijn nieuwsgierigheid is gewekt....


Een oproep om kahoot op mijn mobiel te zetten omdat we die woensdag tijdens de presentatiedag nodig hebben....
Presentatiedag....?
Heb ik iets gemist....???.
We hebben woensdag toch contactdag en het verslag moet af....?

Ik duik in de online agenda...
Verhip... woensdag presentatiedag....
Een presentatie over........
Alle tot nu toe behandelde modules.... ten aanzien van mijzelf en ten aanzien van de leerling... en zo....
Och hemel.... ook dat nog... dat krijg ik nooit klaar....
Ik verzand in een dip...
En een dip is nooit goed voor omschakelen, schouders eronder, opnieuw beginnen en creatief denken...

Eerst de dip te boven zien te komen...
Ik sla het verslag waar ik mee bezig was af.....
En ik neem een kop thee... met gember.... veel gember....
Een presentatie dus... en het is al half twee....
Dat wordt nachtwerk want morgen ga ik weer naar M...
Niet erg... maar wat voor originele presentatie moet ik nu weer bedenken....?

Ik moet nu niet moeilijk gaan willen doen want daar leent de tijd zich niet meer voor...

Simpele PowerPoint dan maar....
Zo saai....!
Maar er zit niets anders op....
Ik ga nu niet meer filmen, performen, knutselen of anderszins....
Ik kijk wel uit....

Wat heb ik nou het meest onthouden....?
Wat vond ik het leukst...?
Wat heeft het meeste indruk op me gemaakt....?
Nou... eigenijk dat EMB helemaal niet alleen voor EMB (ernstig meervoudig beperkt)  hoeft te gelden...
Daar ik zoveel voorbeelden gewoon in mijn dagelijks leven ook vond daarover.....
En zo begint in mijn hoofd het verhaal te ontstaan...
"Sinds LACCS in mijn leven kwam".....
Het zou een mooie titel van een boek kunnen zijn....
Ploing......pling.... toeters.... bellen....
Dus als ik nou....
En als ik nou....
Dan....

En daar is het idee...

Het idee van een digitaal prentenboek....
Illustraties van foto's uit eigen leven en die van school...
Verteller ben ik zelf in hoogst eigen persoon...
Anekdotes genoeg....
Liedje tussendoor...
En dan in powerpoint de bladzijden om laten omslaan...

Ik spit door mijn mobiel....
Ik spit door mijn one drive op de pc....
Ik spit door de foto's op Facebook....
Uur na uur....
En de tijd verstrijkt....
Dit ga ik nooit afkrijgen...

De telefoon...
Het is M.
De keratine is beter.... er is genoeg geplast.... ietsje licht aan de horizon...
En ik hoef niet te komen morgen.... ze gaat naar haar dochter...
Ik ga dit afkrijgen.....
Morgen heb ik weer een hele dag...
Noem dit de dag der voorbereidingen...
Morgen de dag van in elkaar zetten....
Er is weer hoop....


In ieder geval meer hoop dan ik binnenkrijg via de televisie over corona...
De scholen blijven dicht....
Ja, onze niet... maar andere scholen wel... reguliere scholen....
En kinderdagverblijven blijven ook gesloten...
Over de avondklok horen we morgen meer....
Nou, dit betreft geen prentenboek... dit is je reinste thriller....
Maar ik sta erachter....
En rustig blader ik verder door alle foto's waarvan ik een paar specifieke voor de presentatie zoek...

Maar bladeren door foto's vraagt natuurlijk om oponthoud....
Ach daar heb je Bikkel...
Willem kom eens kijken... hier óók Babs toen die klein was....
Och en Babeth moet je zien hoe een ukkie je hier nog was.... met dat brilletje ook....
Wauw wat was Lissabon toch een mooie stad...
En oh wat verlang ik naar Parijs....
Nee.... Van dit foto's bladeren moet je niet verwachten dat je enige tijdwinst boekt....
Herinneringen, herinneringen in beeld en in verhaal....
Maar de tijd dringt....
En het is inmiddels ook al donker geworden....
De magen beginnen te knorren...


Wie is de mol kondigt zich straks ook aan...
En kijk buiten eens....
Daar vallen de eerste vlokken...
Mijn Facebook en instagram ontploffen van de meldinkjes....
Sneeuwfoto na sneeuwfoto verschijnt in beeld....
En we hebben het welgeteld over anderhalve centimeter hooguit....
Je moet er ook niet te lang naar blijven kijken want dan is het alweer verdwenen...
En toch zie ik sneeuwpoppen verschijnen...
Ja wel met een hoog anorexia gehalte dan hoor....
Maar goed... ja jullie hebben gelijk... er ligt sneeuw...
Wauw....
En met die sneeuw valt altijd ook die stilte...
De natuurgeluiden isolator....
Sneeuwwolken zijn ook altijd zo bijzonder licht of verlicht.... is humor dat wel eens opgevallen...
Ze hebben een heel ander kleur dan regenwolken...
Tekenen regenwolken zich altijd zwart af tegen een donkere lucht.... sneeuwwolken tekenen juist licht af....


De honden krijg je nu met geen stok buiten...
Berust zet een nagel buiten de deur en springt haar mand weer in....
Bengel gaat wel...
Bengel is stoer....
En al gauw zie je overal sporen in de witte sneeuw komen.....
Poezenpootjes afdrukken....
Maar ook Bengel is snel binnen....

Stoer ben ik allang niet meer...
Deze dag voor hersenkrakers matte af....
Morgen ga ik verder met mijn interactieve digitale prentenboek....
Goh... ik zou ook nog een Thinglink kunnen maken....
Ssssst Wamp..... niet dom doen... nu niet ineens switchen....
Ga maar gewoon naar bed en wordt morgen wakker met goede zin een verstandige gedachten....

1 opmerking:

  1. Ach lieverd, wat een weekend zeg je. Zet m op❤️❤️❤️❤️❤️

    BeantwoordenVerwijderen